• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Overkill?

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
På weltreisemobile.de finner jag upplysningar om Bimobil LB 365 Adventure-Sprinter-Iglhaut.

Jag kanske inte nödvändigtvis måste köpa, men i vilket fall tänker jag besöka fabriken i Elmshorn (ngr mil NV om Hamburg efter väg 23) nu i höst.

Bilen ser nästan optimal ut på papper. MB sprinter chassie med permanent 4WD, lågväxel och diffspärrar. Kompakt alkovbygge. Och 120.000 euro är inte vad det en gång var.

aake
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Overkill?

Nej, det är inte overkill. Jag får intrycket av att du drar mycket släp samt att du använder husbilen "utanför" vägen. Däremot hade det varit overkill för oss. Såg en begagnad skapelse, dock utan alkov och med Iveco chassie, till samma pris men då antar jag att 120.000Euro är för en ny Bimobil.

Här är länken:
Wohnmobil-Inserat: Detailansicht

/David
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Overkill?

Skojar bara givetvis, Åke! Sitter "insupen" i Skärhamn med några glada nykterister som gick ner i bingen före kl. 23.00, därav mitt lilla skämtsamma svar på OVERKILL. Åska, halv storm o.s.v. Vad gör man? Konstigt nog fungerar mitt mobila bredbandsjox nästan lika bra som hemmavid, alltid något.

I ensamheten återupptäckte jag Glenn Miller per en CD jag hittade i bilen. Dagens "artister" kan slänga sig i väggen!

Hagel på marken i morse, för det hade väl inte snöat inatt?

Jappe

Skärhamn 14.8.jpg
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Overkill?

David,

Din länk är tom, men jag har sett mycket annat intressant på mobile.de, med sökkriterium "allradantrieb". Åtskilligt av vad som erbjuds är alldeles uppenbart mer än vad som rimligen behövs för att köra på oplogad väg; expeditionsfahrzeuge.

Jag får lägga band på mig; man skall ju ha råd att köra bilen också. En fem ton tung bil med 6-cyl diesel och permanent 4WD lär vara så törstig på landsväg att jag kommer att dra mig för långresor på kontinenten. Jappes förslag är värt att fundera på, och det lär väl gå byta ut kärrhjulen mot medar på vintern.

Om ett par veckor drar jag ner med fiskebåten till Vänern och den 9/9 har vi bokat överfart Gtb - Fredrikshamn. Siktet prel inställt på Mosel och därefter antingen kusten i SV eller S, beroende på väder och vind.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Overkill?

Marknaden erbjuder:

1. Bimobil LB 365 enligt beskrivning ovan. Permanent 4WD, tillsatslåda (=lågvxl), diffspärrar.

2. Weinsberg LEV (Light expedition vehicle). Även denna på MB sprinter 6 cyl, men med inkopplingsbar 4WD, tillsatslåda som tillval, inga diffspärrar.

3. Med premiär till hösten kommer TEC med Cross-TEC på 4WD Ford-chassie.

4. Jappes all-terrain vehicle med fyrbensdrift.

1, 2 och 4 finns att köpa. Både 1 och 2 kostar runt 120.000 euro. Alt 4 faller bort eftersom välrenommerad märkesverkstad saknas här hemma.

aake
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Overkill?

aake07, mycket märkligt. Jag provade länken igår och då fungerade den men idag är den tom, precis som du skriver.

Igår vid 22.30 fanns bilen på mobile.de men inte nu. Jag har sökt på scam sedan på Iveco sedan kryssat i allradantrieb. Jag avslutade med att gå igenom alla bilar i prisintervallet 99.000Eur till 130.000Eur, men utan att hitta den. Kanske är den såld?

Den var som en Bimobil LB 365 till storleken, om jag minns rätt så var Ivecon 6,0m lång. Inredningen var dock lite mer "Hymer-Hobby-Burstner-lik" jämfört med Bimobilen. Dubbel(?)säng på tvären bak med garage under och en liten dinette på tvären bakom förardelen dock utan alkov.

/David
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Overkill?

Jappe,

Undrar vilka nykterister du satt tillsammans med i skärhamn :D
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Overkill?

Weinsberg LEV!!!

Bengt i Örkelljunga funderar på att ta hem ett ex om fler intressenter hör av sig.
Bilen ser riktigt bra ut på nätet och det vore inte dumt att få se den även i den lite mer konkreta verkligheten.
Mkt beröm i testet i näst sista numret av Reisemobil.
Ett robust bygge! Med inkopplingsbar fyrhjulsdrift, tillsatslåda som tillval och med dieseldriven centralvärme. Läs på!
I Örkelljunga skulle årets modell kosta runt 1,35 mille med stora motorn (6 cyl, 184 Hk).

aake
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Overkill?

4-hjulsdrift är alltid bra att ha och det räcker att det har regnat och man står på en gräsmatta så slipper man spinna sönder gräset när man skall åka iväg .
Jag har 3 Audi quattro och 1 Mitsubishi EVO5 på garageuppfarten så hittar jag en 4 hjulsdriven husbil till vettigt pris så blir man kanske ägare till en sådan .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Overkill?

aake, efter cirka 3960 timmars letande ;) hittade jag den! Bilen som försvann så där snopet ifrån mobile.de
Här kommer länken till en ny och samma exemplar finns fortfarande till salu under gebrauchtfahrzeuge.
/David
PROCAB - Globo
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Overkill?

Tack David.

Som sagt, lite väl mäktigt för mig. Vi kikade på Weinsberg LEV under kontinentresan i september. Rejält bygge, men kanske ändå mer tänk för saharafart än för våra förhållanden.
Skall bli intressant att kika på närmare på Cross-TEC, vilken Husvagns-Svensson erbjuder i sitt sortiment nu.

aake
 
Toppen