• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

"Otur" med handlare?

Razamanaz

HBK Intresserad
Kommun
Kungsbacka
Hejsan!

Vi försöker bli med husbil, men det är inte helt lätt.

Till att börja med har vi kanske gjort det lite svårt för oss genom att ha väldigt snäva krav. Vi vill ha max 3.5 ton så att våra ungdomar kan köra bilen, men vill också ha med oss en massa saker. Med 6.5 m och längre blir det för lite lastvikt över, det blir ju mindre än vi kan lasta i vår nuvarande V90. Halvintegrerad fungerar inte heller, det blir för dålig sikt. Vi vill dessutom ha en husbil, inte en plåtis. Så en 6m helintegrerad är det som passar oss, vi kompromissar med resten. Det är vi förmodligen väldigt ensamma om att tycka, för det finns nästan inga sådana begagnade. Endast en i hela Sverige.

Så vi var och tittade på den hos en relativt liten husbilsfirma hade den som ett förmedlingsuppdrag. Vi bokade tid, men väl på plats så visade sig att bilen inte var genomgången trots att den hade varit till salu i över ett halvår. Bilen gick inte att starta, startbatteriet fungerade inte, och även bodelsbatteriet var kass. Bilen var i allmänt dåligt skick, det var rätt tydligt att den förra (och enda) ägaren inte hade brytt sig om att sköta bilen. Säljaren tyckte att om vi var seriöst intresserade, så kunde han lägga tid på att gå igenom bilen och göra en varudeklaration. Priset var förhållandevis högt, så efter visningen uppstod inget köpsug.

Synd, det var en modell vi verkligen, verkligen ville ha.

OK, i Tyskland fanns det i alla fall två likadana, till betydligt bättre pris, nyare, lägre mil, och i till synes bättre skick (men t ex ingen elpatron eller fotsteg). Så jag åkte tåg ner till Essen till en firma som mest sålde lyxbilar, men som hade fått något vi verkligen ville ha som inbyte. Rätt så ny, så kanske inte så stor risk, och enligt säljaren helt utan kända fel.

Kikar på bilen, den gick inte att starta, helt tom på diesel, men startade efter stund när vi fyllt på en dunk. Bodelsbatteriet helt urladdat, så ingen 12V fungerade utan motorn igång eller med 220 inkopplat. Smutsig, men i övrigt i fint skick. Men, kylskåpet fungerade inte, jag tog ur panelen på framsidan och det visade sig att sladdarna till kretskortet var urkopplade. Med sladdarna inkopplade blinkade kylskåpet till och man hörde från utsidan att någon gaständning försökte starta skåpet men inte lyckades. Säljaren var inte villig att pruta nämnvärt, så det blev inget köp där heller, inte ens en provtur.

Har vi otur, eller brukar det vara så här? Att bilarna man verkligen, verkligen, vill köpa inte ens går att starta när man kommer på visning? Har vi bara helt fel förväntningar och/eller tänker vi helt fel?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tror dina krav är för snäva. Tycker du begränsar dig i onödan. Vad är det för bilar du tittat på? Ålder? Helintegrerat max 6 m, max 3,5 ton och ändå bra lastvikt, är verkligen att begränsa sig! Bara framrutan på en helintegrerad väger närmre 100 kg!

Vi kör delintegrerat, 7 meter, 3,5 ton och har nästan 500 kg lastvikt. Då har du plötsligt väldigt mycket att välja på.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
tyvärr är det ofta så hos handlare, dom gör inte bilarna i ordning för än dom har en seriös köpare
gäller inte bara husbilar även vanliga bilar
har flera oxå kommit till handlare vart det inte ens går att starta bilen. fast man har bokad tid så dom vet man kommer

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Hejsan!

Till att börja med har vi kanske gjort det lite svårt för oss genom att ha väldigt snäva krav. Vi vill ha max 3.5 ton så att våra ungdomar kan köra bilen, men vill också ha med oss en massa saker. Med 6.5 m och längre blir det för lite lastvikt över, det blir ju mindre än vi kan lasta i vår nuvarande V90. Halvintegrerad fungerar inte heller, det blir för dålig sikt. Vi vill dessutom ha en husbil, inte en plåtis. Så en 6m helintegrerad är det som passar oss, vi kompromissar med resten. Det är vi förmodligen väldigt ensamma om att tycka, för det finns nästan inga sådana begagnade. Endast en i hela Sverige.

Så vi var och tittade på den hos en relativt liten husbilsfirma hade den som ett förmedlingsuppdrag. Vi bokade tid, men väl på plats så visade sig att bilen inte var genomgången trots att den hade varit till salu i över ett halvår. Bilen gick inte att starta, startbatteriet fungerade inte, och även bodelsbatteriet var kass. Bilen var i allmänt dåligt skick, det var rätt tydligt att den förra (och enda) ägaren inte hade brytt sig om att sköta bilen. Säljaren tyckte att om vi var seriöst intresserade, så kunde han lägga tid på att gå igenom bilen och göra en varudeklaration. Priset var förhållandevis högt, så efter visningen uppstod inget köpsug.

Synd, det var en modell vi verkligen, verkligen ville ha.

OK, i Tyskland fanns det i alla fall två likadana, till betydligt bättre pris, nyare, lägre mil, och i till synes bättre skick (men t ex ingen elpatron eller fotsteg). Så jag åkte tåg ner till Essen till en firma som mest sålde lyxbilar, men som hade fått något vi verkligen ville ha som inbyte. Rätt så ny, så kanske inte så stor risk, och enligt säljaren helt utan kända fel.

Kikar på bilen, den gick inte att starta, helt tom på diesel, men startade efter stund när vi fyllt på en dunk. Bodelsbatteriet helt urladdat, så ingen 12V fungerade utan motorn igång eller med 220 inkopplat. Smutsig, men i övrigt i fint skick. Men, kylskåpet fungerade inte, jag tog ur panelen på framsidan och det visade sig att sladdarna till kretskortet var urkopplade. Med sladdarna inkopplade blinkade kylskåpet till och man hörde från utsidan att någon gaständning försökte starta skåpet men inte lyckades. Säljaren var inte villig att pruta nämnvärt, så det blev inget köp där heller, inte ens en provtur.

Har vi otur, eller brukar det vara så här? Att bilarna man verkligen, verkligen, vill köpa inte ens går att starta när man kommer på visning? Har vi bara helt fel förväntningar och/eller tänker vi helt fel?
Vad menar du med att en halvintegrerad har för dålig sikt? Vart vill du sikta?

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Den bilen på blocket har 710kg i lastvikt, det är jättebra.
Tvärbedd är inte populärt överhuvudtaget så det kan försvåra den dagen ni ska sälja, klättra över varandra när man ska gå på toa, det kommer ni nog snabbt lessna på. Ni kanske skulle vidga era vyer så blir det enklare att hitta en bra husbil.

Vi vill också ha 3.5 tons bil för att det är lättare utomlands, enligt MIG.
Vår bil är 6950mm men bara 680 kg i lastvikt på 3.5t, enkelsängar och stort garage.
Får in två fullstora elcyklar i garaget utan att skruva isär någonting på cyklarna, uppblåsbar dubbelkajak, SUP-bräda och 50 liter extra vatten.
När vattentanken och kylskåpet är fyllt och bilen är nytankad har vi 25Kg i överlast då vi ger oss iväg på semester, efter drygt 2 timmar så har vi aldrig mer överlast under den resan.
JAG inbillar mig att man är mer skyddad vid krock framifrån i en halvintegrerad.

Razamanaz

HBK Intresserad
Kommun
Kungsbacka
"Vad menar du med att en halvintegrerad har för dålig sikt? Vart vill du sikta?"

Snett uppåt, och det har inte riktigt fungerat för mig i de 10-15 modeller jag har provsuttit i, tyvärr.

Jag tackar självklart för alla kommentarer och vinklingar, kanske behöver vi vidga våra vyer lite. Jag själv kan tänka mig mer än 6m, men inte min fru. Vi är båda införstådda med att hon behöver kliva över mig för att gå på toa.

"tyvärr är det ofta så hos handlare, dom gör inte bilarna i ordning för än dom har en seriös köpare
har flera oxå kommit till handlare vart det inte ens går att starta bilen. fast man har bokad tid så dom vet man kommer"

På sätt och vis skönt att höra att jag/vi inte varit ensamma om detta. Det är väl så det är bara, helt enkelt.

Inte nog med att jag får lära mig att köpa husbil, jag får nog även lära mig hur man gör en "quote" på någon annans inlägg.

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Hejsan!

Ni vill ha en plastis, dom är lite lättare än plåtis ,lite mera lastvikt med en sån, men lite sämre krockskydd tyvärr, en helintergrerad blir lite buss om man gillar det, och vissa vill max ha 599 för dyrare kostnader med färjor mm kanske en Sunlight T58 skulle passa

Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
VW och MAN har bättre uppåtsikt än Fiat. Trevlig o smidig bil att köra. Knaus har några modeller som är ganska korta.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
VW och MAN har bättre uppåtsikt än Fiat. Trevlig o smidig bil att köra. Knaus har några modeller som är ganska korta.

Bägge dessa har längre front än Fiat, så vill man ha max yta på 6m är det Ducato som gäller. F.ö. om det gäller uppåtsikten
så finns det om man är lång, lägre underreden till framstolarna att köpa.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
"Vad menar du med att en halvintegrerad har för dålig sikt? Vart vill du sikta?"

Snett uppåt, och det har inte riktigt fungerat för mig i de 10-15 modeller jag har provsuttit i, tyvärr.

Jag tackar självklart för alla kommentarer och vinklingar, kanske behöver vi vidga våra vyer lite. Jag själv kan tänka mig mer än 6m, men inte min fru. Vi är båda införstådda med att hon behöver kliva över mig för att gå på toa.

"tyvärr är det ofta så hos handlare, dom gör inte bilarna i ordning för än dom har en seriös köpare
har flera oxå kommit till handlare vart det inte ens går att starta bilen. fast man har bokad tid så dom vet man kommer"

På sätt och vis skönt att höra att jag/vi inte varit ensamma om detta. Det är väl så det är bara, helt enkelt.

Inte nog med att jag får lära mig att köpa husbil, jag får nog även lära mig hur man gör en "quote" på någon annans inlägg.
Vilken budget har du? Du får bättre tips om man vet det!

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Bägge dessa har längre front än Fiat, så vill man ha max yta på 6m är det Ducato som gäller. F.ö. om det gäller uppåtsikten
så finns det om man är lång, lägre underreden till framstolarna att köpa.
Så är det, men Knaus har några Tourer-modeller som ligger under 6 m och man får en modern bil med automat (inte robot eller DSG).

Razamanaz

HBK Intresserad
Kommun
Kungsbacka
Oj!

Jag tänkte mest igår att höra om andras erfarenheter när det gäller upplevelsen när man tittar på något man är väldigt intresserad av, och ge en liten kort bakgrund till varför vårt urval är ganska snävt. Jag tänkte nog inte på att det skulle bli en tråd med tips om val av husbilsmodell, och gav därför inte en så fullständig bakgrund till vår tankeprocess. OK, får kanske byta rubrik och ge lite mer info. Men självklart, bara kul med tips och råd om allt, tack alla!

Vi är i 60-års-åldern och har ett antal år kvar till pensionen, så våra behov är kanske lite annorlunda jämfört med många husbilsägare. Vi kommer att använda en ev. husbil för max 1-2v semester, men ofta till spontana turer till vänner eller ungdomarna som studerar på andra orter. Det är därför superviktigt att kunna köra i stadstrafik, Euro6 är ett absolut krav, samt att kunna parkera på vanliga parkeringsplatser, med vissa begränsningar förstås.

Jag själv har haft C- och D-körkort (som jag kanske dumt nog inte förnyade), och har kört en del 55-personers bussar och boogie-lastbilar. Så jag själv har inga problem med att hantera stora fordon.

Får att testa på husbilslivet, så hyrde vi i somras en husbil på 3.850kg, 7.5m, helintegrerad. Men det var bara jag som kunde hantera den, inte min fru.

Vi hade tidigare en M-B Viano familjebuss, underbar, det var bara att packa hur mycket man ville i flyttkartonger och bara ösa in grejorna där bak (när man plockat ur den 3:e stolsraden). Men dess 5.5m var kanske lite i största laget, tyckte frun.

Så vi har landat i att de kommande 6-7 åren är en husbil på 6m passar oss; vi parkerar hemma och bara dra iväg när vi känner för det, tillsammans eller var för sig, och kan sedan parkera nästan var vi vill; utan att behöva tänka allt för mycket på vad vi kan få med oss hemifrån, och få med tillbaka hem. När vi tar en tur i Europa är det viktigt att få med sig en rätt stor mängd drickbart hem, så lastvikten är väldigt viktig. Jag räknar också med att trycka in en del extrautrustning som väger; solpaneler, många batterier, inverter, etc.

Med en så kort bil blir utrymmet inne i bilen viktigt. I en integrerad finns det en viss rymd för att kunna stå vid framsätena, det går inte med en halvintegrerad. Vi kan även ha en säng ovanför sätena (jättebra när man vill ha med en kompis men inte dela säng eller ens “rum”); det går inte en halvintegrerad, sängen hamnar bakom hytten och tar för mycket utrymme i en så kort bil (finns halvintegrerade med extra takhöjning för en säng, men de är minst 7m).

Grannen har sänkt förarsätet i sin halvintegrerade, och det gjorde skillnad, så absolut det är ett trick som kan fungera. Men extrasängen hamnar ändå framför bodelsdörren när den är nerfälld och ståhöjden fram fungerar inte riktigt.

Det som skulle passa oss nytt är t ex en Dethleffs Globebus I1; 1.1M utrustad, prutad och klar. Tvärsäng utan trappsteg framför, vi har inte sett den i verkligheten. Finns inga begagnade ännu att få tag på.

När det gäller nytt är annars vår favorit Knaus VAN I 550 MF; 1.2M utrustad, prutad och klar. Låg fransksäng och en rätt så öppen planlösning, viktigt när bilen är kort. Litet garage, tyvärr, men OK då. Finns inga begagnade ännu att fa tag på. Visst, nästan alla skulle lägga till 50.000 och få en meter till samt långbäddar.

På förhand trodde vi att en Knaus Tourer VAN Vansation 6m skulle fungera. WW, halvintegrerad och smarta lösningar. Den har tvärbädd med en fiffig lösning där dushtaket går att hissa upp och ner, och i nerfällt läge blir duschtaket en del av sängenbottnen. Det är bara det att i uppfällt läge täpper den vikbara väggen inte till riktigt, den blir en glipa i väggen mellan sängen och toaletten... Nerfällbart trappsteg till tvärsängen som är så klent att det kommer att hålla i två veckor. Klaustrofobi-känsla när den är utrustad med taksäng. Jättelätt att få tag på begagnad.

Så nej, vi har inte gjort det lätt för oss om vi vill hitta något begagnat för c:a 700.000-800.000, vilket känns vettigt att lägga på en första bil som skall fungera 6-7 år tills vi kommer in i en annan livsfas och kan ha husbil som livsstil. Vad finns då kvar?

En Knaus VAN I 550 MD, årsmodell 2017-2022(?), helst 2019 eller senare eftersom då gasolen är åtkomlig via en lucka från utsidan, och inte via garagaluckan och en ytterligare lucka innanför den. Tvärsäng med ordentligt trappsteg, vi har provat att krypa över varandra i den, det får funka. Det är inte så att de inte finns, men de är extremt ovanliga (javisst, förstås av en anledning...)

Så, när man då kommit fram till att detta vill vi ha, har pengarna på kontot för att kunna göra en snabb affär, och två gånger på samma vecka tittar på drömbilen, och de ens inte ens går att starta, då blir man lite besviken och behöver skriva av sig lite. Två av två! Men, vi kanske har lite fel förväntningar på både handlare och vilken bil vi borde köpa.

Om 6-7 år skall vi ha en annan bil. Då vill jag ha en på 4.250kg, då har de fixat den nya körkortsgränsen, sedan är det bara att ösa på med vad vi än vill ha med oss. T ex den här, jag har varit inne i den, skitsnygg inuti och rätt pris:
Dethleffs-MAGIC EDITION I 002 *Långbäddar *Automat *ALDE-(2017) - Vincents

Toppen