Sv: Otroligt vacker dokumentär med bara flygfoto!
Håller, med, inte bra. Nu är vi ju fyra i bilen, men ändå...
Men jag tycker att man får se det så här:
Vi har valt bort charterresor till förmån för husbil. Jag är ganska övertygad om att den sträcka vi kör/år med husbilen (500-800 mil) ger ringa utsläpp jämfört med 2 flygresor/år om man delar upp avgasutsläpp/person i flygplanet.
Men bäst är naturligtvis att inte köra alls.
Jag tycker att man kan försöka på många sätt att hjälpa till att minska förstörelsen på vår jord genom hur vi lever dagligen. Att försöka undvika så många kemikalier som möjligt i vardagen och handla ekologiska och klimatsmarta livsmedel.
Undvika att göra onödiga extraturer med bilen, t.ex. samla inköp till färre tillfällen, har man kortare sträckor, hellre gå eller cykla än att ta bilen.
Att köra ekonomiskt är också ett bra sätt att hjälpa till att minska utsläpp. Inga onödiga omkörningar, inte vräka på i 120-130 på motorvägen o.s.v. helt enkelt Eco-driving.
Själv springer jag till mitt jobb två dagar i veckan, eftersom jag bara har 5,5 km till jobbet. En av mina kollegor bor bara 1,5 km från jobbet, men kallstartar och kör bil till jobbet varje dag ändå. Faktiskt väldigt onödigt, för han kan ju ta cykeln eller gå.
Jag tycker inte att alla som t.ex. gillar motorsport ska sluta med det för att det är miljöförstörande, likaså alla vi som gillar husbil, men jag tycker att det som vi med enkla medel kan hjälpas åt med vad gäller miljön, ska vi försöka med iallafall.
/Ludde