• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Optimera motorn

F

F.d. 50198

Guest
Har nyligen införskaffat en ny husbil med Fiat Ducati chassi. Via posten har jag fått ett reklamerbjudande från Promotech om att optimera motorn med en effektmodul som skall ge högre vridmoment och lägre förbrukning.
När jag nu närmare undersökt marknaden finns det ett annat fabrikat ECB som är marknadsledande.
Men fråga till klubbens medlemmar är. Vilka erfarenheter finns av detta tillbehör? Är det verkligen så enkelt att installera att man inte behöver anlita verkstad? Hur stor är besparingen på bränsleförbrukningen?
:confused:

F

F.d. 13449

Guest
Sv: Optimera motorn

Låter som en vanlig effektbox. Just detta företaget känner jag inte till. KCR är ganska stora inom personbilar, men vet att de även har till husbilsmotorer.
Det fungerar ju helt enkelt så att när du har mer hästkrafter effektiviserar du användandet då en motorsvagare motor får jobba mer. Sen är det ju oxå så att är man tung på gasen så får du mer hästkrafter, men oxå mer förbrukning. Så det är inte alltid det lönar sig. Sen hur mycket man sparar beror helt på hur tung man är på gaspedalen och hur duktig man är på att köra "snålt".

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

När jag kollade på box så kontaktade jag Niklas på KCR som är själva "K ét" i KCR vad han skulle ha för en box till min bil och det är 6995:- och då fick jag 0:- i rabatt för dom ca 10 år som jag pratat gott för dessa boxar = no deal .

Jag köpte då en box från Cartuning4u i Tyskland för ca 2500:- och den var lite ryckig när man hade skruvat up effekten och körde med farthållare = snabba gaskompenseringar .

Jag kikade på Promotech och deras plus box skulle kostar 5700:- till min husbil .

Jag har köpte av Mats Olsson här på forumet som säljer Speedkit boxar och jag har den med fjärrkontroll vilket innebär att jag kan välja mellan förinställd maxeffekt eller eco läge .
Den har fungerat bra för mej och visst kanske man har sparat lite bränsle men det har gett desto mera körglädje och det är ju svårt att spara bränsle om man även ökar gaspådragen för man får ju köra med samma stil som innan för att spara soppa .
Den kostar för HBK medlem enligt länken 2219:- men finns som basic utan fjärrkontroll för 1499:- .

http://www.husbilsklubben.se/forums/t38356/

Monteringstid ca 15-20 min om man tar god tid på sig .

Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Man skall nog fundera igenom ordentligt varför man vill stoppa i en box.
Största ”vinsten” med en box är ju mer effekt och den mäter man kanske inte i pengar. Troligen mest av värde för de med lita svagare bilar eller de mer gasglada.
Om man är ute efter att spara bränsle = pengar så är det nog fel väg att gå. Man måste köra bra många mil för att tjäna in boxen om man nu överhuvudtaget lyckas köra snålare.. Reklam är ju alltid reklam.

Jag har stoppat i en KCR-box i min och det jag har märkt är högre effekt och högre förbrukning. Knappast en besparing men den blir trevligare att köra.

F

F.d. 29916

Guest

Har nyligen införskaffat en ny husbil med Fiat Ducati chassi. Via posten har jag fått ett reklamerbjudande från Promotech om att optimera motorn med en effektmodul som skall ge högre vridmoment och lägre förbrukning.
När jag nu närmare undersökt marknaden finns det ett annat fabrikat ECB som är marknadsledande.
Men fråga till klubbens medlemmar är. Vilka erfarenheter finns av detta tillbehör? Är det verkligen så enkelt att installera att man inte behöver anlita verkstad? Hur stor är besparingen på bränsleförbrukningen?
:confused:

Man kan undra varför en motortillverake tillverkar en motor som inte är optimal. Kan det ha med livslängden att göra?
Undrar Göran

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det har nog med den varierande kvalitén på bränslet för motorn måste kunna tillfredställande både på bra och sämre diesel .

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Den största bränslebesparingen gör man när man stannar hemma en helg.

F

F.d. 53498

Guest

Jag tycker du skall ta det lugnt. Provkör och känn efter, har du köpt den stora 3,0 motorn tror jag inte du behöver optimera -chipstrimma- det räcker gott ändå.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Kan det inte bli dyrt om fabriksgaranti och maskinskadeförsäkring är satta ur spel vid motorskada där det visar sig att bilen är chiptrimmad? Jag har svårt att förstå varför många som beställt största motorn omedelbart ska trimma den.
Åke

T

Teddi

Guest

så är de åke.du har rätt. de mesta e satt ur spel.dom kan till o med gå in med data ock kontrollera om motorn har varit s.k. trimmad.,förtjänst? förlust?

F

F.d. 29911

Guest

Om Husbilen är ny så är det nog säkrast att kolla om motorgarantin gäller efter en
uppgradering.
HBK 5081

F

F.d. 29978

Guest

Har du en 130 hp motor ?
I PromoTech ingår motorförsäkring.
Jag har fått min effektbox installerad av en Fiat auktoriserad verkstad.
Jag har en helt annan bil som klarar omkörningar på ett säkrare sätt och håller trafiktempot i uppförsbackarna.
En lugnare säkrare körning med en bil där man ofta växlar från 4:an till 6:an.
:twitcy:

Bosse bas

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
7246
Medlemskap
2025

Hej.
Med intill visshet gränsande sannolikhet kan jag säga dig att garantin kommer inte att gälla efter en montering av nämnda tillbehörs-KIT. Bland annat blir det större påfrestningar på lagren. Lär dig ecodriving, med den modellen kan man spara mycket pengar. Kan de vara så att du bara är ute efter effekt, så lycka till.
/Bosse bas

F

F.d. 50198

Guest

Tack för alla mycket läsvärda synpunkter. Jag har nu bestämt mig för att avvakta med installationen av effektmodul. Först skall jag på bästa möjliga sätt försöka testa fram vilken effekt jag har och hur min stor min bränsleförbrukning är.
Kanske kan detta forum stå öppet så att det fortsätter att strömma in tips och erfarenheter i ämnet.
:cool:

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Hej
Jag kan inte förstå var för man jagar högre hasigheter med en husbil. Dieseln behöver vrid det håller jag med om.
Jag har 160hk i våran bil men håller hasigheten på vägarna ser till att slippa bli omkörd av lastbilarna.
Men en hasighet runt 80-90km tycker jag är en bra fart för en HB. Förbrukning då 0.9 liter per mil.
Testade toppfarten 145 km så nog går det att få fart på 4250 kg men det är en annan sak att få stopp.
Trimmning jag skulle nog vilja ha ett papper från firman att de tar på sig fullt ansvar vid ett motorhaveri.
Jag tror inte de kommer att ge dig ett sådant.:music-icon:2179
Så tänk till en gång till ett haveri kan bli dyrt i slutänden.
Har du råd om du skulle få betala kalaset.
:wub::wideeyed:

Toppen