• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

otät toastol

sandsvall

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
7624
Medlemskap
2024
Har problem med att det samlas vätska under Domesticbehållaren.Alltså när jag drar ut den kan jag se att det står lite "vätska" under tömmningstanken.
Bilen är en 10:a så det kan inte vara slitet väl?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: otät toastol

To muligheter: skade på pakningen på toppen av kasetten, eller at kasetten ikke kommer helt inn på plass. Det er en mulighet 3, og det er feilmontering av huset for kasetten. På undersiden av stolen er det en flens som skal gå ned i pakningen på toppen slik at det blir tett.

Glemte en sak, er vatnet rent eller skitt?

Du kan også teste om det er tett ved å ha lukket spjeld og fylle på ca 1 cm vatn. Dette vatnet skal stå i skålen til du åpner spjeldet etter flere timer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: otät toastol

Greit det utelukker noen andre alternativer.

Inntil dere har funnet feilen og rettet den så kan dere bruke det på samme måte som om det er montert SOG. Åpne klaffen når dere bruker toa slik at det ikke blir stående noe i skåla.

Når en ser ned i skåla så skal det ikke være synlig noen åpning mellom plasten og klaffen. Er det en åpning så er ikke kassetten kommet helt på plass. Dette kan være forårsaket av alle tre mulige feilsituasjoner.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: otät toastol

Lite osäker, men jag har aldrig haft problem med detta ända tills jag följde rådet att hälla lite vatten ovanpå "stängd öppning" för att minska risken för dålig lukt, då hittade jag lite vätska under behållare när jag drog ut den, så kan du av misstag spolat lite efter att luckan ner i behållaren stängts?
 

Anita Anka

FD HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022
Sv: otät toastol

Jag har haft vätska- urin när jag dragit ut toan för tömning. Det visade sig att vi inte skruvat åt det stora gula "locket" ordentligt. Det kan ju skvalpa rejält ibland när man kör!
Hälsning Anita
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: otät toastol

Anita er inne på den fjerde muligheten som jeg glemte, det finnes en pakning i det gule lokket, mangler denne så blir det mye søl - ikke helt tilskrudd så blir det og søl. Denne veien kan en identifisere ved at det er en liten sølepytt under røret.
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: otät toastol

Lite osäker, men jag har aldrig haft problem med detta ända tills jag följde rådet att hälla lite vatten ovanpå "stängd öppning" för att minska risken för dålig lukt, då hittade jag lite vätska under behållare när jag drog ut den, så kan du av misstag spolat lite efter att luckan ner i behållaren stängts?

Det stämmer man måste se till så att det inte ligger något vätska på locket
innan man tar bort kassetten lättaste sättet är bara att öppna och stänga
spjället en gång extra innan man tar ut kassetten.
MVH Sören
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: otät toastol

Hej...

Ring Stentorps Husvagnsservice, 0500-45 06 56. De kan garanterat hjälpa dig tror att de är typ jourtelefon för Theford.

Lycka till mvh Torbjörn

Ps de har hjälpt mig med många kluriga problem DS
 

Jannez

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Tvååker
HBK-Nr
4858
Medlemskap
2024
Sv: otät toastol

Tyvärr har vi haft samma problem med vår toa. Det läckte både urin och vatten. Vi har en Adria 670 SL Supreme årsmodell 10 . Vi ringde Fritidscenter i Trollhättan, där vi köpte bilen. Inga problem. Kom hit.sa dom så fixar vi det. Dom bytte hela toastolen. Så nu är allt fräscht igen. Så, vänd er till er återförsäljare så kan dom säkert hjälpa till. Ni har ju garanti kvar. lycka till.:
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: otät toastol

Nu har jag en Thetford toa i min husbil, men jag har för mig att jag läst att det är samma företag numera.

Några månader efter att vi köpt vår husbil som då var ca 2 år, märkte jag att det var lite vått i botten där kassetten sitter, pratade med Codat där vi köpt husbilen som då hänvisade till Thetford för snabbare åtgärd och fick veta att det är 3 års garanti på deras prylar.

Ringde dit och fick med posten dagen efter ett utbyteskitt med packningar, nytt lock, och en beskrivning på hur man byter vad, fick även en värdecheck på vad jag kommer ihåg 200 kr att handla Thetfordgrejer för i någon campingbutik, checken för arbete och goodwill.

Det jag behövde uppge var ett nummer som sitter klistrat inne i utrymmet, jobbet tog en kvart.

//Tommy
 

Stein & Helena

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
2472
Medlemskap
2024
Sv: otät toastol

Hei.
Vi har også bil mod. 2010 med Dometic toa. Har hatt samme problem. Klaget til leverandören av husbilen, som kontaktet Dometic, og fikk et nytt "bedre" pakkningssett. Problemet ble ikke borte. Urin/vann under tanken. Har 2 toakasetter med samme problem. Klaget igjen, og fikk beskjed om at det var en feilkonstrukson. Fikk deretter byttet hele anordningen på toppen av kasettene kostnadsfritt. Etter det ingen problemer. Fikk beskjed fra forhandleren min, Eljas Motor i Borlänge, at Dometic ville bytte alle det var problem med.
 
F

F.d. 25086

Guest
Sv: otät toastol

Vi hade samma problem,bytte packning i kasetten 150 spänn...toan var knappt använd
men packningen var kass iallafall.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: otät toastol

Med anledning av den här strängen så har jag läst instruktionsboken till min toa och packningarna skall smörjas med olivolja en gång i månaden.
 

sandsvall

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
7624
Medlemskap
2024
Sv: otät toastol

Tack alla för all hjälp.
Ringde till Domestic och det var en felkonstruktion så det var inga problem utan dom skulle skicka nya packningar på en gång.Hoppas dom kommer idag för på måndag bär det av till Tyskland.
Ha en bra sommar alla!:spinny:
 
F

F.d. 50168

Guest
Sv: otät toastol

Hej. Öppna locket till kassetten och smörj in packningen med vaselin.Så håller sig den samme mjuk och tätar mot locket.Man man ha plasthanskar om man tycker att de är obehagligt:music-icon:
 
Toppen