• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

"Otur" med handlare?

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Har man tidigare haft ett körkort med utökad behörighet och inte valt att förnya det, kan man väl ansöka om att återfå det trots att tiden har gått ut.

Edit: såg att inlägg #20 svarat samma sak.

AndersKerstin

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
Ja vi har kikat lite på den, t ex den här som är till salu i Österrike just nu för ett bra pris:

Den finns också recenserad i Allt Om Husbilen:

Frestande, och vi vet att vi måste göra en hel del kompromisser, men den bakre sängen verkar vara lite för small i fotändan (90cm, eventuellt skiljer det lite mellan de två länkarna ovan).

En Dethleffs Globebus I1 är nu vår favorit, 140cm bred säng, både vid huvud och fötter. Vi var tyvärr tvåa på en sådan, såldes direkt när den dök upp i Tyskland tidigare i veckan.

AndersKerstin

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
Jag kan ju inte bara klaga, jag får ju berömma lite också.

I och med att det vi söker bara finns i Tyskland, trodde jag lite naivt att när man hittat något man vill ha, så gäller det att snabbt komma överens med handlaren att få titta på bilen dagen därpå, slänga sig på tåget, ha pengarna på kontot, inspektera bilen, skriva kontrakt, överföra pengarna, vänta på att handlaren ser dem, fixa exportskyltarna och sedan köra hem samma dag eller dagen därpå.

Nej, när man har med en seriös husbilsfirma i Tyskland att göra, så verkar det vara väldigt angelägna om att ta tid på sig att göra en bra leverans. Bilen ovan som vi var nummer två på skulle först in på service, kamremmen bytas, och bilen skulle därefter göras i ordning ordentligt. Vet inte, kanske är det samma i Sverige också om man hittar rätt säljare.

Det dök upp en Knaus Van I 550 MD (6m lång) i förra veckan enda nere i Freiburg. Samma här, en till synes seriös husbilsfirma, som även om jag tittade på bilen ville ha tid på sig att göra ordning den. Så jag tog min egen bil ner, och det var tydligt att firman hade grundligt gått igenom husbilen. De kunde också dema den ordentligt, även om jag själv kunde den rätt bra eftersom det var den tredje av samma modell som jag tittade på.

Det blev en deal, så nu är man både husbilsägare och forummedlem! Jag kommer att hämta bilen om några veckor när de lagat en skada, fixat TUV-besiktning, röda exportplåtar, och försäkring, och gjort den allmänt leveransklar. Betalningen gör jag hemifrån strax innan jag hämtar den.

Jag kontrollerade med danska tullen på vägen hem efter min inköpsresa, det är inga problem att senare köra en husbil med röda exportplåtar genom Danmark.

Det jag också nu har lärt mig är att det är bäst att enbart kommunicera på tyska när man skickar e-mail (till tyska säljare...). Då får man snabbt svar, och skapar lite förtroende hos säljaren; det är rätt många som är intresserade av de här lite udda bilarna. Väl på plats kan man prata lite skoltyska, men ändå ta det mesta på engelska.

Toppen