• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omregistrering till pb2

F

F.d. 7747

Guest
;) Hej alla ni i klubben som omregat er husbil till pb2 !
Jag undrar hur bar ni er åt , själv har jag en c-korts bil totalvikt 4,5 ton och det senaste påhittet från våra byråkrater är nu att c-korts bilar alltså inte pb2 bilar skall förses med hastighetsregulator fr.o.med 1 januari 2008
:confused: Så därför alla ni som haft en c-korts bil hur bar ni er åt att pb 2 rega den ?
Vilka pappar behöver jag och vart vänder jag mig för att få tag i dessa ?
Bilen ifråga är en Fiat Dukato med Alko-chassi .
:rolleyes: Hoppas på svar så snart som möjligt , rulla lungt i höstmörkret .

F

F.d. 1074

Guest
Sv: Omregestrering till pb2

Hej Rune B Jo vi var nog en av dom första i Sverige som reggade om vår c-bil til pbk.2 vi ringe till Kristianstad som är våran närmsta bilprovning när det gäller registrering av bilar, fick tid sen var det en besiktningskille som kom ut titta på däcken dom ska vara godkända för 110 km/tim samtidigt så tittade han på chassimärket i motorn sen är det bara pappersarbete för bilprovningen. 900:-, hur enkelt som helst.

Birgitta & Rune

F

F.d. 4879

Guest

Det finns ett antal trådar om det hela sedan tidigare. Leta lite så hittar ni!

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej RuneB
regade om vår Hobby 750 -03:a / 4,5 ton i apr 2007 vid Mölndals bilprovning (Gbg). Obs att alla stationer inte utför denna typ av besiktning men det är bara att beställa tid på en station där denna omregistrering utförs, sedan är det bara att infinna sig (priset 900 Sek som sagts ovan).

Besiktningen (??) de tittar bara på chassienr och helbilsgodkännandet inget mer, gäller alla bilar som har ett helbilsgodkännande inom EU och det har väl alla nyare , åtm senare än år 2000 men det kan du själv kolla märkesförsäljaren, mfl (troligen har du själv kopia på detta). Om husbilen är helbilsgodkänd så har besiktningen själva det underlag som behövs.

Den administrativa personalen på besiktningen var då jag beställde denna omregistrering helt desorienterad om vad som gällde men "begär bara omregistrering/-klassning av tung lastbil till personbil klass 2" så ordnar sig allt.
/ Lycka till, Bengt 333

F

F.d. 7747

Guest

:wink: Hej igen tack för era snabba svar , ska kolla med bilprovningen här i Ö-vik eller Umeå så får jag se vad som händer .
:mad: Har ju ingen större lust att börja bygga in nån hastighetsregulator , verkar konstigt att pb2 bil oavsett totalvikt kan få framföras i 110km medan c-korts husbil skall ha hastighetsregulator som begränsar farten till 80 km .
:( Trots min relativt höga ålder har jag ännu inte kunnat förstå hur byråkraterna som stiftar den ena lagen efter den andra resonerar , eller är dom helt okunniga om att en c-korts bil respektive en pb2 bil kan va syskon ?
:rolleyes: Rulla lungt såg att halv landet skulle få snöfall .

F

F.d. 418

Guest

I kraft av min ännu högre ålder har jag förstått att det var finansdepartementet som gjorde en skatteteknisk förändring som resulterade i kategorin Pb II med allt vad det fört med sig. Såväl Vägverket som Näringsdepartementet (som egentligen håller i trafikfrågor) blev lämnade utanför banan. Det ska bli intressant att se hur man löser de olika uppkomna "problemen" på lite längre sikt. Hälsn/AndersW

F

F.d. 7747

Guest

:wink: Hej igen !
Ringde för att beställa tid för omregestrering/klassning till pb2 . Blev då upplyst om att bilen måste vägas om ,jag hävdade att så inte var fallet blev uppmanad att ringa en av deras ingenjörer på tekniska avd. Där blir jag upplyst om att det är endast däcken som ska klara 110 km eller mer , plus chassinummret som ska överensstämma med bilen det ska räcka med dom två sakerna .
Kunde dock inte beställa tid via tekniska avdelninge , så jag blev uppmanad att ringa till den avdelning som jag först pratat med och beställa ny tid , blir då upplyst om att i samband med omreg/klassning till pb2 så måste bilen vägas om . Orkar inte ringa ytterligare en avdelnig för besked så jag beställde en tid i Ö-vik till den 23 okt , eftersom ingen riktigt vet vad som gäller trots att dom är anställd på samma verk så ska det bli spännande att se vad dom anställda i Ö-vik vet om det hela .
:confused: Jag trodde att när nya beslut fattas inom en arbetsplats , så intern utbildar man personalen , så att alla har kännedom om vilka regler som gäller , frågor som berör många mäniskor och olika fordonsslag kräver att man kan lämmna ett entydligt svar .
Som kund ska man inte behöva gissa sig fram .
:wink: Rulla lungt i höstmörkret så får du så småningom höra en fortsättning på den här historien .

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej igen RuneB!
Jag sa ju ovan att det var struligt med administrationen man skickas (tyvärr) bara runt till oinformerade och mindre kundtillvända personer.
Vägning krävs absolut inte helbilsgodkännande gäller, beställ bara tid på bilbesiktning för omregistrering "tung lastbil till personbil klass 2" (inget annat!) där de utför denna typ av omregistrering.
Vägning bara aktuell i ditt fall om du vill ändra bilens totalvikt, lastvikt, etc - men det är ju inte din fråga (?).

Ställ inte fler frågor till besiktningen, alla du pratar med kommer att ge dig olika besked, du blir bara alltmer irriterad. De som kan och skall kunna detta är de "ingenjörer" som utför dessa besiktningar = de enda som kan detta.
/ På dom bara, lycka till_Bengt 333

Senast ändrad:

Ludde

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
86
Medlemskap
2025

Hej. Besiktigade min MB 409 till pb klass två i Varberg våras. Blev också upplyst om att jag måste väga. Grabbarna på besiktningen sa : du har ju papper på bilen . Där står ju vad den väger.
Hälsningar Ludde

F

F.d. 7747

Guest

:wink: Hej igen !
Ja grabbarna på bilprovningen i Ö-vik visste vad som gällde , alltså behövdes det ingen omvägning av bilen jag skulle ju inte höja totalvikten utan klassa om den från c-korts bil till pb2 .
Tidsåtgång 4-5 min till en kostnad av 930 kr plus en högre skatt hur mycket högre vet jag dock inte .
:wub: Nu går vi bara och väntar på att "SIGGE" en av våra 2 hundar ska få sitt egna EU-pass , om det går vägen så han bildat dom antikroppar som krävs så åker vi nermot Spanien till veckan .
:rolleyes: Rulla lungt i höstmörkret .

Toppen