• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oups!! Det började droppa inifrån taket...

F

F.d. 9620

Guest
Hej.

Köpte en importerad husbil i början av juli förra året av en husbilsfirma i mellansverige. Direkt från firman startade vi vår första tur. Dag 5 hamnade vi i en regnskur och det började droppa in vatten från skruvarna i airkondition i taket.... Då förstod vi varför det var en brun fläck på bordet.. Vi trodde att ägarna innan hade ställt något varmt där. Vi hittade under den 10 dagar långa resan en hel del skavanker och fel. Efter som vi bor i Dalarna och firman låg 50 mil söderut så hade vi kontakt med dem och vi skulle åka om där på vägen hem till Dalarna för att åtgärda felen... Men... Det var precis semestertider och de skulle sälja 5 husbilar innan semestern så de hade inte tid till att åtgärda något, vilket vi hade blivit lovade.. Vi fick en tub med sillikon och ett för kort stolsben och några skruvar i handen och skulle få "göra-det-själv".. När vi öppnade "ramen" för airkondition så var ramen helt rostig och färgen hade flagnat, skruvarna var rostiga som höll upp ramen och 3 av dem tog inte jäng... Väl hemma igen var vi ju tvungna att åtgärda själva för att få det tätt. Då vi inte hade något tak eller garage att ställa in den i och vi fick ta till hjälp med detta. Men vi var oroliga för hur det egentligen var med taket då det vi såg var fuktigt. Hur såg det ut bakom, eller emellan..?
VI kontaktade dem med brev och de svarade genom att maila: ring mig! VI kontakta dem och de sa att de självklart skulle åtgärda felen och titta på den och kolla så att allt var ok.
VI körde ner husbilen till firman i september (det skulle ta en vecka) och fick hämta den i oktober.. Det tog 3½ vecka och ursäkter som följd.. Sommardäck och kyla och tokdåligt väder.. med 4 mil kvar kom blixthalkan men det gick bra.. De hade bytt ut kablaget till airkondition, sa dom, men det som de skulle göra var ju att undersöka om det var fuktskadat i taket. Skruvarna skulle bytas ut men det var samma skruvar som satt kvar.. Det andra som jag hade mailat om som var fel var heller inte åtgärdat. De skulle ersätta oss för resa till och från men det har de inte gjort.. Vi fick inget intyg på vad de hade åtgärdat och av vem.. Får det gå till så här..?
Vi vill ju gärna ha den kvar men är rädda för att det är skada i taket... Har inte orkat ta tag i det pga familjeskäl och den står så till att man inte kan lyfta och titta nu..
Vad ska vi ta oss till? Vi har inte åkt med den sedan den var där sist.

tombyske

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2727
Medlemskap
2024
Sv: Oups!! Det började droppa inifrån taket...

Jag tycker att Ni gör rätt när ni ger dom en liten "knuff" så här, utan att presentera försäljaren med namn direkt. Tror inte att dom vill få sitt företag presenterade, som oseriösa på HBK sidan. Delge säljaren att ni gått ut med frågor på husbilsforumet.
Ni kommer säkert att få fler tipps av köpare drabbats.
Lycka till! //2727

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Det är bara att ligga i bearbeta säljaren .ock gör det NU så att dom inte kan skylla på att ni väntat för länge innan ni påvisat fel o brister,kolla gärna med någon annan reperatör för att få en objektiv bedömning Lycka till ,Hälsningar Lasse

F

F.d. 9620

Guest

Hej.

Jag bifogade alla bilder till firman men de har inte gjort något för att "snygga till" detta.. Vi fick skrapa bort all rost och slipa och måla om ramen. Men det gnager i oss att vi har betalt för en husbil som skulle vara fukttestad och kontollerad men som sagt var det massa saker som inte var som de skulle. som kompensation fick vi parkeringskilar......

F

F.d. 9620

Guest

Hej.

Vi har aldrig ägt en husbil eller husvagn förut så vi är ju inte så kunniga i hur man bemöter sånt här.. Därav vårt inlägg.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det som är viktigt men en Ac är att avrinningen från kondensorn fungerar för annars blir det en sjö inne i ACanläggningen och sedan rinner detta vattnet ut i utblåsen .

Vad är det för AC ?

Här är en Dometic BC2200 och titta på sidan 5 på kondensutsläpp : http://www.dometic.com/FileOrganize...ir Conditioners - Vehicles/B2200-B1600_SE.pdf

Det är kenske en del regnvatten som kommer ner och bör rinna ut i kondensutsläppet också .

B Bergman

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025

Jag har haft problem med vatten från takluckorna i en tidigare bil, det som var problem med den var att det fattades en del av isoleringen i taket så det blev kondens ( mycke ),
det som fick göras var att lyfta taket och isolera om.
Så stå på Dig.
Bosse

F

F.d. 9620

Guest

Jag vet faktiskt inte vad den heter. Den har nog några år på nacken. Monterad i Tyskland..

F

F.d. 9620

Guest

Hej.
Det hoppas jag vi slipper. Det vi är oroliga för är om det har blivit fuktskadat mellan yttertak och innertak, men de har inte rört något. Jag antar att man inte har gjort fukttest på den för då måste man väl sticka in något i taket för att kolla fuktigheten.. =o(
Det är lite tråkigt hela historien.. Såg så himla bra ut till att börja med innan bilen började rulla och grejer började lossna och ramla ner från sina fästen... m.m.m.

Toppen