• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Otroligt vacker dokumentär med bara flygfoto!

F

F.d. 2591

Guest
Sv: Otroligt vacker dokumentär med bara flygfoto!

Hej Ludde

Ja , tack för det fina tipset om denna film, som jag har missat. Tänk va vi människor förstör och bara tar för givet, det är inte mycket som vi vårdar och är rädda om.

Stig.B.

S

StorDansk

Guest

Hej Ludde,
absolut en av de vackraste filmer jag sett och dessutom med ett mycket starkt budskap,
filmen är 1tim33min lång och finns att ladda hem från deras egen hemsida i full HD kvalitet, allt, produktion och distribution var redan betalt innan produktion, deras filosofi går ut på att "alla" ska se den. Hittar inte länken just nu men sök på The Home Project lite så hittar du säkert, har gjord så själv och brukar ta med den om jag åker till kompisen som har en enorm platt-tv med HD, lika spännande varje gång.
Finns på tuben också, har du RealPlayer Gold kan du ladda ner där, annars:

homeprojects kanal - YouTube

H

hianders

Guest

Tack för tipset. Har tittat drygt 7 minuter och tar hela filmen senare. Den är ju 54 minuter.
Fantastiska bilder som verkligen manar till eftertanke!!

Inger

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Tack för tipset om nedladdning, men jag hittar inte vart jag ska ladda ner? Denna ska såklart ses på bioduken i vardagsrummet!

/Ludde

S

StorDansk

Guest

Har den liggandes här på jobbet i upplösning 1280x720 i formaten wmv och MP4, för det facila priset av en DVDskiva plus porto är den din Ludde.

Hälsning Finn

PS. Om du är osäker vilket du kan spela upp får båda plats på en DVD,
WMV är 2,8 MP4 1,4GB samma kvalite DS.

(red)
Kommer inte själv ihåg hur jag gjorde då för ca. 2 år sedan, sidan är lite omgjord

Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ja, filmen borde verkligen ses av alla...
Att vi på knappt 100 år har lyckats att förstöra så enormt stora ytor på vår jord. Förgiftat, utrotat, skövlat och lämnat sår som aldrig läker...
Man skäms över att vara människa.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kvaliteten blev betydligt bättre med "HD720-inställning - HÖG"!

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Ja, filmen borde verkligen ses av alla...
Att vi på knappt 100 år har lyckats att förstöra så enormt stora ytor på vår jord. Förgiftat, utrotat, skövlat och lämnat sår som aldrig läker...
Man skäms över att vara människa.

Och så åker vi stora husbilar, oftast två och två............

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Håller, med, inte bra. Nu är vi ju fyra i bilen, men ändå...
Men jag tycker att man får se det så här:
Vi har valt bort charterresor till förmån för husbil. Jag är ganska övertygad om att den sträcka vi kör/år med husbilen (500-800 mil) ger ringa utsläpp jämfört med 2 flygresor/år om man delar upp avgasutsläpp/person i flygplanet.

Men bäst är naturligtvis att inte köra alls.

Jag tycker att man kan försöka på många sätt att hjälpa till att minska förstörelsen på vår jord genom hur vi lever dagligen. Att försöka undvika så många kemikalier som möjligt i vardagen och handla ekologiska och klimatsmarta livsmedel.

Undvika att göra onödiga extraturer med bilen, t.ex. samla inköp till färre tillfällen, har man kortare sträckor, hellre gå eller cykla än att ta bilen.
Att köra ekonomiskt är också ett bra sätt att hjälpa till att minska utsläpp. Inga onödiga omkörningar, inte vräka på i 120-130 på motorvägen o.s.v. helt enkelt Eco-driving.

Själv springer jag till mitt jobb två dagar i veckan, eftersom jag bara har 5,5 km till jobbet. En av mina kollegor bor bara 1,5 km från jobbet, men kallstartar och kör bil till jobbet varje dag ändå. Faktiskt väldigt onödigt, för han kan ju ta cykeln eller gå.

Jag tycker inte att alla som t.ex. gillar motorsport ska sluta med det för att det är miljöförstörande, likaså alla vi som gillar husbil, men jag tycker att det som vi med enkla medel kan hjälpas åt med vad gäller miljön, ska vi försöka med iallafall.

/Ludde

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag instämmer helt i Luddes uppfattning här! Det där med att sluta med motorsport (sport för motorer) blir det nog svårt att få gehör för! Det i mitt tycke egendomliga intresset för rök, buller och avgaser och buskörning tycks finnas i den svenska folksjälen!

Den här filmen skulle alla skolbarn se i skolan!

Jappe

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Ja Jappe!
& många äldre skulle "Tvingas" att se på den!
Mvh.

Toppen