• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Om Thailand....

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
kan många säga väldigt mycket, och även vi som endast
varit där en gång stämmer in i det positiva, men också:

ÅK DIT INNAN DET ÄR FÖRSENT

Försent? I mitt tycke en ganska snarlik utveckling som Spanien på 70-talet
med mycket nybyggnation och "anpassning" till väst.
leendet (Kan) försvinn(a)er så sakta på detta vänliga folk som skall behöva stå ut
med oss från väst och faktiskt också väldigt många från öst.
Vissa områden påminner så sakta om Mallorca och Kanarieöarna, tyvärr.

Men det är fortfarande,
soligt och ett behagligt klimat,billigt boende,mat och shopping för oss.
Vi får väldigt mycket för våra kronor.

Jag kan mycket väl förstå att folk övervintrar i detta klimat.
För många år sedan gjordes en läkarundersökning angående utlandssvenskar bosatta i Spanien. Dessa ställdes mot motsvarande grupp i Sverige som inte reste utomlands.
Summa summarium av denna undersökning i livskvalite visade sig att, pensionären i Spanien levde i genomsnitt 10 år längre ,än motsvarande grupp hemma.

Faktiskt påträffade vi en husbil i Karon Beach. En hollandare med en "modifierad" MB på lastbilschassie. Han stod endast några meter från stranden i solens gassande hetta.
Utan Ac hade detta ej gått. När jag tog mig för att plåta honom, ja då var han tyvärr väck. Men han väckte stor uppmärksamhet.

Nästa resa hit är redan på planeringsstadiet.
Ett litet råd, allt är inte guld som glimmar, dvs om man bokar över nätet, KAN det bli en besvikelse då du ser hotellet i verkligheten. Vi råkade ut för detta men kunde rätta till det.

Glada påskhälsningar från
Werner

Bigge

HBK in Memoriam
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Om Thailand....

Håller med Werner!
Vi har varit runt i Thailand några gånger, ett helt fantastiskt land med leende vänliga människor.
Åk dit!

Bigge o Annelie

F

F.d. 6657

Guest

Hej Werner och alla andra!
Din beskrivning om Thailand stämmer med min till hundra procent.
Jag kommer säkert att åka dit fler gånger, men har varit på ett ställe
som jag trivdes mycket bättre på.
Kom hem för sex veckor sedan från Nha Trang i Vietnamn.
Den absolut trevligaste resa jag någonsin gjort!
H. Olof

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024

H. Olof

Vi har också rest mycket i Asien och 2 ggr i Thailand, tyvärr tycker jag Thailand har gjort sitt. Alldeles för exploaterat och det börjar likna Mallorca på 70 talet.

Ni som har tänkt åka till Asien åk till Vietnam innan det också är överexploaterat, priserna i landet är ungefär hälften av Thailand.

Nha Trang är en väldigt fin plats, fantastiska människor. Vi började i Saigon och luffade upp till Hanoi.

sonyLT

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024

Vi har varit i Thailand 7 st vintrar i rad på olika ställen. Det är ett underbart land med säker värme och god mat. Börjar man åka dit så fortsätter man. Så har det blivit för oss.
Vi tycker att det börjar bli lite för många turister i Phuket och även Ao nang. Skandinaverna ökar för varje år.
Här är en bild från årets resa till Khao lak.
Sonny / Birgitta

2008_Khao_lak_102 kopiera.jpg

Senast ändrad:

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Vi har varit i Thailand 7 st vintrar i rad på olika ställen. Det är ett underbart land med säker värme och god mat.
........
Sonny / Birgitta

Hej Sonny/Birgitta
Vi träffade på en dansk turistgrupp som talade sig varma för Khao lak.
Tyvärr kom vi inte dit denna gång. Dom jämförde också bland annat Khao lak med Kho Lanta och tyckte mycket bättre om Khao lak. Är det också eran erfarenhet?

mvh
Werner

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

H. Olof

Tack för restipset. Det namnet, Nha Trang, skall vi lägga på minnet.

mvh
Werner

mikesix

HBK Medlem
Kommun
SALEM
HBK-Nr
1317
Medlemskap
2025

hallo sitter med packade resväskor,planet till phuket karon lyfter om 4 tim,alldelles underbart
4 gånger där förut,ni får ha de så bra i snö ovädret

sonyLT

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024

Vi har varit på både Koh Lanta och Khao lak. På Koh lanta bodde vi på Long beach. Det är en lugn jättefin strand med mysiga strandrestauranger. Det finns inte mycket att göra där utöver strandpromenader, bad och solning. Jättefina solnedgångar. Det är några kilometer till Saladan en by vid färjeläget. Där finns lite shopping och fina fiskrestauranger.
Vi tycker nog att Khao lak är bättre då det finns mer att göra på kvällarna. Vi bodde på ett hotell vid Nang Thong beach med gångavstånd till Khao lak centrum där det finns restauranger och lite shopping. Mängder med optiker om man behöver nya glasögon. Billigt. Enda ljud man hörde vid hotellet var havet som brusade hela tiden. Jättefin strand och nybyggda hotellanläggningar. Fint att promenera och bada längs med stranden. Vi fick uppgift om att det tar 4 timmar att promenera till andra ändan av stranden. Den är lång. Det finns fortfarande spår efter tsunamin.
Vi lägger ut några bilder från Long beach på Koh Lanta.
Sonny och Birgitta

2007-Thailand-092.jpg 2007-Thailand-103.jpg
2007-Thailand-161-kopia.jpg

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Hej sonyLT och tack för fina bilder samt era erfarenheter.
På Kho lanta bodde vi på Lanta Palace vid stranden Klong Nin Beach
Hotellet dock slitet och som vi tyckte eftersatt. Själva stranden tyvärr obefintlig där hotellet låg och vid ebb, stenig och långgrund. Längre söderrut är stranden dock betydligt bättre. Och ännu mer söderpå,längs ner på ön, finns underbara stränder men få turister. Bortsett från detta tyckte vi att Kho lanta var en liten besvikelse. Vi provar nog Kha lak nästa gång.

mvh
Werner

Toppen