• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ont krut förgås inte

F

F.d. 24414

Guest
Sv: Ont krut förgås inte

Läste mitt tidigare inlägg och skämdes lite.
Jag skrev att orden var "felöversatta" vilket inte är helt korrekt.
Det var frågan om ord som lånats från andra språk som sedan "försvenskats" och dessutom fått en ny betydelse.
Det är inte frågan om något "fel" då orden numera är så svenska och korrekta som de kan bli, det var dess ursprung sam var intressant när de inte betyder samma sak på det språk de lånats från.

// Alf

F

F.d. 25270

Guest

Jag tror att "spiskummin" borde heta "spetskummin" efter danskans "spidskummin". Någon nämnde tidigare att svenskarna fått med sig en del ord och uttryck från Tyskland. Det var inte det enda vi tog med hem, under 30-åriga kriget skövlades åtskilliga trakter av svenskar som tog med sig "souvenirer" hem till Sverige. Mina släktingar i Tyskland brukar recitera följande : "Die Schweden sind gekommen, haben alles mitgenommen." Fri poetisk översättning: Där svensken varit har, finns inget längre kvar.
Mvh
Harry Hymer

F

F.d. 24414

Guest

Då jag som norrläning älskar dubbade vinterdäck kan jag inte låta bli att nämna Hakkapelitta då även det har koppling till det 30 åriga kriget!
Nokian Hakkapelitta är ett suveränt vinterdäck sedan tidernas begynelse och namnet kommer från finskans "Hakkaa pääle" som betyder "hacka på".
Det var det finska kavaleriets stridsrop när de anföll och finnland var som bekant en del av sverige på den tiden så det finska kavaleriet var då ett svenskt elitförband.
Då man hörde det finska stridropet visste man att dessa elittrupper anföll vilket fick alla att kalla dessa för hakkapelitter.
Ett stridsrop som spred skräck i europa på 1600talet är numera namnet på ett däck som ger trygghet på vinteväg världen över.
Lite utanför ämnet.

// Alf

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Spiskummin kommer från spise kummin, d v s ät-kummin.
Smakrikare än vanlig kummin.
//W

Toppen