• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ovanlig "husvagn"

L

linde

Guest
Hej, jag såg i helgen en bil som hade husvagn påhängd på taket. Fabrikat Heku. Vagnen gick mycket tätt ihop med bilen. Är det någon som vet hur dessa är, kan man få dem godkända i Sverige. Måste vara smidiga att köra, längden på ekipaget var max 3 m efter bilen.

J

Jimbo

Guest
Sv: Ovanlig "husvagn"

En avsides bekant hade en sån för ca 10-12 år sedan. Vet att de hade problem med regbesiktningen pga att bromsarna var elstyrda på påhängsvagnen.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Är det min fantasi som spökar, eller vad gör dom?

carcamp100.jpg

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2025

Länken till "Folkan" var ganska smart, den kombinationen verkade ju fungera helt ypperligt.

Men bilden på den bilen som var hopbyggd med bilen ?? Hur går det med däcken på vagnen. Måste ju nästan hasa i sidled då man svänger då "vändskivan" vridpunkten ligger över bakaxeln på dragbilen. Eller kan den vara styrande, i så fall kan jag förstå konstruktionen.

sven-A

F

F.d. 53078

Guest

Skall bakluckan skruvas loss?
Kommer ihåg en liknande lösning som SAAB hade till sin 900 modell.

F

F.d. 13050

Guest

USA har en vagn sk fifth-wheel där idén är att ha en vändskiva på en pickup men det fanns också möjlighet att ha på taket på personbil typ folkans. Fifth-wheel då pratar vi om 10 metersvagnar e.dy.

L

linde

Guest

Tack för svaren, jag fick för mig att vagnen var påsatt på taket som på folkan.

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Var det en sådan Saab du menar?

Bilagor

• Saab 001.jpg