• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ostbågens dag idag!

H

hianders

Guest
Vilket onödigt tema, ostbågens dag!

Såg imorse på TV hur Jenny S och Steffo skapade panik i studion när oljiga ostbågar hamnade på spisplattan och det började brinna!

Dessa temadagar kan man googla på, finns hur många som helst. Finns det någon Husbilens dag?

Inger

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Ostbågens dag idag!

Det är väl bara att utlysa en, t.ex. Kristi Himmelsfärds dagen, då samlas ändå många husbilar på ett och samma ställe. :)

Rättare sagt: På minst 3 olika ställen, enbart i Sverige.

(Det finns föreningar som långt innan HBK fanns, valde denna dag som sin "årsmötesdag". Caravan Club och Motor Home Club of Sweden är två av dessa...)

Kjell Anders

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025

Allå vänner!

Läste någonstans husbilens dag redan är utlyst till lördagen den 13 juni. Det borde väl räcka med en st husbilens dag, eller? :)

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Och till ostbågar dricker man en god röd Bourgogne...:D

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Näää, till det ska man mumsa på egenhändigt gjorda parmesanchips ;)

F

F.d. 55328

Guest

I min ungdom vilket var några år sedan. Jobbade jag en dubbelskift vecka (man fick det på den tiden). Fredag eftermiddag precis innan bolaget stängde hann jag in för att köpa något gott till Lördags kvällen. Väl framme vid disken efter att köat en god stund, kom jag fram för att beställa. Expediten undrade vad som önskades och jag svarade ett gott vin till mat. Ska det vara till någon speciell mat frågade hon. Samtidigt jobbade min något mosiga hjärna med att inte glömma köpa något godis till kvällen. Mitt svar på frågan om till vilken mat vinet skulle vara till. Blev med således ostbågar. Ibland är det skönt att kunna bjuda på ett skratt. Det slutade med att expediten erbjöd Spanskt lantvin vilket jag avböjde och bestämde mig för mitt favorit vin på den tiden Morgon tror jag det hette.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Morgon minns jag mycket väl eftersom bolaget envisades med att använda beteckningen Bourgogne på det. Morgon är en typisk Beaujolais, upptäckte vi vid en middag som krävde ett kraftigt vin, en gång för många år sedan. Eftersom gästerna var av den öldrickande sorten så passerade misstaget utan att någon opponerade sig mot vinvalet.

Arg som bara den gick jag till bolaget någon dag senare och bad dom förklara varför de sålde Morgon som Bourgogne. Beaujolais ligger i Bourgogne fick jag till svar. Tyst blev jag.

Jag har varit en del i Beaujolais och ätit och druckit gott och minns att där fanns Beaujolaisviner som passade utmärkt bra till kraftiga kötträtter men Morgon är för lätt för det, tycker jag.

Jqg tycker fortfarande att Morgon ska klassificeras som en Beaujolais på bolaget för att inte ställa till det för oss vinignoranter i onödan!

Jappe

F

F.d. 25418

Guest

Jag älskar ostbågar så varför inte!

F

F.d. 30354

Guest

Aj Aj....Man ska inte underskatta Ostbågar....:)Dom är fantastiskt goda:yes:

F

F.d. 52943

Guest

Gränsen melkan ostbågssägare och ostkrokssägare går nog nån stans i norra svealand, läste jag nånstans - kommer inte ihåg var.

ingerbenny

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025

Enligt Aftonbladets vetenskapliga test, så har Svenska folket röstat enligt följande:

De där gula ostgrejerna – vad heter de egentligen?

Ostbågar, såklart! 79.05% (17,012 antal röster:)

Ostkrokar, vad annars? 20.95% (4,509 antal röster:)

Totalt antal röster: 21,521

Toppen