• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

OT Biltemas Kap o Gearsåg

F

F.d. 52943

Guest
Håller påmed ett mindre snickerijobb - byter brädor på uthusgaveln. Tyckte det skulle vara bekvämt att slippa såga för hand och inhandlade en såg på Biltema (deras "stora" modell) till mycket bra pris.

Som så ofta får man vad man betalar för.... Den djä....a sågen sågade flera grader snett!!!:mad::mad::mad: Att åstadkomma ett rätvinkligt hörn var inte att tänka på!

Till Biltemas förtjänst ska sägas att dom inte krånglade när jag bad att få lämna tillbaka den - de provbitar jag visade upp var rätt ovedersägliga. Har nu beställt en ny såg från byggvaruhandlaren som är nästan dubbelt så dyr - hoppas den är bättre.

Egentligen behöver jag väl inte en sådan manick för de få tillfällen jag sågar, men det är onekligen väldigt bekvämt (har lånat en som fungerar och provat). Fast proffsgrejerna är alldeles för dyra för min användning någon enstaka gång. Skulle säkert tjäna på att hyra en ordentlig såg de få gånger jag kommer att använda den, men då ska man åka iväg till stan, kanske boka i förväg och planera jobbet så att all sågning kan göras på en gång. Lite obekvämt.

F

F.d. 6102

Guest
Sv: OT Biltemas Kap o Gearsåg

man ska alltid köpa märkesmaskiner för alla slags jobb Dewalt och Makita är 2 kanon märken som håller det lönar sig i längden.

F

F.d. 55451

Guest

Min son och jag, timmer / tømrer (+ byggnadsingenjör) och snickare (+trä tekniker) har varit nöjda med 3 olika: Elu - Harald Nyborg ~ Selekta - Lidl.

Du får stort värde på grund av låga detaljhandeln kostnader och massproduktion.

Båda har vi provade DeWalt och många andra "märken" - 10% bättre kanske för dubbla priset.

F

F.d. 55451

Guest

Kanske det har något att göra med skicklighet och erfarenhet.
I en nödsituation, en hantverkare för nöja sig med otillräckliga verktyg.

Hur gjorde de rokokostil möbler med en "yxa" förr i tiden?
Många år innan skjutmått, måttband och brett bälte slipmaskin ( bredbåndspudser) uppfanns.
fortfarande 0,2 mm noggrannhet.

Jag vet hur - de gamla hantverkarna berättade - med stor respekt för verkligheten.;)

F

F.d. 52943

Guest

man ska alltid köpa märkesmaskiner för alla slags jobb Dewalt och Makita är 2 kanon märken som håller det lönar sig i längden.

Som jag skrev ovan är inte det ett alternativ - får i så fall avstå från att köpa. Hoppas hitta en billigare såg som är "tillräckligt" bra för mina behov.

Annars håller jag med Mika & Maria i princip och köper alltid handverktyg av proffskvalitet.

Uffe A-son

HBK Medlem
Kommun
Orsa
HBK-Nr
228
Medlemskap
2025

Jag o min sambos måg köpte en på ÖB som vi båda är nöjda med/Uffe:yes:

F

F.d. 55451

Guest

OK.
Men någonstans vi nog alla börja om praktisk att göra.
Betala eller lära sig när du har tid och man lär så länge man lever.

Med all den talangfulla svenska hantverkare etc. som är i det här forumet var även en "professor" skulle ha en chans att lära sig något praktiskt.
I gengäld måste vi hoppas att "professor" kan hjälpa oss på ett bra pedagogiskt sätt.
Sedan går upp i en ömsesidig fördel för husbilarar.

Ömsesidig respekt främjar utveckling. :)

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej!

Den här har jag!

Funkar klockrent.

Och hyfsat pris! 2499:- på Jula..

Ha det gott!:)

images

F

F.d. 55451

Guest

Sant Alve, men om priserna håller lekfolk borta från det praktiska - snarare verktyg för populära priset.
10 % mindre kvalität gör inget stor skillnad.

Är du nöjd med arbetet, plocka du rätt verktyg med din förvärvade kunskaper.
Du börjar som liten .....

Är det klokt att starta husbil livet med ett fordon till 5 miljoner med "Rolls-Royce" motor. :)
Jag tror att alla kan ha goda erfarenheter med mindre.

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

For oss hobbyfolk, det viktige med en slik sag er at føringene er stabile.
Fint om det er utstillte eksemplarer som en kan ta i og presse litt på i alle retninger for å kjenne om de gir etter. Er de stabile så greier de seg i lang tid til hobbysnekkeren, kjøpte selv en slik sag hos Karlssons før renoveringen i Långed - billig og brukbar. Svakheten med den er at flisoppsamleren har liten virkning, men med en 200 kr damsuger fra Jula så spiller ikke dette noen stor rolle heller. Kjøpte og en benkesag samme sted, helt super til de lange sagingene.

Klart at en Makita går stillere og er enklere å stille inn perfekt og den holder sikkert lengre, men for mitt bruk var den langt utenfor budsjettet.

Men hva gjør en med slike store verktøy når prosjektet er over? Hos meg står de nå og samler støv.

F

F.d. 5322

Guest

Fick en ETC av frugan förra året, och måste säga att jag är helnöjd!
Med viss reservation så tror jag att den kostade 1600. Bordet låg på strax under tusingen.
Till saken hör att jag är allt annat än snickare men nu är det skoj att försöka i alla fall.
Det har hunnit bli ett lock till träbadkaret, en grind till hundgården och två torn till älgjakten i höstas. Dessa blev tillverkade på rekordtid och blev något av en lyxversion, just bara för att det var kul. :D
Har inte märkt några problem med vare sig vinklar eller drift.

Den införskaffades hos grannen och enligt honom har han sålt många och inte hört talas om några problem.

//Lg

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Bosch GCM8 S har fått väldigt bra testvärden genomgående, jag köpte en sådan och är väldigt nöjd hitills. Inte speciellt dyr heller. Stabil och fin, det är ju inte så kul med gersågar som inte håller vinklarna?! :)

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jag köpte en billig på Rusta för en 5 år sen, men jag har inte packat upp den än...

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jag köpte en billig på Rusta för en 5 år sen, men jag har inte packat upp den än...
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Misströsta inte Lasse. När en gammal grej blir tillräckligt gammal så är den inte bara gammal längre, utan den blir både hipp och antik. Och om den då fortfarande ligger oanvänd i sin originalkartong........Då snackar vi pengar och värde :D:D.

M.v.h. JANKRO.

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Skall man bara kapa alt såga ,,, en kort tid , så varför inte hyra maskin ... blir oftast billigare och man får en proffs maskin en tanke bara ...

F

F.d. 52943

Guest

Jo, jag var ju inne på det i inlägg 1 men föll för bekvämligheten att ha den tillgänglig.

F

F.d. 52943

Guest

Har nu fått hem den nya sågen - Einhell BT SM 2534. Den sågar rakt! Enda smolket är att bordet från Biltema inte passar till 100% - kräver en smärre anpassning. Einhellsågens bas är någon cm djupare än fästena till Biltemas bord - men det är fixat.
:yes:

Bilagor

• Einhell såg.JPG
    Einhell såg.JPG
    26,5 KB · Visningar: 201
Toppen