• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Onödig inre backspel

F

F.d. 2621

Guest
På vår Dethleffs DuCato har man ingen egentlig nytta av denna stora spegel. Det ynka lilla man kan se av trafiken genom den lilla bakrutan resp genom cyklar och annat på cykelstället är ju försumbart. Den sitter mest i vägen tycker jag

Finns det lagkrav att ha en sådan spegel på en modern husbil?

Erfarenheter från andra, som har tagit bort spegeln från insidan av framrutan mottages gärna.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Onödig inre backspel

Borttagen ... där sitter nu vår GPS Garmin N~uvi 1390. Har besiktigat två gånger sen dess utan anmärkning.

Senast ändrad:

Miata

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025

Tryck den uppåt så släpper den från fästet. Jag tror inte att det är lagkrav, många husbilar har ju ingen bakruta och då fyller den ingen funktion alls. När vi hämtade ut vår husbil, tog handlaren bort den och sa: "den här kan du lägga undan, den har du ingen nytta av."

Janne
:swoon:

F

F.d. 55451

Guest

Hej
Bakspeglet er jag nöjd med, da der finns bakruta i toiletrum - rett backute.
Ruten var original frostigt / mat - nu er der speciel flat linse og gardin til at trække for ved toiletbrug.
Samtidig, som ekstraudstyr for en udstyrsnarkoman' ( normalt for glad husbilsejer :) ), er der monteret baksensor og bakkamera' nyligen.

Men langt bedst er bakspeglet med flat lins.

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Jag tycker den gör sin nytta, ser ju vad gumman håller på med under färd. När hon har maten klar så jag vet när jag ska stanna.
Dessutom har vi genomsikt.
/Vidhem

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hej
Jag tycker den gör sin nytta, ser ju vad gumman håller på med under färd. När hon har maten klar så jag vet när jag ska stanna.
Dessutom har vi genomsikt.
/Vidhem
Hon måste ha ett väldigt långt säkerhetsbälte????
:D:D
//W

F

F.d. 2577

Guest

Eller koppel runt halsen? I vår bil levererades den i handskfacket. jag tror att så länge de yttre backspeglarna är ok, behövs inte den inne.
leffe

F

F.d. 3337

Guest

Frugan tycker den backspegeln är kanonbra, hon kan både kolla frisyren och bättra på sminket när hon kör.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag tog bort den sent omsider för att den skymde ibland trafiksignalerna.

F

F.d. 2577

Guest

Det gäller att se bra ut när man blir inlaggd.
Leffe

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

I vår helintegrerade finns ingen backspegel. I och för sig omöjligt att kunna se ut bakåt då det inte finns något fönster.

Men, jag saknar spegeln.

Särskilt när det brakar till i första kurvan och något händer där bak. Halva kylen på golvet med ölburkar som rullar runt överallt.:D eller något annat skåp som man inte stängt ordentligt där innehåller fyller golvet. Då blir man lite nyfiken och vill se vad som hänt.:p:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej [Frankia!
Jag håller med dej, jag tog bort min i den halvintregrerade för där sitter GPS:en nu.
Men som du säger, vad var det som for i golvet!!!!? No koll!
Mvh.

quote=Frankia;363981]Hej

I vår helintegrerade finns ingen backspegel. I och för sig omöjligt att kunna se ut bakåt då det inte finns något fönster.

Men, jag saknar spegeln.

Särskilt när det brakar till i första kurvan och något händer där bak. Halva kylen på golvet med ölburkar som rullar runt överallt.:D eller något annat skåp som man inte stängt ordentligt där innehåller fyller golvet. Då blir man lite nyfiken och vill se vad som hänt.:p:[/quote]

F

F.d. 55451

Guest

korrektion:
Hej
Backspeglet er jag nöjd med, da der finns backruta i toiletrum - rett backute.
Ruten var original frostigt / mat - nu er der klar med speciel flat linse og gardin til at trække for ved toiletbrug.
Samtidig, som ekstraudstyr for en udstyrsnarkoman' ( normalt for glad husbilsejer :) ), er der monteret baksensor og bakkamera' nyligen.

Men langt bedst er backspeglet med flat lins.

Om vi efter stop glömmer att öppna dörren til toilett eller gardinen till site, da går inte lång tid för vi VIL ha backspeglets funktion igjen ;)

F

F.d. 2621

Guest

Det är ju ganska så klart, att den som vill ha kvar sin backspegel och behöver den, för vilket ändamål det än må vara, ska låta den sitta kvar!

Jag anser att den inte behövdes och inte gjorde någon nytta i vår bil och ville ta bort den.

Nu är den borttagen, råd inhämtades från den lokale glasmästaren, nämligen att med en elektrisk värmepistol försiktigt och under ca fem minuter på "behörigt" avstånd värma upp fästet och glaset - även utifrån - så att den dubbelhäftande tejpen blir mjuk och gör det möjligt att med rel. liten brytkraft ta loss den.

F

F.d. 12358

Guest

Jag tycker den fyller en viss social funktion, gott att kunna kolla att cyklarna hänger med, och även att den som kör kan se om passagernarna sover, läser eller surfar på nätet. Lite ögonkontakt med gänget därbak är också fint när man har en barnstol i framsätet.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Har våran kvar, precis som Frankia säger vill jag ha koll på vad som välter/ramlar ur. Har dessutom kompletterat med en rund vidvinkelspegel, för att kunna se barnens status.

/Ludde

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Backspegeln borttagen. I fästet hänger nu backkamera istället.
Julian

Toppen