• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Livslängd Fiat?

Aelbert

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2025
Trodde jag skulle få avsluta mitt husbilsliv på ett annat sätt. Efter husbilsträffen i Karlstad gjorde vi en övernattning på resan hem mot Umeå i Västerås. Men på morgonen då vi skulle resa mot Stockholm, för att besöka barnbarnen i Stockholm i sina skolar startar inte husbilen. Den går i gång, men går bara några minuter och så kan man inte resa. I kontakt med olika företag, så tyckte vi att ett besök på ett företag som var Iveco - representant i Västerås var en bra lösning. Vår husbil har ju en Iveco-motor 3.0. Inte lätt vid en pingsthelg att bli hjälpt. Insåg ganska snart att en snabb lösning skulle det inte bli, då Iveco och Fiat inte hade samma kontakter för att avläsa felkoder. Vi tar kontakt med sonen i Sth, som kommer och hämtar oss. Efter några dagar i Sth, inser jag att vi måste komma till en Fiat-verkstad. Kontakter försäkringsbolaget som fraktar husbilen till en Fiat-verkstad. Vi lämnade husbilen i förhoppning att den snart skulle vara på rull snart igen, vi hade ju inte städat ur kyl o frys. En bekant åker dit och fixar det.. Nu konstateras att motorstyrboxen måste åtgärdas. Firman beslutar att skicka styrboxen till Polen för rep. Trodde att den skulle komma tillbaks innan företaget ska gå på semester i fjorton dagar. Men så blev det inte, när styrboxen kommer tillbaks finns ingen som tar emot, så styrboxen går tillbaks till Polen. Husbilen går till slut, men automatlådan växlar inte och den den varnar för partikelfiltret, som inte finns på denna årsmodell. Tiden rinner iväg och jag meddelar företaget att de får en vecka på sig att fixa husbilen, annars hämtar jag hem den. Beställer tid på besiktningen i Sandviken, då husbilen fått körförbud på grund av utebliven besiktning. Nu börjar en spännande hemresa då automatlådan inte växlar och husbilen maxar max 60 km/t på plan mark. Backar kan farten vara nere på 40 km/t, modell epa. Förvånad så går husbilen igenom utan anmärkning, då man inte tar hänsyn hur husbilen går rent maskinellt. Gör en övernattning i Örnsköldsvik som vi kommer till på kvällen. När jag kommit hem ringer jag ett företag i Eskilstuna som hade hjälpt till att fixa bort partikelvarningen inför besiktningen i Sandviken. Fick där först veta att husbilen hade en styrbox som inte var gjord för automatlåda och inte till en husbil som saknar partikelfilter. När jag lämnade Fiat-verkstan frågade jag om den utbytta styrboxen, fick till svar att den hade jag ingen användning av. Nu är det inte slut på denna märkliga historia, nu hemma i Umeå och på Fiat verkstan, där konstateras att en ny motorstyrbox måste beställas hem och vill att jag bekräftar att det är ok att en sådan får beställs hem från Italien, leveranstid 3-5 veckor. När 5 veckor gått får jag meddelat att någon ny stybox inte går att köpa. Husbilen en Carthago 2010, så nu får vi inrikta oss på att bo på någon lämplig plats i vårt närområde. Den går ju men max 60km/t på plan mark och i backar 40km/t.
Så här hade vi inte tänkt oss att avsluta ett 40 årigt husbilsliv. En husbilsvän till oss sa att han hade sett vårt hembygge i mellansverige i sommar, en Mercedes 711, 1968. Ska det vara så att äga en Fiat, att den ej går att använda efter 14 år, för att reservdel inte finns.
På bild mitt gamla hembygge som kommer av en slump och parkerar bakom min nuvarande Carthago, utanför en butik i Västerbotten.
 

Bilagor

  • IMG_0056 - kopia.JPG
    IMG_0056 - kopia.JPG
    1,5 MB · Visningar: 113
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.628
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Trodde jag skulle få avsluta mitt husbilsliv på ett annat sätt. Efter husbilsträffen i Karlstad gjorde vi en övernattning på resan hem mot Umeå i Västerås. Men på morgonen då vi skulle resa mot Stockholm, för att besöka barnbarnen i Stockholm i sina skolar startar inte husbilen. Den går i gång, men går bara några minuter och så kan man inte resa. I kontakt med olika företag, så tyckte vi att ett besök på ett företag som var Iveco - representant i Västerås var en bra lösning. Vår husbil har ju en Iveco-motor 3.0. Inte lätt vid en pingsthelg att bli hjälpt. Insåg ganska snart att en snabb lösning skulle det inte bli, då Iveco och Fiat inte hade samma kontakter för att avläsa felkoder. Vi tar kontakt med sonen i Sth, som kommer och hämtar oss. Efter några dagar i Sth, inser jag att vi måste komma till en Fiat-verkstad. Kontakter försäkringsbolaget som fraktar husbilen till en Fiat-verkstad. Vi lämnade husbilen i förhoppning att den snart skulle vara på rull snart igen, vi hade ju inte städat ur kyl o frys. En bekant åker dit och fixar det.. Nu konstateras att motorstyrboxen måste åtgärdas. Firman beslutar att skicka styrboxen till Polen för rep. Trodde att den skulle komma tillbaks innan företaget ska gå på semester i fjorton dagar. Men så blev det inte, när styrboxen kommer tillbaks finns ingen som tar emot, så styrboxen går tillbaks till Polen. Husbilen går till slut, men automatlådan växlar inte och den den varnar för partikelfiltret, som inte finns på denna årsmodell. Tiden rinner iväg och jag meddelar företaget att de får en vecka på sig att fixa husbilen, annars hämtar jag hem den. Beställer tid på besiktningen i Sandviken, då husbilen fått körförbud på grund av utebliven besiktning. Nu börjar en spännande hemresa då automatlådan inte växlar och husbilen maxar max 60 km/t på plan mark. Backar kan farten vara nere på 40 km/t, modell epa. Förvånasnvärt så går husblien igenom utan anmärkning, då man inte tar hänsyn hur husbilen går rent maskinellt. Gör en övernattning i Örnskjöldsvik som vi kommer till på kvällen. När jag kommit hem ringer jag ett företag i Eskilstuna som hade hjälpt till att fixa bort partikellvarningen inför besiktningen i Sandviken. Fick där först veta att husbilen hade en styrbox som inte var gjord för automatlåda och inte till en husbil som saknar partikelfilter. När jag lämnade Fiat-verkstan frågade jag om den utbytta styrboxen, fick till svar att den hade jag ingen användning av. Nu är det inte slut på denna märkliga historia, nu hemma i Umeå och på Fiat verkstan, där konstateras att en ny motorstyrbox måste beställas hem och vill att jag bekräftar att det är ok att en sådan får beställs hem från Italien, leveranstid 3-5 veckor. När 5 veckor gått får jag meddelat att någon ny stybox inte går att köpa. Husbilen en Carthago 2010, så nu får nu inrikta oss på att bo på någon lämplig plats i vårt närområde. den går ju men max 60km/t på plan mark och i backar 40km/t.
Så här hade vi inte tänkt oss att avsluta ett 40 årigt husbilsliv. En husbilsvän till oss sa att han hade sett vårt hembygge i mellansverige i sommar, en Mercedes 711, 1968. Ska det vara så att äga en Fiat, att den ej går att använda efter 14 år, för att reservdel inte finns.
Fy fasen va tråkigt! Helt jäkla horribelt!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.995
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, men det måste väl ha varit firman eller rep. i Polen som fibblat bort din riktiga box eller bara bytt ut den till en som inte passar till bilen. Det måste ju ha suttit en rätt i från början när något gick sönder, så det borde väl vara de som får se till att rätt box kommer tillbaka till dig reparerad eller inte, för under tiden de höll på så har de ju ansvaret över vad som sker, och särskilt om de monterar fel utbytesdel.
Att du inte fick tillbaka din gamla box måste väl troligen betyda att de kört något utbytessystem som gick fel.
Sedan kan man kanske fundera på varför de skickar en trasig styrbox till Polen för rep. det finns på närmare håll även om det kanske ökar priset något, men en del rep. finns det fasta priser på.

M.v.h. JANKRO.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.204
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Trodde jag skulle få avsluta mitt husbilsliv på ett annat sätt. Efter husbilsträffen i Karlstad gjorde vi en övernattning på resan hem mot Umeå i Västerås. Men på morgonen då vi skulle resa mot Stockholm, för att besöka barnbarnen i Stockholm i sina skolar startar inte husbilen. Den går i gång, men går bara några minuter och så kan man inte resa. I kontakt med olika företag, så tyckte vi att ett besök på ett företag som var Iveco - representant i Västerås var en bra lösning. Vår husbil har ju en Iveco-motor 3.0. Inte lätt vid en pingsthelg att bli hjälpt. Insåg ganska snart att en snabb lösning skulle det inte bli, då Iveco och Fiat inte hade samma kontakter för att avläsa felkoder. Vi tar kontakt med sonen i Sth, som kommer och hämtar oss. Efter några dagar i Sth, inser jag att vi måste komma till en Fiat-verkstad. Kontakter försäkringsbolaget som fraktar husbilen till en Fiat-verkstad. Vi lämnade husbilen i förhoppning att den snart skulle vara på rull snart igen, vi hade ju inte städat ur kyl o frys. En bekant åker dit och fixar det.. Nu konstateras att motorstyrboxen måste åtgärdas. Firman beslutar att skicka styrboxen till Polen för rep. Trodde att den skulle komma tillbaks innan företaget ska gå på semester i fjorton dagar. Men så blev det inte, när styrboxen kommer tillbaks finns ingen som tar emot, så styrboxen går tillbaks till Polen. Husbilen går till slut, men automatlådan växlar inte och den den varnar för partikelfiltret, som inte finns på denna årsmodell. Tiden rinner iväg och jag meddelar företaget att de får en vecka på sig att fixa husbilen, annars hämtar jag hem den. Beställer tid på besiktningen i Sandviken, då husbilen fått körförbud på grund av utebliven besiktning. Nu börjar en spännande hemresa då automatlådan inte växlar och husbilen maxar max 60 km/t på plan mark. Backar kan farten vara nere på 40 km/t, modell epa. Förvånad så går husbilen igenom utan anmärkning, då man inte tar hänsyn hur husbilen går rent maskinellt. Gör en övernattning i Örnsköldsvik som vi kommer till på kvällen. När jag kommit hem ringer jag ett företag i Eskilstuna som hade hjälpt till att fixa bort partikelvarningen inför besiktningen i Sandviken. Fick där först veta att husbilen hade en styrbox som inte var gjord för automatlåda och inte till en husbil som saknar partikelfilter. När jag lämnade Fiat-verkstan frågade jag om den utbytta styrboxen, fick till svar att den hade jag ingen användning av. Nu är det inte slut på denna märkliga historia, nu hemma i Umeå och på Fiat verkstan, där konstateras att en ny motorstyrbox måste beställas hem och vill att jag bekräftar att det är ok att en sådan får beställs hem från Italien, leveranstid 3-5 veckor. När 5 veckor gått får jag meddelat att någon ny stybox inte går att köpa. Husbilen en Carthago 2010, så nu får vi inrikta oss på att bo på någon lämplig plats i vårt närområde. Den går ju men max 60km/t på plan mark och i backar 40km/t.
Så här hade vi inte tänkt oss att avsluta ett 40 årigt husbilsliv. En husbilsvän till oss sa att han hade sett vårt hembygge i mellansverige i sommar, en Mercedes 711, 1968. Ska det vara så att äga en Fiat, att den ej går att använda efter 14 år, för att reservdel inte finns.
På bild mitt gamla hembygge som kommer av en slump och parkerar bakom min nuvarande Carthago, utanför en butik i Västerbotten.
Oj. Hur går det för er. Hänt nått nytt?
Även jag har en Fiat Ducato 3.0. Iveco motor utan partickelfilter. Hoppas jag inte råkar ut för nått liknande.

Du borde nog kontakta Tumbo husbilar. Dom kanske kan hjälpa dig få fram rätt styrbox. Dom är kunniga och har fullservice verkstad.
 
Toppen