• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Omröstning

F

F.d. 3088

Guest
Det finns en omröstning ner till höger på första sidan

Har du blivit tilsagt att finna en annan parkering vid Övernattning med din husbil? som handlar om

"Har du blivit tilsagt att finna en annan parkering vid Övernattning med din husbil?"

Såg att rätt många blivit tillrättavisade, varför :confused:

Kan tänka mig att en del av okunskap eller skiter i andra ställer sig provocerande olämpligt :mad: ex framför sommarstuga på kusten så utsikten försvinner, på fel håll över p-rutor, längs med kajkanten i fiskelägret mm. Packar ut bord grill fäller ut markisen låter gråvattnet droppa med andra ord "tar för sig" har sett med egna ögon. :swoon:Medans andra letar upp en diskret plats kanske frågar om det går bra, försöker undvika att provocera bybor eller andra. ;)
Själv tycker jag det bruka kännas om det blir bra, försöker sätta mig in i hur omgivningen uppfattar oss, känns det inte bra drar jag vidare.:wideeyed:
Inte sagt nu att dom som svarade att dom blivit bortmotade har agerat fel ;)

Har ni tips hur man på ett bra sätt undviker att få den där "jag skall allt visa vem som bestämmertypen att inte knacka på dörren"

Gurra

Bara 32 som röstat intressant att se resultatet om flera röstar

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Omröstning

Som du säger så är det lämpligt att fundera över hur omgivningen skulle uppfatta vår parkering. I det ingår förstås att inte göra sig skyldig till det du räknar upp, t ex att blockera utsikten eller ge intryck av att man tänker bosätta sig permanent m m.
Själva brukar vi också fråga någon lämplig person i närheten om det går bra att stå över natten och har hittills aldrig fått annat än ett vänligt "ok".
Att det sedan finns en och annan självutnämnd sheriff som blir provocerad av blotta anblicken av en husbil är tyvärr något man får räkna med. Aber dann haben wir andere Metoden....

F

F.d. 11346

Guest

En liten självupplevd historia
I höstas skulle vi åka till Jönköping och se Peter Carlsson och de blå grodorna, och det var samma helg som husbil o husvagnsmässan.
Vi skulle parkera några timmar vid Kinnarps arena för där var bara hälften
av platserna upptagna. Men problemet var att husbilar stod i varannan ruta
och p.g.a bredden på dessa så blev det ganska smala rutor mellan dom så det gick inte att öppna dörrarna så mycket
så en del trodde sig inte kunna ta sig ut. Ingen hade ställt sig fel utan allt var egentligen som det skulle, men folk som hade lite bråttom till föreställningen var vansinniga. Så att om man tänker sig för och inte bara
hävdar att det är en personbil så här ska jag stå, och inser att den tar större plats än en riktig "personbil" så kanske inte en del skulle se rött så fort en husbil kommer. I detta fall borde husbilarna ställt sig vägg i vägg och tagit besväret att gå ut genom hytten. Sånt här provocerar. Men är ju tillåtet

F

F.d. 3088

Guest

Skall bli intressant att se hur många som röstar, 161 ggr har någon öppnat min tråd, 61 har röstat. Vissa har säkert öppnat tråden flera ggr Vi är väll drygt 3000 medlemmar nu :D

Gurra

F

F.d. 3088

Guest

Hej igen ca hälften som har läst här har röstat ;) av dessa har ca 20% blivit bortmotade :mad:

gurra

Sloth

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2025

Vi råkade ut för en intressant händelse i Norge för några år sedan.
Vi och våra kamrater hade parkerat för natten på en (som ofta i Norge) vacker rastplats.
Ingen byggnad syntes till i närheten.
Efter en stund kommer en man promenerande och slår några lovar runt bilarna.
Eftersom jag var ute börjar jag prata lite väder och vind med honom.
Efter en stund säger han "Jag skulle bara kolla så att det inte var Letter som
hade parkerat här, för då skulle jag ha kört bort dom".
M.v.h Åke

F

F.d. 50035

Guest

Har lagt min röst nu. Klickade på Bortmotad, inte för att vi blev det och vi övernattade inte heller men vi fick känna på hur aviga folk kan vara på en vanlig boendeparkering med hyrda platser.
Tom när vi stannade till framför en garagedörr för att släppa av en äldre man med gångsvårigheter så kommer det en ung kille farande. Här kan ni inte parkera?
Ser vi så dumma ut?

Nu hade vi tillgång till 2 betaldda parkeringar en meter fram och hade stått där i 3 dygn redan.
Med 3 tidigare klagomål, men det är en annan historia, grannen kunde inte ställa sin bil så snett som han ville påstog han.
Saken är den att han hade gott om plats eftersom vi inte alls stog ivägen.
Två parkeringsrutor räcker mer än väl till en liten husbil.... :spinny:
Det enda nackdelen för andra jag kan se är att de kanske inte ser så bra att backa ut när en husbil finns i närheten

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest

Hej igen pga tidsfördriv letade jag rätt på detta inlägg igen, 400 av drygt 3000 medlemmar har tyckt till :swoon: Vad gör resten av er :confused:

Gurra

F

F.d. 29809

Guest

Då vi har småbarn så brukar vi i princip alltid ta in på camping. Då finns lekplatser och lekkamrater. Jag kan således inte ärligt svara på denna enkät då inget svarsalternativ passar in. Kanske det finns fler av medlemmarna som står på camping och därför inte svarar??

F

F.d. 3088

Guest

Hm 20,41% av 441 st har blivit tillsagda är det inte mycket :confused:
Vore intressant om några av er berättar hur det gick till och var det var någonstans :cool:

Gurra

F

F.d. 52919

Guest

Vi stod förra året på en parkering till ett friluftsområde i Hirsthalls i Danmark. Vi hade stannat för övernattning vi 22.30 på kvällen och skulle fortsätta tidigt. 06.30 klev jag ut för att väcka brorsan i sin bil, då kom en äldre kvinna fram och sa att här får man inte campa!! Jag sa att vi bara stod över natt och att vi skulle fortsätta efter frukost! Förresten!!.. får man ha hunden springande lös i skogen här i Danmark frågade jag och lyfte fram kameran. Hon locka på hunden och hoppa in sin bil och drog iväg... Int fick jag nå svar... Bosse

Toppen