• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

OT avfuktare till källare

F

F.d. 52943

Guest
Vi har ett gammalt hus med en liten odränerad källare. Den kräver en avfuktare. Vi har hittills på 5 år "slitit ut" två sorptionsavfuktare av märket "Echo-Dry".
Finns här någon som har erfarehnhet av andra märken?
De billiga sorptionsavfuktarna (<5000 sek) funkar ner till någon plusgrad. Det finns många dyrare varianter som används i ouppvärmda krypgrunder, och som funkar ner till -20C°. Men vi har inte behov av den kapaciteten - källaren är delvis uppvärmd.

De billigare vi sett blåser ut varm torr luft och tömmer vattnet till tank eller via slang. Dom bidrar således till uppvärmningen av utrymmet. De effektivare varianterna blåser ut den fuktiga luften utanför källaren/krypgrunden och kostar rimligen därmed mera att driva.

Jag har hittat ett par alternativ via nätet
Zibro DD108 och Fresh L8 DS.
Acetec RD50 ligger också inom prisramen, men blåser ut våtluften och borde därmed vara dyrare att driva.

Vi har också en kondensavfuktare, men den räcker inte riktigt till, funkar bara när tempen är >15C°.

Någon här som finns i branschen och som vet något om dessa (eller andra) alternativ till att köpa en 3:dje Echo-Dry?

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: OT avfuktare till källare

Har tittat på Woods hemsida, men det framgår inte där om det är sorptionsavfuktare?
Vi har redan en kondensavfuktare och den funkar dåligt på vintern.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Vad kul att du frågade just detta.

Jag tackade just vår avfuktare häromdagen, som står i tvättstugan i vår källare, 60-talshus.

Jag är nämligen mäkta imponerad av den.
Den inhandlades 2000 i samband med husköpet, sedan dess har den varit igång 24/7, alltså ca:14år.
Inte ett enda problem, den piper till när vattentanken är full och behöver tömmas. Innan vi dränerade om vår källare så tömde vi den varje så gott som varje dag, nuförtiden tömmer jag ca en gång i veckan.
Har den inställd på 50%Rf i autoläge.
Kan varmt rekommendera den.

NetOnNet - Hem och Hushåll - Klimat och värme - Avfuktare /1

//Peter

F

F.d. 52943

Guest

Vad kul att du frågade just detta.

Jag tackade just vår avfuktare häromdagen, som står i tvättstugan i vår källare, 60-talshus.

Jag är nämligen mäkta imponerad av den.
Den inhandlades 2000 i samband med husköpet, sedan dess har den varit igång 24/7, alltså ca:14år.
Inte ett enda problem, den piper till när vattentanken är full och behöver tömmas. Innan vi dränerade om vår källare så tömde vi den varje så gott som varje dag, nuförtiden tömmer jag ca en gång i veckan.
Har den inställd på 50%Rf i autoläge.
Kan varmt rekommendera den.

NetOnNet - Hem och Hushåll - Klimat och värme - Avfuktare /1

//Peter

På den länken finns ett antal avfuktare. Vilken av dem är det du refererar till?

F

F.d. 52943

Guest

Vi har en sådan, men den ger inte så mycket när temp kommer under 15 på vintern. Därför söker vi i första hand en sorptionsavfuktare ger mera vid lägre temp. Vill kunna torka tvätt i källaren även på vintern.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Vi har en sådan, men den ger inte så mycket när temp kommer under 15 på vintern. Därför söker vi i första hand en sorptionsavfuktare ger mera vid lägre temp. Vill kunna torka tvätt i källaren även på vintern.

Jag förstår, våran källare blir aldrig kallare än 19°C, tack o lov :)

Kanske vore bättre att satsa på en torktumlare = torr tvätt+varmare källare:)

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

En Zibro DD108 köpte jag på NetoNet för ett par är sedan. Vi kör den då och då i husbilen under vinteruppehållet. Under mildperioder om luften är fuktig i husbilen. Dessemellan används den för att avfukta i tvättstugan. Har hittills fungerat utan anmärkning. Men egentligen ska jag väl inte uttala mig om livslängd, för den går ju bara periodvis, verligen inte kontinuerligt.
// Göte J

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

En Zibro DD108 köpte jag på NetoNet för ett par är sedan. Vi kör den då och då i husbilen under vinteruppehållet. Under mildperioder om luften är fuktig i husbilen. Dessemellan används den för att avfukta i tvättstugan. Har hittills fungerat utan anmärkning. Men egentligen ska jag väl inte uttala mig om livslängd, för den går ju bara periodvis, verligen inte kontinuerligt.
// Göte J

Den idén va inte så dum, funkar din i kylan?

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Både ja och nej. Under noll fryser ju vattnet i vattenbehållaren men i en liten plåtis är inte volymen inte så stor så den värme som avfuktaren tillför håller ju tempen ovan noll även om det skulle bli någon minusgrad ute! Fast man får ju tänka sig för så inte vattenbehållaren blir full och avfuktaren stannar.
// Göte J

F

F.d. 52943

Guest

Kan man koppla slang till vattenbehållaren? Min står bredvid en golvbrunn i källaren.

Rolf & Eva

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
5993
Medlemskap
2025

Till Woods avfuktare (större modeller) går det ta bort vattentanken och sätta
en slang som leder vattnet till avloppet. Klart bäst är förstås Munters MG90.
Jag har en sån i vår krypgrund sen 15 år tillbaka och den fungerar perfekt.
Man måste dock leda ut den fuktiga luften genom grunden. Jag har även en
Woods med 10 L tank som man måste tömma då och då, i ett förråd sen 10 år tillbaka och den fungerar utmärkt som stänger av när tanken år full och indikerar med en lampa.

F

F.d. 50069

Guest

Vi köpte nyligen ett 70-talshus....Enplans med källare:)
Nåväl så gjordes besiktning innan köp av byggexpert, allt OK.
fast jag tyckte iaf att det fanns en viss "källarlukt" så via inspektionshål i golvet kunde konstateras att det fann lite sågspån kvar på betonggolvet sen byggnationen. Inga förhöjda fuktnivåer kunde uppmätas:D.

Som tur är finns det inga organiska matrial någon stans i kåken mot ytterväggar eller golvsula.

Huset är uppvärmt med fjärrvärme som är styrd av yttertempen:(...

Vi tog direkt efter tillträdet av huset kontakt med en firma som installerade en Luftvärmepump i källaren som står konstant på 22 graders värme, vi satte även in en WOOD´s avfuktare i källaren och NU ligger hela källaren runt 43 till 50 i fuktkvot....Perfekt, nästan lite torrt.

Många källarproblem kom med att folk plockade bort sina olje/vedpannor och fick på köpet en rå källare samt en fuktig murstock, inte bra. Har man då en isolering i källaren som är galet gjord så är problem att vänta....

En avfuktare är enl. oss ett måste i en källare, helst tillsammans med lite värme.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

När jag satte in bergvärme så köpte jag ett helt paket utlagt på totalentreprenad. I paketet ingick ett par extra element som skulle kompensera värmen från pannan som togs bort samt en WOODS avfuktare med elektronisk hygrometer. Avfuktaren värmer & hjälper till att hålla värmen i källaren på ca. 18 grader & en luftfuktighet på 45-50%. I bostadsutrymmena har vi 20 grader konstant sommar som vinter.

Bennie

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Roland! Zibro DD 108 har längst ner en balja på 3-4 liter och när den är full slår avfuktaren ifrån. Det finns ingen slanganslutning för avrinning. MEN inget hindrar att man borrar ett hål i fronten av behållaren och gör en slanganslutning!
Zibro DD108 - Superb prestanda, lätt att placera!
(Det är alltså den svarta panelen nertill på avfuktaren som är vattenbehållare.)
// Göte J

Toppen