Sv: omregistrering
Hej Undrar vad det innebär när man klassar en husbil till personbil kl2 blir det billigare försäkring då.Hälsningar Ruth
En husbil reggad som Lätt Lastbil får köras på vanligt körkort klass B under förutsättning att den har totalvikt på max 3500 kg. Eftersom husbilarna nu för tiden utrustas ganska bra så är risken stor för att man överskrider denna vikt när man har lastat in allt man vill ha med sig.
Det kan bli ganska dyrt att torska för överlast. Jag tror att det allra lilla minsta överlast kostar ett par tusen, och sedan är det en stigande skala, så att lastar man på rejält så ryker körkortet. Nu är det ju än så länge inte särskilt vanligt med viktkontroller utefter vägarna. Men det förekommer.
På senare årsmodeller så reggas normalstora husbilar som Pb klass 2. Och man kan också få regga om LB till Pb2 och höja totalvikten till över 3500 kg, t.ex 3850 i mitt fall.
Det är då bilens tekniska data som begränsar. Se´n finns det en övergångsregel som säger att man får köra en så´n bil på B-kort under förutsättning att det är taget före 1996.
Till besiktningen måste man ha ett intyg från chassietillverkaren och sluttillverkaren, alltså den som hänger på bo-delen, om hur stor den maximalt tillåtna totalvikten kan vara. Besiktningen kostar runt 1300 kr. Se´n kan viktintygen kosta en slant att få.
Enligt vad jag hört så är besiktningen vid omreggning inte märkvärdigare än att besiktningskillen tar del av viktintyget och kollar att chassienummer o.s.v. stämmer. Och kollar däcken förstås. De måste vara typade för min 120 km/tim, alltså vara märkta med L, eller för den del en "högre" bokstav. På min bil är det Q = upp till 160 km/tim