• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

omregistrering

R

Ruth o Bosse 1

Guest
Hej Undrar vad det innebär när man klassar en husbil till personbil kl2 blir det billigare försäkring då.Hälsningar Ruth

F

F.d. 6081

Guest
Sv: omregistrering

Eftersom ett fordon ofta är tyngre en 3500kg för ett vanligt B-kort. Så kan man klassa om fordonet till B klass 2. Kravet för att få B klass2 är att man har haft körkortet innan 1996 för vanligt B. B klass 2 får man då framföra ett samman hängande fortdon ( ej släp) från 3500kg till Max 11000 kg. , vet ej om det skiljer sig så mycket på försäkring. eller skatten. Vi har just köpt våran första husbil, som tidigare var klassar för C kort. vi har reggat om den till B klass 2.

F

F.d. 55275

Guest

Hej Micke o Carina !
Vad kostade det hos Bilprovningen att regga till PB 2
Vad kostade övriga handlingar ?
Hlsn Roland

F

F.d. 6081

Guest

Hej.
Det ingick i vårat husbilköp. Han berättade för mig att dom gör en totalbesikting + kollade in dom kraven som ställs för PB klas 2. Vad jag förstått så är det inte alla bilprovningar som utför omreggning. JAg bor norr om Karlskrona och , han fick köra den till Kristianstad. för att regga om den..

Kraven för PB klass2

Fast monterat spis/kyl
Förvaring av matvaror/kläder
Sängplatser
Däck som klarar 120 km/h märkta med ett L
Inga större skåp som går från golv till tak, gäller om dom står längstbak..Dom menar väl då att man inte skall kunna utföra några större godstransporter

Skulle gissa på att det kostade som en vanlig besiktning och kanske några hundralappar till för omregg. Papprena skall tydligen bilprovningen ha..(tror jag) För det tog inte mer än 1 dag- efter att han bokade besiktningen. så det gick snabbt. Skall kolla papprena när jag får hem den på måndag förmiddag. och om det står några exakta siffror där så kommer jag att lägga ut dom här..

Skall upp till dina trakter runt den 25/6 , efter ett besök hos Astrid Lindgren.. sen troligern Bredavik Camping. kommer att ligga på kanal 6 öppen PMR(ingen sub 11), även 145 600 eller närmare repiter. 80 meter. qrg 3,750

MVH
micke

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55306

Guest

Hej Undrar vad det innebär när man klassar en husbil till personbil kl2 blir det billigare försäkring då.Hälsningar Ruth

En husbil reggad som Lätt Lastbil får köras på vanligt körkort klass B under förutsättning att den har totalvikt på max 3500 kg. Eftersom husbilarna nu för tiden utrustas ganska bra så är risken stor för att man överskrider denna vikt när man har lastat in allt man vill ha med sig.

Det kan bli ganska dyrt att torska för överlast. Jag tror att det allra lilla minsta överlast kostar ett par tusen, och sedan är det en stigande skala, så att lastar man på rejält så ryker körkortet. Nu är det ju än så länge inte särskilt vanligt med viktkontroller utefter vägarna. Men det förekommer.

På senare årsmodeller så reggas normalstora husbilar som Pb klass 2. Och man kan också få regga om LB till Pb2 och höja totalvikten till över 3500 kg, t.ex 3850 i mitt fall.
Det är då bilens tekniska data som begränsar. Se´n finns det en övergångsregel som säger att man får köra en så´n bil på B-kort under förutsättning att det är taget före 1996.

Till besiktningen måste man ha ett intyg från chassietillverkaren och sluttillverkaren, alltså den som hänger på bo-delen, om hur stor den maximalt tillåtna totalvikten kan vara. Besiktningen kostar runt 1300 kr. Se´n kan viktintygen kosta en slant att få.

Enligt vad jag hört så är besiktningen vid omreggning inte märkvärdigare än att besiktningskillen tar del av viktintyget och kollar att chassienummer o.s.v. stämmer. Och kollar däcken förstås. De måste vara typade för min 120 km/tim, alltså vara märkta med L, eller för den del en "högre" bokstav. På min bil är det Q = upp till 160 km/tim

F

F.d. 6081

Guest

som jag nämde så visste jag inte vilka papper som skall med. Den husbilen vi köpt , var lb reggad för C behörighet då den väger ca 4,3 ton.sen kommer ju som sagt lasten till, och det kommer snabbt upp i vikt., jag tror att jag har en last på nästan 500-600kg ink utrustning och passagerare, diseloch övigt bra och ha med sig,

Toppen