• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Orkideér i konstform

F

F.d. 8325

Guest
Många sorters orkideér är otroligt vackra att titta på, men samtidigt med deras spännande och skiftande former, struktur, färger och mönster.....är de då riktigt tacksamma som fotomotiv, enligt mig :)

Jag lägger in några bilder på olika sorter som jag har lyckats att få i blom, utav de över 100 bl.a rena arter som jag odlade för några år sedan.

Angraecum florulentum
Det är vackra vita skira blommor som doftar gott under kvällen och natten.
De växer på Madagaskar och Komorerna på en höjd mellan 600-1000 möh.
De frodas i torra buskmarker och på trädstammar ........
Odlar den i ljust fönsterläge i spagnhum, och utomhus under sommarhalvåret !
Blomma 4-5 cm
Sporre 10 cm
Angraecum florulentum.jpg
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Orkideér i konstform

Paphiopedilum lowii.
Som en förstablomning, så blev jag nöjd med denna ......
Det är en art som tillhör gruppen Polyantha och som finns i Malaysia, Filippinerna, Indonesien, Borneo och Brunei..... där den då växer i lätt skugga på en höjd av 700-1300 möh.
Blombredd : 15 cm
Stängel : 33+8 cm
Bladspann : 48cm
Maxblad : 26cm
Jag odlar i ren spagnhum, med svag näring vid varje vattningstillfälle. Utomhus under sommaren och under vintern 22/18 grader i ett fönsterläge med tillägsbelysning av 11 w dagsljusrör ......
Paphiopedilum lowii.jpg
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Orkideér i konstform

Cattleya gaskelliana var alba
Blommade med 2 st otroligt vackra och stora blommor ..... med en fräsch doft som fyllde hela huset !
Växer i central/sydamerika
Blomma: 19 cm
Bulb: 17 cm
Blad: 25 cm
Cattleya gaskelliana var alba.jpg
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Orkideér i konstform

paradisanthus micranthus
Detta är en lite mera ovanlig art ....
Det är en markväxande orkidé som finns i Brazilien(beskr. 1918) och är besläktad med Zygopetalum.
Den får en stängel på mellan 35-45 cm, där det blir flertal små otroligt vackra blommor på ca 2 cm ..... den växer i blöta skogar efter flodbankar i södra och sydöstra regionen, där den kan vara väldig svår att upptäcka pga av sin färg på blommorna.
Det lustiga med den är att den har rötter som epifyter, vita och släta, trots att den är markväxande ...... så man kan odla den efter det.
Fritt översatt, så kallas den även "Den lilla paradisblomman" .... :)
paradisanthus micranthus.jpg
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Orkideér i konstform

Paphiopedilum appletonianum var. hainanense.
Det är en orkidé från Cambodia, Kina, Södra Vietnam, Thailand och Laos.
Den växer i djup skugga på en höjd mellan 700-2000 möh, där den då får sina kalla nätter och med heta dagar !
Den blommar på vintern och våren och då med 1-2 st blommor .... på en stängel som blir mellan 20-50 cm lång !
Blomma : 9 cm.
Stängel : 47cm.
Bladspann : 29cm.
Maxblad : 17cm
Paphiopedilum appletonianum var. hainanense.jpg
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Orkideér i konstform

Phalaenopsis lueddemanniana
Denna art som är en naturhybrid mellan hieroglyphica x pulchra, växer på Filippinerna upp till en höjd av 70-100 möh och där den trivs i varm och fuktig miljö.
Bladen är ca 30 långa och 9 cm breda.
Den har sin blomningperiod under vår och sommar.
Den får som oftast 3-5 st waxade väldoftande blommor, som är 5-6 cm i storlek.
Den kan ha väldigt variabel storlek och färg på blommorna, där färgen på ränderna kan vara violett/ametist eller röd/brun på en vitaktig bakgrund.
Den namngavs först år 1865 ....
Phalaenopsis lueddemanniana.jpg
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Orkideér i konstform

Angraecum scottianum
Denna varmväxande och ljusälskande orkideén frodas på en höjd av 350-600 möh i Komorerna.
Den doftar väldigt gott efter 2 dagar efter den slått ut i blom ...
Blomman som är vaxartad är ca 6 cm och sporren på den första är ca 14 cm .
Just denna första blomman växer som man vanligtvis ser orkideérna växa med läppen nertill .... annars så växer de omvänt på denna arten, med läppen upptill !
Angraecum scottianum..jpg
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Orkideér i konstform

Epidendrum criniferums
Blommorna är 5 cm och doftar svagt av något som .... någon krydda kanske ?
"Mosquito-orchid" kallas den även pga av sitt utseénde, likt en mygga .......
Den finns runt om i Sydamerika, där den trivs i fuktig klimat på en höjd mellan 100-500 möh.
Epidendrum criniferums.jpg
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Orkideér i konstform

Paphiopedilum venustum
En speciell orkide med sina vackra färger, den växer från östra Nepal till nordöstra Bangladesh.
Den finns upp till 1350 möh där den växer i skuggan av klippor i djup lövkomposterad jord.
Paphiopedilum venustum.jpg
 
Toppen