• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Omregistrering

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
I måndags var jag och omregistrerade husbilen som numera har fått höjd totalvikt från 3500 till 3700 kg.
Det kan tyckas vara en liten skillnad men den vägde hela tiden något över 3500 kg så nu kan man vara lugnare vad gäller övervikt, särskilt om man hittar något extra som man vill ha med sig hem.
Själva reg-besiktningen gick väldigt smidigt och var över på några minuter.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Sv: Omregistrering

COC-intyget med skylt kostade 2500kr och reg-besiktningen kostade 740kr.

Detta var ett intyg från Rapido men det kan vara stora skillnader på vad de olika fabrikaten vill ha för det.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hymer i Tyskland som hanterar bl.a. Carado a366 tar 2000kr för dito.

3.5T till 3.85T.

Vänl. Magnus

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Låter skönt Stig.
Men kolla så bilen är besiktad nu. Vill minnas att det var någe strul med detta efter regbesiktning. Någon annan kanske har koll hur rutinen var?

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Jodå jag har koll på det här med besiktningen. När bilen är tillräckligt gammal för att ha gjort en ordinarie kontrollbesiktning så får man köra med den månden ut innan den behöver besiktigas som tung.
Är bilen däremot så ny att den inte tidigare är besiktigad så inträder omedelbart körförbud och den måste då besiktigas i samband med registreringen för att få användas.
När den är registrerad som tung så gäller också andra besiktningsintervaller, den skall sedan besiktigas ett år efter senaste besiktning t.ex om den besiktigas i April i år så skall den också besiktigas nästa år i April. Det har ingenting med slutsiffra att göra längre.

Toppen