• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Onda ryggar och nackspärr

F

F.d. 55383

Guest
Onda ryggar och nackspärr

Sedan vi ersatte hårt kroppsarbete med mjuk skön soffa och skaffat oss rejält med övervikt, har vi bäddat för ryggskott, som kan komma bara av en nysning. Ofta är orörliga vardagar en grogrund till åkomman. Ändå kan även vältränade drabbas av eländet.

Det finns två viktiga saker man kan göra när olyckan är ett faktum:

1. Lägg dig på en värmedyna och hätta upp ryggen. En elektrisk, termostatstyrd värmedyna är en mycket bra investering. Den behöver inte vara större än en kudde. Kostar ca 300:-.
2. Efter detta skall du lägga dig på mattan på rygg, armarna åt sidan som bokstaven T, lyft upp båda benen, rakt eller med böjda knän och försök få till en vridning i ryggen genom att låta benen gå ner till mattan medan axeln är kvar mot golvet. Försök att vara så avslappnad som möjligt i ryggen. Det är inte lätt när man har så ont, men försök! Gör likadant åt andra hållet också. Du hör att det knäpper till. Det är första steget till att bli av med eländet. För att kunna slappna av kan du ta värktabletter eller bedöva dig med välsmakande drycker. Den här övningen kan du göra även i förebyggande syfte, kanske varje gång innan du går till sängs. Snapsen är inte nödvändig. Men övningen skall du inte göra i sängen.
3. Det finns olika duktiga kiropraktorer men lösningen kommer UTESLUTANDE av att ryggen skall rättats till. Tänk på hur vi gjorde i skolan när man krokade armar och lyfte varandra med rygg mot rygg.
Orsaken till åkomman är mycket ofta kyla i kombination med drag, kraftig blåst och en nysning eller en oförsiktig rörelse.
Se upp med luftkonditioneringen när temperaturen stiger till ”olidliga” plus 25 grader och mer. Det kan hända i ett hotellrum, husbilen/husvagnen med luftkonditionering. Känner du att du har blivit kall om nacken, ryggen, lägg dig på värmedyna innan nackspärren, ryggskottet drabbat dig. Ett hett bad kan vara den andra lösningen om du inte har problem med hjärtat.
Jag har hjälpt många med mina enkla knep, då jag ser folk på campingplatser som har väldigt ont i ryggen eller har fått nackspärr.
Att gå till en kiropraktor är inte fel och skall inte göra ont.

Lycka till med övningen.

Stefan
(OBS! Jag är inte kiropraktor. Det är bara kul att kunna hjälpa till med att bli av med värk.)

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Onda ryggar och nackspärr

När det gäller ryggskott finns ett enkelt sätt att lindra - GÅ!
:yes:

Har haft dålig rygg genom åren och prövat på flera olika behandlingar:
Kramplösande/smärtstillande läkemedel hjälper för stunden och kan vara nödvändiga för att över huvud taget komma upp från golvet om det är ett riktigt akut anfall.
Manipulation (Kiropraktor) hjälper efter några behandlingar, likaså massage/värme av Naprapat. Men på senare år (efter att vi skaffade hund) har jag upptäckt att långa promender läker ryggen lika fort som aktiv behandling enligt ovan.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52962

Guest

God kväll !

Min svärfar hade ont i ryggen och låg med en sådan värmedyna . Ooo så gott, tills den tog eld !
Snacka om röveld

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Den jugoslaviska byråmetoden är den bästa kuren mot ryggskott!

Jappe

Toppen