• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oviss sommarsäsong för svensk camping

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Håller med om att Sverige har en del att lära av våra grannländer och som skulle det göra mera attraktivt för att Svemestra, som exempel om man fricampar mycket så har man ju tex bara behov av att få tillgång till påfyllnad av vatten och latrintömning, och självklart så är jag beredd att betala för en sådan service, men det är ofta jag har fått nej bara för att få fylla på vatten på bensinstationer, nej vi har ingen sådan service är ofta det svar jag har fått. I Finland tex så är det bara att svänga in på närmaste ABC station och fylla på vatten, tömma kassetten samt även få tillgång till Wi-fi om man har det behovet, och det kostar ingenting heller, här har man förstått värdet av att bjuda på lite service, så passar kunden på att handla eller äta samtidigt.
Om ABC | ABC-Kedjan | ABC-asemat

Hej!

Har du sagt att "jag kommer att tanka diesel" om jag får gratis vatten?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu har vi kommit en bit in i högsäsongen för svensk camping och nu kommer rapporterna om sviktande beläggning eftersom de utländska besökarna uteblir i år.


P4 Östergötland bekräftar samma sak efter besök på Kolmårdens Camping.


...... och Böda Camping saknar 20% av sina gäster och deras teori är att äldre gäster stannar hemma i år.

Minskad kapacitet på Böda camping – ”äldre säsongarna har inte vågat sig hit”

Värre blir det tyvärr i augusti som är Europas stora semestermånad och vi svenskar har gått tillbaka till jobbet.

TommyD
 
Senast ändrad:

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Med de priser man plockar ut torde det inte vara något problem för campingvärdarna som täljer guld...
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Eftersom många tycker att campingar skor sig, vore det kul med en sammanfattning över deras resultat (alla bolag.se) över tid, vissa goda och vissa dåliga år. Jag tröttnade dock efter några få, en sak är dock klar för mig, risk vägd mot att tjäna 10-15% på insatt kapital tycker jag mycket väl kan vara ok.

Många av oss törs/vill inte satsa på företagande - En sak är given, dom som satsar och riskerar ska få mer tillbaka än jag som "bara" arbetar
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Hej
Här i Ockelbo har vi hittills haft en rekordsommar avseende gästnätter ( 90 % husbilar ) Detta trots att även vi saknar norrmän , tyskar m.m. . De senaste 10-12 dagarna har vi haft skylten ”fullbokat” uppe 7 dagar.
Vi hjälper till på denna lilla men mkt fina camping som campingvärdar , ett jobb som är både roligt och lärorikt. Man blir aldrig för gammal för nya erfarenheter och bekantskaper. Om ni har planer på att besöka ”Prinsbyn” rekommenderas att ni ringer och bokar en plats.
// . Bosse
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hej
Här i Ockelbo har vi hittills haft en rekordsommar avseende gästnätter ( 90 % husbilar ) Detta trots att även vi saknar norrmän , tyskar m.m. . De senaste 10-12 dagarna har vi haft skylten ”fullbokat” uppe 7 dagar.
Vi hjälper till på denna lilla men mkt fina camping som campingvärdar , ett jobb som är både roligt och lärorikt. Man blir aldrig för gammal för nya erfarenheter och bekantskaper. Om ni har planer på att besöka ”Prinsbyn” rekommenderas att ni ringer och bokar en plats.
// . Bosse
Bosse, 90% husbilar! Är ni campingvärdar på CC’s camping vid Bysjön?

Grattis till den fina beläggningen i Prinsbyn!

TommyD
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Låg på First camp Luleå över helgen, var ca 20-25% beläggning aldrig vart så lugnt sa dom.

Ställplatsens 10 platser i hamnen var iallafall proppfull sön-mån redan kl 12.00, massor med husbilar var inne och vände hela dagen, hade nog behövts minst 30 platser.
Jag stoppade in elkontakten för att det ingick el men ingenting vi egentligen behövde, sen utnyttjade vi ingen annan service! Ca 2.5 meter mellan bilarna!
Och med tanke på att ställplatserna kostade 250kr så känns det egentligen konstigt att husbilarna inte åker in på den folktomma campingen!

Priset på First Camp Luleå är 400-480kr för en natt inkl el, förstår att det var dålig beläggning.

Min bror och hans fru köpte 10 nätters sommar-hotellpaket för 8000kr och då ingår frukost/städning, någon campingkjedja borde göra något liknande för husbilar fast utan frukost!
Vi kräver som regel mindre yta än andra campare och vi nyttjar nog helst våra egna toaletter. Förskottsbetala för typ 10 nätter ex, 2500-3000kr eller 20 nätter för 4000-4500 kr under högsäsong, kanske hälften under lågsäsong så skulle nog nästan alla husbilar rulla in på campingplatserna, iallafall betydligt oftare.

När vi var i Östersund var det galet mycket husbilar som letade plats, vi hade ställplatsen vid spåret men den var så fruktansvärt tråkig. När vi bestämde oss för att lämna platsen blev det rallykörning av en annan husbil som ville ha vår plats. Vi hade funderingar på att ta in på First Camp Frösön men det regnade så vi åkte mot östkusten istället.

Bokade 2 nätter på Bovikens camping vid Skellefteå som kostade 350kr/dygnet, den blev proppfull innan kvällen.

Hursomhelst, det känns iallafall som om vissa campingar måste hitta lösningar för att få in husbilarna.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ställplatsens 10 platser i hamnen var iallafall proppfull sön-mån redan kl 12.00, massor med husbilar var inne och vände hela dagen, hade nog behövts minst 30 platser.
Jag stoppade in elkontakten för att det ingick el men ingenting vi egentligen behövde, sen utnyttjade vi ingen annan service! Ca 2.5 meter mellan bilarna!
Och med tanke på att ställplatserna kostade 250kr så känns det egentligen konstigt att husbilarna inte åker in på den folktomma campingen!

Priset på First Camp Luleå är 400-480kr för en natt inkl el, förstår att det var dålig beläggning.

Min bror och hans fru köpte 10 nätters sommar-hotellpaket för 8000kr och då ingår frukost/städning, någon campingkjedja borde göra något liknande för husbilar fast utan frukost!
Vi kräver som regel mindre yta än andra campare och vi nyttjar nog helst våra egna toaletter. Förskottsbetala för typ 10 nätter ex, 2500-3000kr eller 20 nätter för 4000-4500 kr under högsäsong, kanske hälften under lågsäsong så skulle nog nästan alla husbilar rulla in på campingplatserna, iallafall betydligt oftare.

När vi var i Östersund var det galet mycket husbilar som letade plats, vi hade ställplatsen vid spåret men den var så fruktansvärt tråkig. När vi bestämde oss för att lämna platsen blev det rallykörning av en annan husbil som ville ha vår plats. Vi hade funderingar på att ta in på First Camp Frösön men det regnade så vi åkte mot östkusten istället.

Bokade 2 nätter på Bovikens camping vid Skellefteå som kostade 350kr/dygnet, den blev proppfull innan kvällen.

Hursomhelst, det känns iallafall som om vissa campingar måste hitta lösningar för att få in husbilarna.

Bra konkreta idéer, som jag skall skicka vidare till folk jag känner i campingbranschen. Tack för tipset.

Edit: Förslaget är översänt till First Camp och SCR.

TommyD
 
Senast ändrad:
R

RobbeS

Guest
Man får hoppas att de stora campingarna tar lärdom av denna sommar. I Norrbotten har framförallt de stora campingarna och en del mindre kunnat lita på att norrmännen dyker upp och fyller platserna men i år står dom tomma. Man har alltså lagt alla ägg i samma korg och inte funderat på att bredda utbudet och prisnivån för att passa andra typer av campare typ husbilsägare med mindre krav på service och som inte behöver barnklubbar och vattenland.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Bra konkreta idéer, som jag skall skicka vidare till folk jag känner i campingbranschen. Tack för tipset.

TommyD
Tag gärna med möjligheten för fristående campingar som lirar på varandra att skapa kluster så att ett förköp kan gälla flera campingar. Då kan de fakturera varandra beroende på vem som fått för skottet.
Kanske ett pris för förköp på en camping och ett något högre flexipris för att täcka administrationen i ett kluster

Jäkla rättstavning
*lirar ska vara litar
*för skottet ska vara förskottet
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Tag gärna med möjligheten för fristående campingar som lirar på varandra att skapa kluster så att ett förköp kan gälla flera campingar. Då kan de fakturera varandra beroende på vem som fått för skottet.
Kanske ett pris för förköp på en camping och ett något högre flexipris för att täcka administrationen i ett kluster

Jäkla rättstavning
*lirar ska vara litar
*för skottet ska vara förskottet
Detta kan tas i ett steg två, låt det inte hindra ett snabbt deal med enstaka campingar ;)
 

wilden

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
8018
Medlemskap
2024
Hmmm, en liten reflektion.
Vi är alltså pestsmittade som svenskar ute i Europa, men är det då inte lite konstigt att så många vågar åka hit till Sverige på semester redan?
Vill de skaffa sig lite av den nu så berömda flockimmuniteten?
Förstår inte logiken i detta, men det är kanske inte meningen heller, eller?! :twitcy:
Har rest mycket i Europa har aldrig kännt mig pestsmittad, Vissa inlägg här är bara nä fy faen
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att Sverige & svenskar är paria & skall undvikas är nog inte gemene europes åsikt utan mer politikernas. Jag vill nog vända på steken & säga att vi svenskar gör klokt i att undvika resten av Europa. Det är ju bara att se vad som händer i de länder som anser att deras åtgärder var riktiga & våra var fel. Nu när dom så sakteliga öppnar upp igen så visar det sig att smittan i dessa länder ökar på nytt. Ett klokt beslut är nog att vi håller oss hemma i Sverige i avvaktan på hur detta skall sluta.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag är inte så övertygad om att det går så dåligt för våra campingar. Fler svenskar hemestrar: ”Lär sig uppskatta det runt i kring oss”.
Många campingar har investerat stora belopp som skall betala sig utan att ha en tanke på att det kan komma bakslag typ i år. Dom har ju tidigare motarbetat ställplatser som inte är deras egna för att få marknaden för sig själva. Ordspråket "den som har mycket vill ha mer" stämmer bra.
 
Toppen