• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Omprogrammering till Lithium Schaudt Display DT 201

ALLKA

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Finspång
HBK-Nr
6278
Medlemskap
2024
Hej
I samband med byte från Gel till Lithium batterier så har jag varit i kontakt med supporten på Schaudt som rekommenderar att omprogrammera systemdisplayen Schaudt DT201 för att supportera Litium (annars visar den felaktig kapacitet) Dock vill de ha den skickad till Tyskland och erbjuder en leveranstid på ca 6-8 veckor!! Min fråga är om någon känner till någon alternativ leverantör i Sverige som kan göra det?
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej
I samband med byte från Gel till Lithium batterier så har jag varit i kontakt med supporten på Schaudt som rekommenderar att omprogrammera systemdisplayen Schaudt DT201 för att supportera Litium (annars visar den felaktig kapacitet) Dock vill de ha den skickad till Tyskland och erbjuder en leveranstid på ca 6-8 veckor!! Min fråga är om någon känner till någon alternativ leverantör i Sverige som kan göra det?
Är det inte bättre att övervaka ditt batteri via BMS istället? Borde visa mycket bättre status av batteriet. Tror aldrig jag kollat volten på batterierna via displayen. Volten säger inte så mycket.
 
Senast ändrad:

ALLKA

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Finspång
HBK-Nr
6278
Medlemskap
2024
Är det inte bättre att övervaka ditt batteri via BMS istället? Borde visa mycket bättre status av batteriet. Kan tror aldrig jag kollat volten på batterierna via displayen. Volten säger inte så mycket.
Det är sant att BMS’en är vassare men inte att displayen bara visar spänning. Jag tycker att bilens utrustning bör vara komplett och fungerande mot sin konfiguration.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är sant att BMS’en är vassare men inte att displayen bara visar spänning. Jag tycker att bilens utrustning bör vara komplett och fungerande mot sin konfiguration.
Ifall din husbil har en shunt original och din display visar SoC = aktuell kapacitet i bobatteriet, ja då kan det vara försvarbart.
Visar den dock bara den ganska ointressanta spänningen så är det bortkastade pengar, enligt mej.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
`
Hej
I samband med byte från Gel till Lithium batterier så har jag varit i kontakt med supporten på Schaudt som rekommenderar att omprogrammera systemdisplayen Schaudt DT201 för att supportera Litium (annars visar den felaktig kapacitet) Dock vill de ha den skickad till Tyskland och erbjuder en leveranstid på ca 6-8 veckor!! Min fråga är om någon känner till någon alternativ leverantör i Sverige som kan göra det?
Vad är det för omprogrammering som skall göras? Om det bara gäller att ändra kapaciteten i Ah så kan du göra det själv.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag misstänker att det är en snikmodell som försöker räkna ut kvarvarande kapacitet med hjälp av spänningen, de är inte mycket å hänga i gran. Ifall de hade fungerat på Litiumbatterier så hade man inte behövt en shunt, däremot fungerar de hjälpligt på blybatterier.
Isåfall kan en extra batterimonitor med egen shunt absolut vara värt att installera, bra sådana hittar man för under 500kr på nätet.
Nu vet jag inte hur den aktuella husbilen är utrustad, så detta var en s.k. killgissning :msn_embarrassed:
 

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Jag misstänker att det är en snikmodell som försöker räkna ut kvarvarande kapacitet med hjälp av spänningen, de är inte mycket å hänga i gran. Ifall de hade fungerat på Litiumbatterier så hade man inte behövt en shunt, däremot fungerar de hjälpligt på blybatterier.
Isåfall kan en extra batterimonitor med egen shunt absolut vara värt att installera, bra sådana hittar man för under 500kr på nätet.
Nu vet jag inte hur den aktuella husbilen är utrustad, så detta var en s.k. killgissning :msn_embarrassed:
Var hittar du batterimonitor med egen shunt för 500kr ? Har sökt men hittar inget under 1500kr
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Var hittar du batterimonitor med egen shunt för 500kr ? Har sökt men hittar inget under 1500kr
Jag har köpt flera stycken av denna som klarar 350A, bra, enkel, prisvärd.
Resultat av Googles bildsökning efter https://ae01.alicdn.com/kf/Sb92aa3a6995e4f61bd4ace7910d602cdY.jpg_640x640Q90.jpg_.webp

Men det kryllar av olika modeller, det viktigta är de jobbar med en shunt, samt klarar tänkt max. strömstyrka.
Googla på

12 volt battery monitor with shunt

Så hittar nog hundratals.

Lycka till ;)
 

ALLKA

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Finspång
HBK-Nr
6278
Medlemskap
2024
Ifall din husbil har en shunt original och din display visar SoC = aktuell kapacitet i bobatteriet, ja då kan det vara försvarbart.
Visar den dock bara den ganska ointressanta spänningen så är det bortkastade pengar, enligt mej.
Begreppet SoC ( State of Charge) nämns inte i dokumentationen till DT201 däremot "the maximum battery capacity" beräknas och kan presenteras i Ah/% vilket jag tolkar som synonymt med SoC. Efter en titt på installationen så sitter ingen strömshunt i displayen och jag antar att den sitter i blocket EBL101.

Jag läser mig till att displayen har en default inställning på 80% av nominell installerad kapacitet representerande "maximum usable capacity" gällande blysyra, jag gissar att det är detta de vill ändra med en omprogrammering då Lithium har ett högre värde. Supporten säger att utan omprogrammering så kan displayen sporadiskt slå ifrån och om den gör det så misstänker jag strömmen stängs av eftersom av/på brytaren manövreras därifrån.

Någon som har kunskap om någon i landet som kan göra det?
 

ALLKA

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Finspång
HBK-Nr
6278
Medlemskap
2024
Om det är kapaciteten i Ah du vill ändra kan du göra det enligt följande

Visa bilaga 231994
Tack men det du hänvisar till är en ändring av nominell batteri kapacitet. Det jag är ute efter är att ändra ”maximum usable batteri capacity” vilken begränsas till 80% av den nominella kapaciteten (installerad batterikapacitet)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack men det du hänvisar till är en ändring av nominell batteri kapacitet. Det jag är ute efter är att ändra ”maximum usable batteri capacity” vilken begränsas till 80% av den nominella kapaciteten (installerad batterikapacitet)
Men det är väl intressant att se den användbara kapaciteten, i ditt fall 80%, många utnyttjar inte ens så mycket i sina Litiumbatterier.
Vill du se/utnyttja 100% så kanske det bara går att lägga på de sista 20% i din inmatning(?)
 

ALLKA

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Finspång
HBK-Nr
6278
Medlemskap
2024
Men det är väl intressant att se den användbara kapaciteten, i ditt fall 80%, många utnyttjar inte ens så mycket i sina Litiumbatterier.
Vill du se/utnyttja 100% så kanske det bara går att lägga på de sista 20% i din inmatning(?)
Sant, jag tror jag som mest nyttjat 40% (32Ah) av mina idag installerade 160Ah = 128Ah max användbara (80%)
När jag nu stoppar in ett Lithium på 100Ah och om jag ändrar det installerade värdet till 100Ah så kommer systemet att tillåta en förbrukning på 80Ah vilket är mer

Javisst, jag har själv funderat på att sas lura systemet med att ange ett högre värde än verkligt på den installerade kapaciteten för att ha en marginal men det tråkiga med det är att efter några laddcykler så kommer systemet att tro att batteriet inte är fulladdat och larma för laddning eller slå ifrån pga dåligt batteri.

Då det inte verkar finnas någon i landet som omprogrammerar så väljer jag att försöka nyttja systemet enligt ovan.
 
Toppen