• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ombesiktning

tapsa

FD HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022
Jag vill ombesikta min lätt lastbil till PB2 .Hur gör man då ? Vilka krav har bilprovningen ? (Hobby 650 -01 . Fiat 2,8 jtd)

F

F.d. 52908

Guest
Sv: Ombesiktning

Hej
Varför är det bättre med PB2 än lätt lastbil? Finns det några fördelar?
/ Sören

F

F.d. 7702

Guest

Jag vill ombesikta min lätt lastbil till PB2 .Hur gör man då ? Vilka krav har bilprovningen ? (Hobby 650 -01 . Fiat 2,8 jtd)
Hej
gäller det att du skall ändra lastvikten, måste du ha ett intyg från fabrik, kosta ca 3700:-
Sune

tapsa

FD HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022

Jag tänkte bara en sak..jag har bara B-kort.Vad händer med den om jag har övervikt nån gång? Jag blir väl tagen för olovligt körning.

J

Jimbo

Guest

Finns ingen anledning att typa om om du skall ha totalvikten kvar på 3500 kg.

Bilen blir ingen "tung" lastbil bara för att den går med överlass, totalvikten styr.

Kan aldrig bli olovlig körning för ekipaget kräver endast B.

Det värsta som kan inträffa förutom böter är hindrande av fortsatt färd tills brutto-vikten ligger rätt.

tapsa

FD HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022

Tack för alla svaren !!! det får förbli lätt lastbil. Det är ju inte lönt att ändra på det.Jag var mest oroligt för övervikten.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej på er alla, jag kilar in en fråga här som jag ställde i en annan tråd för några veckor sedan utan att få något svar.
Nya husbilar som väger under eller upp till 3500kg är de också nu för tiden reggade som p.b.2 eller är de fortfarande reggade som lätt lastbil ???

M.v.h. JANKRO.

J

Jimbo

Guest

Om jag inte är felinformerad blir de PB2 pga bostadsinredning. Karosserikod 22 finns ej mer.

/J

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Hej igen !Min är -01 och det en lätt lastbil .

Fr.o.m. de 1 maj 2006 ska alla husbilar registreras som Pb 2. Dessförinnan registrerades (i princip) alla husbilar som lastbil. Om den blev "lätt" eller "tung" berodde på totalvikten.

Fortfarande finns det vissa bilprovningsstationer som inte hängt med i utvecklingen utan klassar privatimporterade husbilar som "lastbil".

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Blev lite fundersam av Ingrid & Pålles inlägg, min husbil är årsmodell 2006, och har första regdatum 2006-12-05 som lätt lastbil.

Är det så att man kan påtala detta för transportstyrelsen för att få till en ändring?
Jag har en totalvikt på 3500 kg, egentligen spelar det ingen större roll vilket det är, men, men, det kan vara av intresse ur parkeringssynpunkt.

Jag har funderat en del på detta men vet inte vilket som är fördelaktigast PB2, eller Lätt lastbil.

Tacksam för synpunkter.

//Tommy

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Det krävs tydligen en lite längre förklaring:

2006, när de nya reglerna kom, registreringsbesiktigades alla husbilar, och många bilprovningsstationer "gjorde fel".

2007 registreringsbesiktigades också alla husbilar, men det var färre bilprovningsstationer som "gjorde fel".

O.s.v.

Numera är så gott som samtliga "reguljärt importerade" (och Sverige-byggda) husbilar helfordonsgodkända och registreras med hjälp av CoC-dokument. Fortfarande registreringsbesiktigas dock alla privatimporterade husbilar och vissa av dessa blir klassade som lastbil, trots att det snart är 5 år sedan de nya reglerna infördes.

Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Pålle, om det är som du säger är det helt otroligt.:confused::confused:

Tvivlar inte på ditt inlägg.