• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oviss sommarsäsong för svensk camping

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Skrev tidigare en notis om Dometic AB´s marknadsundersökning om svenskarnas semesterplaner i sommar, som ger positiva signaler till svensk besöksnäring, Svenskarna ändrar sina semesterplaner.

Inkvarteringsstatistik april 2020
Har i andra trådar tidigare, skrivit om min tveksamhet om hur sommarens slutresultat kommer att se ut för svensk camping, när vi står med facit i hand i oktober.
Tror tyvärr att det blir en dålig sommarsäsong för svensk besöksnäring generellt. Tror inte att våra svenska ändrade semestervanor, på grund av rådande situation, kommer fullt ut att kompensera bortfallet från våra utländska besökare/gäster, som normalt kommer till oss under sommarmånaderna.
För att få en bättre faktabaserad situationsbild har jag därför gått vidare till Tillväxtverket och tittat på den senast redovisade inkvarteringsstatistiken som är från april 2020.

På Tillväxtverkets uppdrag, ansvarar Statistiska Centralbyrån (SCB) att producera Inkvarteringsstatistiken, som är en del av Sveriges officiella statistik.
När man går genom alla data som presenteras så ser man vissa trender mycket tydligt.

En kort sammanfattning:
Coronapandemin har orsakat en kraftigt minskad efterfrågan på besöksnäringens produkter och tjänster, både från den inhemska som utländska marknaden. Statistiken för april 2020 visar att beläggningen på hotell, camping, stugbyar och vandrarhem har minskat med 69% i jämförelse med samma månad 2019. Största tappet hittar vi på de utländska gästnätterna som minskade med 82%, men även de svenska gästnätterna, som representerade 87% av beläggningen gick samtidigt ner med 65% under samma period.

Värst drabbades hotellen som representerar 52% av rapporterade gästnätter, deras tapp i intäkter var hela 80%. April är en ganska viktig månad för hotellen, lite beroende på hur påsken infaller.

Det som är mest intressant för oss är campingar/ställplatser, som faktiskt var det boendealternativ som klarade sig bäst i april, det beror troligen på att det är en relativt obetydlig ”campingmånad”. Campingen representerar 29% av gästnätterna, drygt 383.000 övernattningar, en minskning med 34% från april 2019. Omsättningen på campingarna redovisas till drygt 40 miljoner kronor, som är 43% mindre än april 2019.

Talen som redovisas är historiskt låga, Inkvarteringsstatistiken har gjorts sedan 1978 och det har aldrig redovisats så låga siffror i april, under statistikens historia. Vi kan troligen förvänta oss liknande historiskt dåliga resultat för de närmaste månaderna.

Kraftig minskning av utländska gäster
Gästnätterna för de tre största utländska marknaderna, Tyskland, Norge och Danmark, minskade med 71%, 84% respektive 78% jämfört med april 2019. Den utländska marknaden står för 25% av beläggningen på svenska campingar/ställplatser, i reella tal är det över 4.000.000 övernattningar. Hur många kommer i sommar, det är den stor frågan.
Källa: Fortsatt minskning av gästnätter i april
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kanske dax att sänka priset ca 400kr för en övernattning med husbil på camping ,när man bara behöver en parkering med vatten och tummning av toa
Eventuellt el,, +för ställplatser under 200kr natten med samma utbud
Priset är absolut en faktor, gäller att hitta en modell där campingen inte äventyrar sin prismodell mot sin stora och viktigaste målgrupp, barnfamiljerna och husbilsåkarna.

Nytänkande, kreativt tänkande måste in.....

TommyD
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Tror inte att det stämmer, campingar och ställplatser som erbjuder hög service och därmed högt pris har hög beläggning, bekvämlighet är efterfrågat i dagens samhälle!
Jag tror att det är barnfamiljer som vill ha en massa service. Jag är nog förgammal för dagens samhälle. Jag är van att ligga i vindskydd med en liten lägereld så jag kan värma mitt torrfoder. Att ha en parkerad husbil med solpanel och gasol är rena lyxen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tror att det är barnfamiljer som vill ha en massa service. Jag är nog förgammal för dagens samhälle. Jag är van att ligga i vindskydd med en liten lägereld så jag kan värma mitt torrfoder. Att ha en parkerad husbil med solpanel och gasol är rena lyxen.

Personligen håller jag med, men det finns många som uppskattar glamping också, stora lyxiga platser för bilen och markisen, stora flotta toaletter och duschar (med kristallkrona) har vi upplevt!:twitcy: Givetvis el till AC:n, tillgång till pool och hyfsad restaurang. Som någon skrivit här tidigare: "jag skall ha det minst lika bra som hemma!" :wideeyed:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det är nog lite blandat vad man vill ha. Vi stannar gärna till på en stor camping med högre standard och där det är blandat med folk. En restaurang är bra och gärna en bar eller något med livemusik.
Stor tomt, bra utsikt, lyxtoalett och pool är däremot helt ointressant på ett sådant ställe. Mitt ena knä bråkar lite så numera struntar jag även i hoppborgarna:) .
Kruxet med priset är väl att det inte finns några pengar i att hyra ut en gräsplätt superbilligt till ett extremt ekonomiskt pensionärspar när samma plätt kan hyras ut till ett högre pris till en barnfamilj där ungarna även käkar glass och spelar minigolf hela dagarna.
Det enda vi tjatar om är ju också att vi vill inte ha någon service och vi vill inte betala för det vi inte vill ha. Inte direkt det campingägarna vill höra.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Som inbiten fricampare behöver jag ibland ta in på en camping för att tvätta kläder, tömma och fylla på vatten.

Då är det ingen lyx som jag söker.
En ställplats med tvättmaskin och tömningsmöjlighet räcker gott.

I Norge finns det många tömningsmöjligheter på bensinstationer. I Frankrike och Spanien finns många möjligheter att tvätta kläder på bensinstationer och stormarknader.

Sverige ligger långt efter för våra behov.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
En parkering på en camping är värd 100 kr. Tömning 20 kr. Ingen el på sommarhalvåret. Vill dom inte ha den hundringen så kan dom låta bli.

En av anledningarna till att vi har motor är att vi kan köra vidare. En av anledningar att vi har parkeringsbroms är att vi kan stanna.

Kenth, det är din uppfattning och den får du självklart ha, men jag undrar hur representativ den i själva verket är bland dagens husbilsägare?

Kom att tänka på ett inlägg/tråd jag skrev för 2 år sedan, efter ett besök på Örnsköldsviks fina ställplats. De iakttagelser som jag då gjorde tror jag är minst lika aktuella idag och är representativa för en stor grupp husbilsåkare, kanske den största?

Det där med vindskydd och lägereld som du skriver om har ju också sin charm, men i det fallet är det jag som känner mig lite för gammal. :)

TommyD
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
hej, helt riktigt gösta e , Sverige är ett u-land jämfört med våra grannländer, nu menar jag med campingmöjlighet ,inget annat.

Det där vill jag gärna att du utvecklar.
Har åkt en del i våra grannländer, Norge o Danmark (inte Finland), och förstår inte
alls vad du menar.
// Janne
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Håller med om att Sverige har en del att lära av våra grannländer och som skulle det göra mera attraktivt för att Svemestra, som exempel om man fricampar mycket så har man ju tex bara behov av att få tillgång till påfyllnad av vatten och latrintömning, och självklart så är jag beredd att betala för en sådan service, men det är ofta jag har fått nej bara för att få fylla på vatten på bensinstationer, nej vi har ingen sådan service är ofta det svar jag har fått. I Finland tex så är det bara att svänga in på närmaste ABC station och fylla på vatten, tömma kassetten samt även få tillgång till Wi-fi om man har det behovet, och det kostar ingenting heller, här har man förstått värdet av att bjuda på lite service, så passar kunden på att handla eller äta samtidigt.
Om ABC | ABC-Kedjan | ABC-asemat
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Fick just, Nyheter från HRF – Husvagnsbranschens Riksförbund #2 2020, som bl.a. innehåller en intervju med chefen för campingkedjan First Camp och som även bekräftar ovissheten, inför sommarens förutsättningar och resultat.

Får en känsla att intervjun gjordes innan den 4 juni när Regeringen FoMH lättade på reserestriktionerna.

First Camp storsatsar trots
ovisshet inför sommaren

”Gästerna som kommer ska få en bra upplevelse”
PzZEmqOKawD1a0kd7LI0tSNDhsCgpXLUWYrSnSe-jxUktFmMH3tRUDdeEVBW0YmJxJIXwBGD1nFT1cITN_4wSPNMxWlv9wh2ftflYi7rR95U-A7bqqX6OGmxlcHUFX9-08UE0kP_6gQTkMvNB93kV-mREMT6TriXuR0=s0-d-e1-ft
En av Skandinaviens största campingkedjor, First Camp, kommer att satsa hårt inför sommaren trots resesrestriktionerna och minskningen i bokningar. Bland annat kommer många av de svenska destinationerna införa olika aktivitetskoncept.
– Vi är hoppfulla inför sommaren men självklart finns det fortfarande en viss osäkerhet, säger Johan Söör, VD på först Camp.

Coronapandemin har påverkat oss alla och ovissheten inför sommaren är påtaglig. Reserestriktionerna har fått människor i både Sverige och utlandet att tänka om gällande semestern. För campingkedjan First Camp såg det ett tag mörkt ut men på den senaste tiden har det ljusnat.
– I mitten av mars halverades bokningsingången mot samma period 2019 men i början av maj började den öka tillbaka mer och mer. Vi är hoppfulla inför sommaren men det finns fortfarande en viss osäkerhet med tanke på nuvarande rekommendation att inte göra onödiga resor, säger First Camps VD, Johan Söör.
Idag har kedjan 44 destinationer, av dessa finns 39 i Sverige och 5 i grannlandet Danmark, och situationerna skiljer sig mellan campingarna.
– Mycket beror på vilka som brukar ha många utländska gäster i vanliga fall. Hos de flesta av dessa destinationer märker vi av en nedgång i bokningar, medan det faktiskt går bra för andra. Så det är svårt att se ett mönster, berättar Johan.
Ni har vanligtvis flera hundratals medarbetare. Vad har hänt där och vad kommer att hända till sommaren?
– Vi har sedan en tid tillbaka infört åtgärder, i synnerhet korttidspermitteringar. I vanliga fall har vi över 800 medarbetare inklusive sommarjobbare. Det finns såklart en osäkerhet kring hur det kommer se ut i sommar och därför jobbar vi med flera scenarier. Vi har möjlighet att skala upp snabbt om det vänder men i nuläget ligger bemanningsnivån väsentligt under det vanliga.
För First Camp kan nya resvanor möjligen gynna företaget och campingbranschen länge fram.
– De som normalt åker på en charterresa till Medelhavet kanske stannar hemma i Sverige och bor i en stuga eller husvagn istället. Husvagnsförsäljningen ökar och det gör att vi får in en del nya gästkategorier vilket kan gynna hela branschen på längre sikt.
En helt annan trygghet i naturen”
First Camp följer Folkhälsomyndighetens direktiv och har bland annat förlagt sin barnklubb utomhus med ett maxantal i deltagare på 50 personer. Åtgärder har införts i städningen och på servicehusen, dessutom har de anpassat receptionerna, butikerna och restaurangerna så att gästerna lättare ska kunna hålla avståndet mellan varandra.
– Generellt följer vi de rekommendationer och utgångspunkter som finns. Vi tar vårt ansvar och samtidigt är också camping en helt annan trygghet då man har eget boende i naturen, menar Johan.
Bestämmer sig ofta med kort varsel
Om reserestriktionerna inom landet lättas upp framöver skulle det kunna ta fart snabbt för First Camp då gästerna ofta tenderar att boka relativt sent inpå ankomsten till destinationerna.
– Cirka 65 % av gästerna bokar inom fyra veckor innan ankomst, i vanliga fall. Det kommer nog vara en större andel som bestämmer sig med kort varsel i år. Trots situationen storsatsar vi inför sommaren med olika aktivitetskoncept. 23 av de svenska destinationerna kommer ha kvällsshower, barnklubbar och sportaktiviteter för att gästerna som kommer ska få en bra upplevelse, avslutar Johan.
 

chevan

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Hjo
HBK-Nr
137
Medlemskap
2024
Skrev tidigare en notis om Dometic AB´s marknadsundersökning om svenskarnas semesterplaner i sommar, som ger positiva signaler till svensk besöksnäring, Svenskarna ändrar sina semesterplaner.

Inkvarteringsstatistik april 2020
Har i andra trådar tidigare, skrivit om min tveksamhet om hur sommarens slutresultat kommer att se ut för svensk camping, när vi står med facit i hand i oktober.
Tror tyvärr att det blir en dålig sommarsäsong för svensk besöksnäring generellt. Tror inte att våra svenska ändrade semestervanor, på grund av rådande situation, kommer fullt ut att kompensera bortfallet från våra utländska besökare/gäster, som normalt kommer till oss under sommarmånaderna.
För att få en bättre faktabaserad situationsbild har jag därför gått vidare till Tillväxtverket och tittat på den senast redovisade inkvarteringsstatistiken som är från april 2020.

På Tillväxtverkets uppdrag, ansvarar Statistiska Centralbyrån (SCB) att producera Inkvarteringsstatistiken, som är en del av Sveriges officiella statistik.
När man går genom alla data som presenteras så ser man vissa trender mycket tydligt.

En kort sammanfattning:
Coronapandemin har orsakat en kraftigt minskad efterfrågan på besöksnäringens produkter och tjänster, både från den inhemska som utländska marknaden. Statistiken för april 2020 visar att beläggningen på hotell, camping, stugbyar och vandrarhem har minskat med 69% i jämförelse med samma månad 2019. Största tappet hittar vi på de utländska gästnätterna som minskade med 82%, men även de svenska gästnätterna, som representerade 87% av beläggningen gick samtidigt ner med 65% under samma period.

Värst drabbades hotellen som representerar 52% av rapporterade gästnätter, deras tapp i intäkter var hela 80%. April är en ganska viktig månad för hotellen, lite beroende på hur påsken infaller.

Det som är mest intressant för oss är campingar/ställplatser, som faktiskt var det boendealternativ som klarade sig bäst i april, det beror troligen på att det är en relativt obetydlig ”campingmånad”. Campingen representerar 29% av gästnätterna, drygt 383.000 övernattningar, en minskning med 34% från april 2019. Omsättningen på campingarna redovisas till drygt 40 miljoner kronor, som är 43% mindre än april 2019.

Talen som redovisas är historiskt låga, Inkvarteringsstatistiken har gjorts sedan 1978 och det har aldrig redovisats så låga siffror i april, under statistikens historia. Vi kan troligen förvänta oss liknande historiskt dåliga resultat för de närmaste månaderna.

Kraftig minskning av utländska gäster
Gästnätterna för de tre största utländska marknaderna, Tyskland, Norge och Danmark, minskade med 71%, 84% respektive 78% jämfört med april 2019. Den utländska marknaden står för 25% av beläggningen på svenska campingar/ställplatser, i reella tal är det över 4.000.000 övernattningar. Hur många kommer i sommar, det är den stor frågan.
Källa: Fortsatt minskning av gästnätter i april
Måndag 8 Juni. Läste en artikel i dag som sätter stopp för många många .......https://chrisceder.com/2727/officiellt-svenskar-far-inte-resa-till-tyskland-utestangs-fran-europa/
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Enköping har det många efterfrågar. Jag tror att det kostar 80kr/dygn plus 20kr för el. Då har man tillgång till dusch, tvättmaskin, toalett och att slänga sopor. Endast för husbilar.
Kanske något för andra att ta efter.
 
F

F.d. 58689

Guest
Måndag 8 Juni. Läste en artikel i dag som sätter stopp för många många .......https://chrisceder.com/2727/officiellt-svenskar-far-inte-resa-till-tyskland-utestangs-fran-europa/
Hmmm, en liten reflektion.
Vi är alltså pestsmittade som svenskar ute i Europa, men är det då inte lite konstigt att så många vågar åka hit till Sverige på semester redan?
Vill de skaffa sig lite av den nu så berömda flockimmuniteten?
Förstår inte logiken i detta, men det är kanske inte meningen heller, eller?! :twitcy:
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hmmm, en liten reflektion.
Vi är alltså pestsmittade som svenskar ute i Europa, men är det då inte lite konstigt att så många vågar åka hit till Sverige på semester redan?
Vill de skaffa sig lite av den nu så berömda flockimmuniteten?
Förstår inte logiken i detta, men det är kanske inte meningen heller, eller?! :twitcy:
Inte lätt att förstå det som inte finns... :msn_dontknow:
 
Toppen