• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Otät taklucka

F

F.d. 52920

Guest
Efter snöstormen ser det ut så här inuti husbilen,packningen tätar inte mot
luckan ca 1cm springa.
Någon som vet om det finns tjockare packning o köpa till denna taklucka?

imgp9814.jpg

imgp9818.jpg

imgp9817.jpg

F

F.d. 55256

Guest
Sv: Otät taklucka

Dt är nog så att takluckan medvetet är gjord för luftväxling enl lagar och regler om tillräckligt med luft. Kollade luckan på vår bil och där är det en dubbel gummilist, en yttre och en inre, framtill är en passage mellan ytterkant och mellanrum och sedan finns en öppning från mellanrummet och in till bilen. Har märkt att det ibland har kommit in björkfrön när det blåst och virvlat. Är din likadan går det att täta en av öppningarna, det har jag gjort, men det är nog inte lagligt, men jag tror inte att nån kollar.
Ove.G

Anders H

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
2360
Medlemskap
2025

försök med dammtätningslist den är perforerad med små hål tror den släpper igenom luft.
Anders H:rolleyes:

F

F.d. 10115

Guest

Jag tätade vår taklucka med vanlig fönsterlist(gummilist) som finns i varenda varuhus.En rulle med några meter för ca 50:-.Tror inte att det ska vara otätt där eftersom själva luckan har ju också ventilation.

F

F.d. 2577

Guest

Visst skall det vara ventilerade, ett av de påpekande som jag fick vid gasolcertifiering av vår bil var att det var för tätt. Från fabrik var inte överbliven tätmassa runt ramen borttagen. Luckans kant tätade mot den överskutande massan. Efter att avlägsnat denna var det inga problem. Om du tätar luckan kan du vara säker på att få för lite syre in, med stor risk för koloxid (kolmonoxid) förgjftning som följd. Alltså varning för detta.
Leffe

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

En rejäl isolerad och vinterduglig taklucka är dubbel, med ventilationsspalt mellan ytter- och innerlucka. Ventilationshål brukar finnas i mitten av innerluckan och alltså dessutom öppet runt hela luckan. Tätat mellan tak och innerlucka, vilket inte påverkar ventilationen. Genom en sådan standardlucka(!) blåser det inte in snö i bilen. Jag har inte sett andra typer av luckor på många år.
aake

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Har en HEKI 3 taklucka.
Blåser in lite av varje, Granbarr, löv, snömannen m.m. Vi har slutat att bry oss.

Sopa upp skiten och ut genom dörren med det...
Tror (kan ha fel) att det är som Ove G. säger, luftväxling enl. gällande normer.
Hellre lite skit i ett hörne än taskigt med syre...

//Mangan:wub:

F

F.d. 8517

Guest

Har inga problem med en amerikansk husbil. jag har huvar över luckorna. de finns 5 st i vår husbil. luckorna er sommartid öppna. men under vintern e 2 öppna. resten stängda. inga problem .. kolla om de finns huvar till dom större som ni har....

Toppen