• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oviss sommarsäsong för svensk camping

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jag tycker att Skåne, Gotland och Lappland ska vara fristående länder.
Kenth, att du är radikal är bekant, men du tänker också stort. :msn_thumbup:

EU får tre länder till och blir äntligen ett jämnt antal, 30 länder. Föreslår Hässleholm, Slite och jokkmokk som nya fräscha huvudstäder. :)

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Läser i Svenskt Näringsliv om osäkerheten hos en del campingföretagare inför den kommande sommarsäsongen.


TommyD
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Innen EU er det vanskelig å forby utreise, men å kreve 2 uker karantene ved innreise fra andre land med mer smitte er det vedtatt mulighet for.

Selv er jeg i et land hvor en må søke om både utreise og innreise med god begrunnelse. Noe annet er at det er vanskelig å finne reisemåter da det nesten ikke finnes fly som flyr til og fra landet. De som får innreise har obligatorisk 2 uker i karantene - på et hotellrom.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fick just, Nyheter från HRF – Husvagnsbranschens Riksförbund #2 2020, som bl.a. innehåller en intervju med chefen för campingkedjan First Camp och som även bekräftar ovissheten, inför sommarens förutsättningar och resultat.

Får en känsla att intervjun gjordes innan den 4 juni när Regeringen FoMH lättade på reserestriktionerna.

First Camp storsatsar trots
ovisshet inför sommaren

”Gästerna som kommer ska få en bra upplevelse”

PzZEmqOKawD1a0kd7LI0tSNDhsCgpXLUWYrSnSe-jxUktFmMH3tRUDdeEVBW0YmJxJIXwBGD1nFT1cITN_4wSPNMxWlv9wh2ftflYi7rR95U-A7bqqX6OGmxlcHUFX9-08UE0kP_6gQTkMvNB93kV-mREMT6TriXuR0=s0-d-e1-ft
En av Skandinaviens största campingkedjor, First Camp, kommer att satsa hårt inför sommaren trots resesrestriktionerna och minskningen i bokningar. Bland annat kommer många av de svenska destinationerna införa olika aktivitetskoncept.
– Vi är hoppfulla inför sommaren men självklart finns det fortfarande en viss osäkerhet, säger Johan Söör, VD på först Camp.

Coronapandemin har påverkat oss alla och ovissheten inför sommaren är påtaglig. Reserestriktionerna har fått människor i både Sverige och utlandet att tänka om gällande semestern. För campingkedjan First Camp såg det ett tag mörkt ut men på den senaste tiden har det ljusnat.
– I mitten av mars halverades bokningsingången mot samma period 2019 men i början av maj började den öka tillbaka mer och mer. Vi är hoppfulla inför sommaren men det finns fortfarande en viss osäkerhet med tanke på nuvarande rekommendation att inte göra onödiga resor, säger First Camps VD, Johan Söör.
Idag har kedjan 44 destinationer, av dessa finns 39 i Sverige och 5 i grannlandet Danmark, och situationerna skiljer sig mellan campingarna.
– Mycket beror på vilka som brukar ha många utländska gäster i vanliga fall. Hos de flesta av dessa destinationer märker vi av en nedgång i bokningar, medan det faktiskt går bra för andra. Så det är svårt att se ett mönster, berättar Johan.
Ni har vanligtvis flera hundratals medarbetare. Vad har hänt där och vad kommer att hända till sommaren?
– Vi har sedan en tid tillbaka infört åtgärder, i synnerhet korttidspermitteringar. I vanliga fall har vi över 800 medarbetare inklusive sommarjobbare. Det finns såklart en osäkerhet kring hur det kommer se ut i sommar och därför jobbar vi med flera scenarier. Vi har möjlighet att skala upp snabbt om det vänder men i nuläget ligger bemanningsnivån väsentligt under det vanliga.
För First Camp kan nya resvanor möjligen gynna företaget och campingbranschen länge fram.
– De som normalt åker på en charterresa till Medelhavet kanske stannar hemma i Sverige och bor i en stuga eller husvagn istället. Husvagnsförsäljningen ökar och det gör att vi får in en del nya gästkategorier vilket kan gynna hela branschen på längre sikt.
En helt annan trygghet i naturen”
First Camp följer Folkhälsomyndighetens direktiv och har bland annat förlagt sin barnklubb utomhus med ett maxantal i deltagare på 50 personer. Åtgärder har införts i städningen och på servicehusen, dessutom har de anpassat receptionerna, butikerna och restaurangerna så att gästerna lättare ska kunna hålla avståndet mellan varandra.
– Generellt följer vi de rekommendationer och utgångspunkter som finns. Vi tar vårt ansvar och samtidigt är också camping en helt annan trygghet då man har eget boende i naturen, menar Johan.
Bestämmer sig ofta med kort varsel
Om reserestriktionerna inom landet lättas upp framöver skulle det kunna ta fart snabbt för First Camp då gästerna ofta tenderar att boka relativt sent inpå ankomsten till destinationerna.
– Cirka 65 % av gästerna bokar inom fyra veckor innan ankomst, i vanliga fall. Det kommer nog vara en större andel som bestämmer sig med kort varsel i år. Trots situationen storsatsar vi inför sommaren med olika aktivitetskoncept. 23 av de svenska destinationerna kommer ha kvällsshower, barnklubbar och sportaktiviteter för att gästerna som kommer ska få en bra upplevelse, avslutar Johan.
Jag är väldigt tacksam över att mina upplevelser med hb är nästan helt gratis :spinny: och finns där naturen är :bye:.....
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
jannemickel undrade om min uppfattning om Sveriges placering på kartan angående MIN uppfattning om campingstatus gentemot andra nordiska länder, hur många campingskyltar ser du längs svenska vägar som är upphängda året runt fast dom är stängda mer än halva året, det är dålig stil har inte sett liknande nånstans när vi var utrikes ,då hängde en skylt som upplyste STÄNGT
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
jannemickel undrade om min uppfattning om Sveriges placering på kartan angående MIN uppfattning om campingstatus gentemot andra nordiska länder, hur många campingskyltar ser du längs svenska vägar som är upphängda året runt fast dom är stängda mer än halva året, det är dålig stil har inte sett liknande nånstans när vi var utrikes ,då hängde en skylt som upplyste STÄNGT

Så det är kriteriet för att definieras som Camping U-land !!
Tack, då vet jag vad Camping U-land är.
// Janne
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
jannemickel, blandannat det var EN som du måste hälla med om.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
En parkering på en camping är värd 100 kr. Tömning 20 kr. Ingen el på sommarhalvåret. Vill dom inte ha den hundringen så kan dom låta bli.

En av anledningarna till att vi har motor är att vi kan köra vidare. En av anledningar att vi har parkeringsbroms är att vi kan stanna.

Kenth ditt inlägg ger mig ingen ro. :oops:

Visste att jag läst någonstans om vad vi husbilsåkare söker för typ av ställplatser på nätet, nu hittade jag den igen. Sajten som redovisar sökningarnas 25-i-topp-lista på sökningar av svenska ställplatser, i perioden 1 maj 2019 till 1 maj 2020.


Den som toppar listan är populära Bua hamn, pris från 180 kr, på andra plats är den fina ställplatsen Norra hamnen Marina i Helsingborg där priserna startar på 300 kr.

När jag kollar de 25 populäraste ställplatserna, hittar jag ingen som uppfyller din värdering vad en plats på en camping är värd enligt dig, max 100 kr natten. Nu är det här priser på ställplatser som redovisas, de bör väl vara ännu lägre eftersom servicen brukar vara mindre ambitiös?

Så här ser priserna ut bland de 25 populärast sökta ställplatserna i Sverige.
420 kr, 1, priset på Råå Vallar i Helsingborg i natt 11-12 juni. Nummer 4 på listan.
370 kr, 1, First Camps ställplats i Stockholm i natt 11-12 juni. Nummer 3 på listan.
320 kr, 1 är från priset på Tantolunden i Stockholm
300 kr, 1 som är nummer 2 på listan, Norra hamnen i Helsingborg
270 kr, 1
250 kr, 1
240 kr, 1
200 kr, 9
180 kr, 2
175 kr, 1
170 kr, 3
160 kr, 1
150 kr, 1
140 kr, 1 billigaste på listan, hittar vi här i Hälsingland, Stocka hamn. Välkomna!

Kenth, vet inte vad man säger, kanske du inte riktigt är uppdaterad på vad våra kollegorna söker och är villiga att betala, för det är ju inte så att de här ställplatserna gapar tomma.

Men om du kan rucka lite på ditt maxpris så är du välkommen upp hit till Hälsingland och besöka trevliga och vackra Stocka Hamn.

Fantastisk miljö i idyllen Stocka med fiskeläget Rönnskär 200 meter från hamnen och Lotsmuseet Ingaskär.

Här i vackra kustläget Stocka hittar du 16 husbilsplatser med el
Restaurang o Café Måsen, ligger direkt ovanför hamnen. :)

Norrland har inte bara Stocka hamn, här finns även massor av platser där fricamping fungerar och är välkommet, där är priset 0 kronor!

TommyD
 
Senast ändrad:

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Kenth ditt inlägg ger mig ingen ro.

Visste att jag läst någonstans om vad vi husbilsåkare söker för typ av ställplatser på nätet, nu hittade jag den igen. Sajten som redovisar sökningarnas 25-i-topp-lista på sökningar av svenska ställplatser, i perioden 1 maj 2019 till 1 maj 2020.


Den som toppar listan är populära Bua hamn, pris från 180 kr, på andra plats är den fina ställplatsen Norra hamnen Marina i Helsingborg där priserna startar på 300 kr.

När jag kollar de 25 populäraste ställplatserna, hittar jag ingen som uppfyller din värdering vad en plats på en camping är värd enligt dig, max 100 kr natten. Nu är det här priser på ställplatser som redovisas, de bör väl vara ännu lägre eftersom servicen brukar vara mindre ambitiös?

Så här ser priserna ut bland de 25 populärast sökta ställplatserna i Sverige.
420 kr, 1, priset på Råå Vallar i Helsingborg i natt 11-12 juni. Nummer 4 på listan.
370 kr, 1, First Camps ställplats i Stockholm i natt 11-12 juni. Nummer 3 på listan.
320 kr, 1 är från priset på Tantolunden i Stockholm
300 kr, 1 som är nummer 2 på listan Norra hamnen i Helsingborg
270 kr, 1
250 kr, 1
240 kr, 1
200 kr, 9
180 kr, 2
175 kr, 1
170 kr, 3
160 kr, 1
150 kr, 1
140 kr, 1 billigaste på listan, hittar vi här i Hälsingland, Stocka hamn. Välkomna!

Kenth, vet inte vad man säger, kanske du inte riktigt är uppdaterad på vad våra kollegorna söker och är villiga att betala, för det är ju inte så att de här ställplatserna gapar tomma.

Men om du kan rucka lite på ditt maxpris så är du välkommen upp hit till Hälsingland och besöka trevliga och vackra Stocka Hamn.

Fantastisk miljö i idyllen Stocka med fiskeläget Rönnskär 200 meter från hamnen och Lotsmuseet Ingaskär.

Här i vackra kustläget Stocka hittar du 16 husbilsplatser med el
Restaurang o Café Måsen, ligger direkt ovanför hamnen. :)

Norrland har inte bara Stocka hamn, här finns även massor av platser där fricamping fungerar och är välkommet, där är priset 0 kronor!

TommyD
Vars ligger stockahamn?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Var ligger Stocka?
Använd programmet Husbilsplatser, klicka på "Visa sök alternativ". Skriv in Stocka som sökord och du hittar husbilsplatsen.
Klicka på ikonen och du får en kortfattad information om platsen.
Klicka på "Visa detaljer". Vill du sedan navigera dit, rulla bilden längst ner och välj "Välj navigatorapp" osv.
Använd gärna vårt register över husbilsplatser!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
.... undrar om jag inte har funnit den i särklass populäraste ställplatsen, så populär att den blev fullbokad på nolltid. Men lugn, nu möter man marknadens efterfrågan genom att lägga ut flera datum och platser till det facila priset av 2.495 kr/bil och natt. o_O

Kenth, vi ses vid entrén på Dalhalla! :cool:

TommyD
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
.... undrar om jag inte har funnit den i särklass populäraste ställplatsen, så populär att den blev fullbokad på nolltid. Men lugn, nu möter man marknadens efterfrågan genom att lägga ut flera datum och platser till det facila priset av 2.495 kr/bil och natt. o_O

Kenth, vi ses vid entrén på Dalhalla! :cool:

TommyD

Men nu får du ge dig :swoon:
Priset på 2495.- är ju också för en tre rätters middag för två personer
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Men nu får du ge dig :swoon:
Priset på 2495.- är ju också för en tre rätters middag för två personer
Ja, den är inkluderad, andra ställplatser inkluderar t.ex. elen som du får betala oavsett om du använder den eller inte. Det är alltså bara ett pris på ställplatsen den natten.
....... tror de flesta, men tydligen inte alla, mycket väl förstår att här har jag hänvisat till något väldigt ovanligt och extremt.
Läs på innan du kommenterar.

TommyD
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja, den är inkluderad, andra ställplatser inkluderar t.ex. elen som du får betala oavsett om du använder den eller inte. Det är alltså bara ett pris på ställplatsen den natten.
....... tror de flesta, men tydligen inte alla, mycket väl förstår att här har jag hänvisat till något väldigt ovanligt och extremt.
Läs på innan du kommenterar.

TommyD

Det gjorde jag också :spinny: och då stämmer inte ditt påstående i tidigare inlägg.... undrar om jag inte har funnit den i särklass populäraste ställplatsen
Och inte ens el verkar du få här....:swoon:
Tror inte heller att platsen är särskild populär för de flesta hb åkare :yes:
 
Toppen