• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Onödigt frågande

Starliner

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2025
Sv: Onödigt frågande

En knasig fråga som jag får ideligen nuförtiden är: "Vill du ha kvittot".
:cool:

Dom följer bara lagen.

Länk till Skatteverket;
Du har rätt att få kvitto på ditt köp | Skatteverket [NS4 version]

Här står bl a;
Lagen innebär att de flesta som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning (hit räknas även betalkort) måste ha ett certifierat kassaregister. Säljaren ska vid varje försäljningstillfälle ta fram och erbjuda kunden ett kassakvitto. Kvittot kan erbjudas i pappersform eller som ett elektroniskt kvitto. Du ska inte behöva be om ett kvitto utan säljaren är skyldig att ta fram och erbjuda ett kvitto.

S

StorDansk

Guest

Var på marknad i somras, stod granne med en indisk/pakistansk klädnasare,
han glömde bort att fråga en kund, bakom stod en tjänsteman från
skatteverket, kosta honom 10,000, så jag förstår när jag får frågan!

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Det står väl i lagen att man skall erbjuda, dvs ge, kunden ett kvitto. Varför skall man fråga om han vill ha det? Det betyder ju att kunden då på direkten skall tänka över om han behöver kvittot eller ej. Vill man klaga på något av det man köpt krävs det ju kvitto. Kvittot är verkligen lätt att med sig hem. Kanske vill man kolla det i lugn och ro och sedan arkivera eller kasta.

Man måste ha missförstått lagtexten om man tror att man måste fråga kunden om han vill ha det.

Att jag reagerar till slut beror på mitt köp igår på Biltema. Jag köpte ett AGM-batteri för 1.800:-. Det är 4 års garanti och man får inget garantibevis längre utan garantin står på kvittot. Ändå frågar man i kassan om jag vill ha kvittot.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag har kopierat kvittot på ett A4.papper och satt in det i vår "garantipärm". Inte för hållbarhetens skull utan för att vi vill ha stora blad.
:)

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025

Det är så att om du omsätter under 4 basbelopp inkl moms behöver du inte fråga / erbjuda kvitto , då är det upp till kunden att fråga om kvitto och då skall du kunna lämna kvitto , och då måste du föra statistik vilken summa du sålde för och exakt vilken tid du gjorde det . alla företag som är registrerade i annat land behöver inte något av detta . Vi har också fått böta 10 , 000 kr för att vi frågade först om kvitto och slog in det i kassaregistret efter frågan . Så får man inte göra !! Sevallbo

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag tycker det är bra med kvitton och att det frågas i kassan. Det kan gälla antingen garantitid på varan eller varför inte matvaror som passerat sin sista förbrukningsdag (med hästlängder) som man missat "i farten".

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Kan inte minnas att jag köpt något av ett företag som omsätter under 4 basbelopp. Om man frågar före inslagning om jag vill ha kvitto då är det dags att förhandla. Priset skall åtminstone sättas ner med 20% motsvarande inräknad moms. Då är vi inne på svarta området. Frågor av typen vill du ha pris med eller utan kvitto?

Jag tycker att man kan ge kunden kvittot, ev. med orden var så god kvittot. Om sen kunden tackar nej så är det ok.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

När jag får frågan om jag vill ha kvitto, så frågar jag om det blir billigare, då men än har jag inte lyckats, jag får nog fråga först om jag slipper kvittot, blir det billigare då , mvh håkan:rolleyes:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har kopierat kvittot på ett A4.papper och satt in det i vår "garantipärm". Inte för hållbarhetens skull utan för att vi vill ha stora blad.

Jag scannar alla (nåja, nästan alla) kvitton och namnger dem med datum + lämpliga sökord samt arkiverar årsvis under en huvudkatalog kallad Kvitton på hårddisken (som jag naturligtvis gör back up på).

På så sätt är det lätt att med sökfunktionen hitta ett kvitto på en speciell vara oavsett vilket år inköpet skedde. Inga problem med bleknande text heller.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag köpte en sak på Jula som det var garanti på men efter 10månader var all text borta från kvittot.

Om du går med i Jula Club så behöver du inte spara några kvitton dom ligger nämligen på Jula Club-kortet som du får när du blir medlem. Det förutsätter förstås att du lämnar fram kortet när du betalar. Väldigt fiffigt tycker jag.:)

Bennie

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Man behöver inte ens lämna fram kortet.

Det räcker med att ange personnumret när man betalar.

(Det gör det för övrigt på t.ex. Clas Ohlson oxå...)

Toppen