• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Orsaken till missvisande registreringssiffror i februari

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Uppdaterad text 01 mars -21, kl 17:30

Pålle har varit vänlig att ge mig information, ny för mig, men som är orsaken till den förhandsregistreringen som skett under februari.


Fick just registreringsuppgifterna från HRF för februari, som ser lysande ut om man inte vet orsaken. Ser man det ackumulerade resultat januari - februari 2021 contra samma period 2020, då ser vi en ökning med inte mindre än 117,56%. Tyvärr finns en majoritet av de nyregistrerade bilarna kvar, osålda hos handlarna. De bilar som förhandsregistrerades i februari var sådana bilar som hade dispens för att kunna registreras enligt det gamla avgasreglementet. (Den dispensen gick ut 28/2.)

Från och med idag är det omöjligt att registrera bilar godkända efter äldre krav som haft dispens under en övergångsperiod.

Ingen vågad gissning är att vi i slutet av innevarande månad får se samma fenomen, där handlarna nyregistrerar in ännu ej sålda husbilar. Eftersom den 1 april 2021 får vi vår nästa skattehöjning, som ökar skatten på nyregistrerade husbilar med ytterligare cirka 5 000 kronor uppåt. Det är husbilar som inregistreras för första gången efter 01 april 2021 som drabbas av de skärpta avgaskraven. De som inregistrerats tidigare behåller den lägre skatten. Efter tre år blir skatten beräknad utan malus-tillägg vilket innebär att skatten då hamnar i nivå som innan bonus-malus infördes 1 juli 2018.

Det betyder att en ny husbil med koldioxidutsläpp på 300 g/km får en årlig skatt på drygt 31 000 kronor, ligger det på 350 g/km betyder det en skatt på drygt 33 000 kronor. Pålle har redovisat konsekvenserna mycket konkret i tråden: 459 procent
där han visar exemplet med deras egen bil, som idag har en skatt på 6 474 kr/år, exakt samma bil kommer efter den 1:a april 2021 att ha en årlig skatt på 36 188 kr/år.
En viss kompensation får man fr.o.m. idag, den 1 mars då det blir möjligt att ställa av bonus-malus husbilar med en karenstid på fyra dagar i stället för dagens femton.

Det torde dröja några månader innan alla dessa bilar är sålda till konsument, så att vi kan börja se siffror som någorlunda överensstämmer med verkligheten.




569FC11F-0656-4DCD-ADE6-984B97057FB1.jpeg

Tommy
 

Bilagor

  • 8FA1B786-6DB4-449D-9CB3-3DB8F4726D84.jpeg
    8FA1B786-6DB4-449D-9CB3-3DB8F4726D84.jpeg
    537,7 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nästa stora nyhet i branschen kommer nog att bli ett ökat antal konkurser pga stora lager med osålda fordon som står & tickar pengar. Den här trenden kommer säkerligen att fortsätta med den skattepolitik vi har i det här landet. Smärtgränsen för hur staten kan pina den här branschen är nådd & passerad för länge sedan. Det är bara en tidsfråga innan nöjet att äga en husbil är endast för rika & välbesuttna. I & med att ägandet av en ny husbil blir så hiskeligt dyrt så ökar begagnat marknaden & vad händer då? Jo, ökade priser även där.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Även detta ämne är ett snyggt bevis på att demokratin Sverige kan läggas till historiens bibliotek. När man pratar om detta ämne så har jag svårt att hitta plats för vanliga ord. Varannat ord som kommer ur min mun är svordomar. För de som bor i norrlands inland rekommenderar jag att köra alla era fordon avställda men försäkrade. Dels finns inga poliser, men framförallt måste vi visa att dålig politik skapar kriminellt beteende . Om hela Norrland kör avställda fordon så borde det synas på skatteintäkterna. OBS, jag hoppas ni förstår ironin, men samtidigt vilka följder idiotiska lagar och regler kan locka fram.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Som sagt, det kommer snart ett val. Rösta på det parti som har det bästa programmet som motsvarar ens egna åsikter & hoppas på att ett visst parti som starkt påverkar regeringens skattepolitik åker ut.;)
Som jag sagt till min mor. Jag skulle till och med kunna bli moderat idag. Jag lovar dem min röst, bara de ser till att få landet på fötter igen. Hade jag sagt det till min far när han levde så hade han dött på fläcken. Å andra sidan tror jag till och med min ursosse till pappa hade kunnat rösta på vem som helst idag. Speciellt stolt som sosse hade han nog inte varit iallafall. Fast det finns ju annat än sossar å moderater . Läste förövrigt igår att vår stadsskuld var 128 000 000 000 i December . Ingen kan inbilla mig att den siffran är av god art.
 
Toppen