• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Operation knän

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hej alla husbilskompisar.
Då mina knän är totalt slut så erbjuds jag nya knäleder, jag skall byta båda, dock inte samtidigt.
Jag är lite fundersam hur länge det tar innan man kan köra bil mm igen, det borde vara någon mer i klubben som gjort denna operation och jag skulle vara glad för lite information hur det gick för er.
Hur lång tid tog det innan ni var ok?
Jag fick lite info från läkaren men det är alltid bättre med info från någon som gjort detta.
MVH KEJO20

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Operation knän

Gumman opererade ett knä på Capio Movement Halmstad och det tog ett halvår innan hon kunde gå och efter ett år fick dom ta upp knät för att göra om, det benet är fortfarande inte bra, hon väntar på operation av det andra knät och det kommer inte att göras i Halmstad.

mega-liner

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2025

Hej på er!
Monica fick ett nytt titanknä. Efter 2 månader så gick hon själv in i husbilen
utan hjälpmedel Körde bil efter 3 månader.Det här var det bästa hon har gjort
ingen värk längre och kan gå som vanligt utan att ha ont.
Men det fodras att man tränar ordentligt efter operationen.
MVH från oss i La-Manga.

hanshåkan

HBK Medlem
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024

hej fick nytt v-knä 2011 upp dan efter du kör efter c-a 3-4 vecker efter op
om inget tillstöter krypa är betydligt svårare mvh hans

Suning

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2025

Det finns lyckade operationer också !

Min fru har opererat båda sina knän med riktigt lyckat resultat. Jag ska berätta mera om det senare under dagen, hinner inte nu.

Du ska också få lite tips som du kan ha nytta av både före och efter operationen.

/Sune

H

HighwayHotel

Guest

Hej, det blir oftast kanonbra. Frugan har bytt båda knäna till titan helproteser.

Träning är medicinen för att komma igång fort. Hon var hyfsat bra efter c:a 6 veckor, är väl i stort sett helt återställd idag.
En kompis började jobba som svarvare efter 6 veckor.... så det är väldigt olika, men träning tycks vara avgörande för hur bra det blir.
Lycka till.

LasseSg

FD HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
5286
Medlemskap
2023

Bytte vänster knäled för sex år sedan, har inte haft några som helst problem. Upp lördagsmorgonen efter operationen. Hem på tisdagen.
Var tillbaka på jobbet efter en vecka (kontorsarbete).
Körde bil efter knappa två månader.
Ett tips:
Träna upp muskulaturen i benet före operationen. Då kan du slippa de mesta besvären och kommer snabbare tillbaka till det normala.
Väntar nu in andra halvan av mars och byte av knäled på högra benet. Räknar med att i maj-juni kunna köra husbilen.
Lycka till, lyssna inte på olyckskorparna. För de flest lyckas operationen.
LasseSg 5286

poolsson

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2026

Hej!
Gjorde min operation sept 2010 upp dagen efter hem efter 4 dagar,det är då det tuffa började med träning 3 ggr/dag smärtlindring behövdes i ca 10 dagar.
Körde bil efter 3 v tillbaka på jobbet Januari (ej kontors jobb).Idag nästan 5 år senare nästan inga som helst problem,kan promenera 2 tim utan smärta.Läkarna ville även operera det andra knäet men jag ville vänta och det har blivt mycket bättre så det får framtiden visa om operation eller ej.Det bästa med operationen var att slippa smärtan o cortison sprutorna i knäet var 5e v.
Jag ångrar mej inte.
Mvh POOLSSON

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej på Er
Jag har själv ett knä som nog sett sina bästa dagar. Råkar också vara bekant med en ortoped och fick rådet att inte operera före jag fann smärtorna för höga för att leva med.
Tydligen är det ganska vanligt att det blir problem och då kan man vara ur askan i elden.

Suning

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2025

Det finns lyckade operationer också !

Min fru har opererat båda sina knän med riktigt lyckat resultat. Jag ska berätta mera om det senare under dagen, hinner inte nu.

Du ska också få lite tips som du kan ha nytta av både före och efter operationen.

/Sune

Fortsättning.

Träna upp muskulaturen i benet före operationen, gärna med motionscykel eller gåstavar som hjälpmedel.
Träningen är avgörande för hur bra det blir.

Har erfarit att de som avstått från träning pga smärta, verkar inte bli bra. Det smärtar vid träning, men ta värktabletter (som du säkert får råd att göra) och träna på så blir du bra.

Ett annat träningstips är bassängträning med sjukgymnast.

Då kan du slippa de mesta besvären och kommer snabbare tillbaka till husbilslivet.

Av erfarenhet vet vi att det finns ett bra husbilsliv även efter en knäoperation.

Lycka till !

Inger o Sune

F

F.d. 50158

Guest

Hej Preben. Jan är opererad i sitt vänster knä nu och är mycket bra. Han säger ju att det är inte som innan. Men nu har man skrot i båda knän.:wub:

F

F.d. 30553

Guest

Hej på er alla, kul att ni tog upp knä op, 10-12-2014 fick jag ett helt nytt knä, några timmar efter op fick man stå upp, herrejösses kan det verkligen funka, var min första tanke, visst funkade det en kort stund, men någonting som är viktigt gör träningen som sjukgymnasten rekommenderar. Har varit på en promenad i dag, har större problem med det o op knät, står på vänte lista för det andra knät, förhoppningsvis i denna månad! Var första gången hos ortopeden 1995 då mina problem började. 95% av knä op blir till det bättre.
Mvh Göran Ekström Västervik

B

Birgitta och Staffan

Guest

Hej
Opererade en höft i maj 2013, ett knä november 2013 och resterande knä mars 2014.
Det är det bästa jag har gjort, går och cyklar obehindrat. Köra bil gick bra efter 6-8 veckor.
I dag har jag promenerat en timme på strandpromenaden i Sabanillas och la Duqesa - soligt men blåsigt och svinkallt.
Lycka till med operationen./Staffan

G

Gullde&Ulf

Guest

Byt båda på en gång, inga problem. har bytt båda samtidigt för 11 år sedan.
Var borta från arbetet 6 v. efter detta även bytt 2 höftleder utan problem.
Var inte bekymrad allt blir bra
Ulf

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025

Jag har en titanprotes och den stora fördelen för dom flesta är att värken försvinner. Men funktionen av knät är inte så säkert att den blir bra, jag går bra men kan knappt cykla normalt. Körde bil gjorde jag redan sex veckor efter operationen.

F

F.d. 50005

Guest

Har titanprotes sedan tio år tillbaka. Inga problem, värken försvann, går och cyklar obehindrat. Körde bil efter fem veckor. Men jag var noga med träning före och efter operationen. Lycka till!

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022

Hej,

Som alltid när man skall operera så ha vi alla olika förutsättningar.

Den som skrev att du skall försöka träna upp dig innan operationen har nog helt rätt.

Själv bytte jag för 7 år sedan en knäled och är toppennöjd, men det tog nog tre månader innan jag var helt OK! Trodde det skulle ta tre veckor men det gjorde det inte!!!

Att byta två samtidigt har jag ingen aning om men vet att flera gjort det!

Lycka till!!!

F

F.d. 25045

Guest

Körde bil 3 veckor eft. Byte h-knä, smärtlindring 10 dagar eft hemkomst, var på sjukan i 4 dagar kände aldrig någon smärta men fick dunderpiller och man ska vara fulltankad hela tiden så det inte börjar o värka. Mycket träning mycket viktigt. Jag drog ut på op. För tycker sånt är otäckt men det var faktiskt mycket ok.
Lycka till.

Toppen