• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Omformare som stänger ned

F

Flow

Guest
Vad är tänkbara fel när omformaren (Dometic 1500W sinus nominellt) enbart startar för en kortare tid (typ 20 sekunder, och detta oavsett om belastningen är hög eller låg), och sedan stänger ned till passivt läge igen?

Allt övrigt är/verkar vara i god ordning (gelbatterier 300Ah, jordning, säkringar, separata startbatterier, grova kablar samt så belastar tunga förbrukare av typen kyl och värme inte batterierna).

Tacksam för förslag hur att hitta problemet.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Omformare som stänger ned

Hejsan, mät inte bara över batteripolerna, utan också där plus/minuskabeln går in i omformaren. Då ser du spänningen framme vid omformaren och därmed om det eventuella spänningsfallet/problemet ligger på vägen mellan batteriet och omvandlaren.

Lycka till. JANKRO.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Vad är tänkbara fel när omformaren (Dometic 1500W sinus nominellt) enbart startar för en kortare tid (typ 20 sekunder, och detta oavsett om belastningen är hög eller låg), och sedan stänger ned till passivt läge igen?
quote]
Hej!
Enligt de instruktioner jag läst så skall en omformare alltid startas obelastas för att inte ta skada. Så kan det vara ett sätt att skydda omformaren.
//Conny

F

Flow

Guest

Conny: min beskrivning var inte exakt i det avseendet. Givetvis ska den startas obelastad, och det är så jag gjort också.

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Testa att låta bilen gå på tomgång när du slår på den. Då hjälper ju bilens generator att hålla spänningen.

JOE

F

Flow

Guest

Testa att låta bilen gå på tomgång när du slår på den. Då hjälper ju bilens generator att hålla spänningen.

JOE

Det verkar inte vara spänningsfall eller låg spänning som är problemet, då jag testade detta med att låta motorn gå på tomgång.

Nåväl, det är väl bara att lämna in eländet.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Som noen allerede har sagt, mål spenningen på inngangen på inverteren. Du kan da fange opp spenningsfall som er laget av en dårlig kontakt. På den inverteren er det en skruv i hver kabelkobling som en kan benytte som målepunkt.

F

Flow

Guest

Som noen allerede har sagt, mål spenningen på inngangen på inverteren. Du kan da fange opp spenningsfall som er laget av en dårlig kontakt. På den inverteren er det en skruv i hver kabelkobling som en kan benytte som målepunkt.

Fast omformaren är inte nymonterad, utan har fungerat tidigare enligt säljarens uppgift, även om den inte använts på ett tag. Dålig kontakt är därmed knappast trolig, gissar jag. Jag kan inte göra mätningen på ett tag då jag inte har med mig multiinstrumentet i husbilen, därför efterfrågar jag andra tips och trix.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hva jeg selv ville prøvd i ditt tilfelle er å skru løs of feste på nytt begge de tykke kablene mellom inverteren og batteriene. Om enden som er festet i inverteren er fyllt med loddetinn så kan en skruv som ikke er dratt ekstra hardt til føre til litt varmgang og stadig dårligere kontakt uten at kabelen virker løs. Skruefestene på kabelskoene på batteriet kan og løssne under bruk med tilsvarende øket seriemotstand under belastning.

F

Flow

Guest

Tack för alla förslag och tips. Efter att ha rådgjort med allsköns tyckare samt experter utanför detta forum fastslogs att batterierna (Gel, 2*210 Ah) inte var helt hundra. Därför installerades idag två nya AGM 240Ah.

Inom parentes tar de gamla batterierna laddning bra och de har fortfarande viss kräm kvar, dock inte tillräckligt för mina behov.

Omformarskrället fungerar ändå inte så nu åker den ut. Därför: var att köpa prisvärd (ny) Dometic/Waeco ren sinusomformare om minst 1500W kontinuerligt? Jag har sökt på internet mn faktiskt inte lyckats hitta någon tillförlitlig webshop. Forumet vet säkert råd :spinny:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Allt övrigt är/verkar vara i god ordning (gelbatterier 300Ah, jordning, säkringar, separata startbatterier, grova kablar samt så belastar tunga förbrukare av typen kyl och värme inte batterierna).

Tacksam för förslag hur att hitta problemet.

Kan vara för klena/långa kablar mellan batteri och omformare. Men då borde de iofs bli lite varma. De borde vara som startkablar.

Toppen