Ingrid o Pålle
HBK Medlem
Då och då diskuteras felvisningen på hastighetsmätarna i våra husbilar.
Den som vill fördjupa sig i ämnet, hittar gällande lagstiftning här: Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar
I praktiken innebär lagstiftningen att en hastighetsmätare i en modern bil aldrig får visa en hastighet som är lägre än den verkliga. Däremot får den visa högre, och som ett exempel kan nämnas att den verkliga hastigheten tillåts vara så låg som 78,2 km/h när mätaren visar 90 km/h.
Om hastighetsmätaren, vid en jämförelse med en GPS, visar för låg fart kan detta ha många orsaker. Det kan till exempel vara en tillfällig felvisning hos GPS-mottagaren, förorsakad av reflexer av radiovågorna från någon satellit, men vanligtvis beror en sådan felvisning på att man kör med däck med en större rullningsomkrets än vad hastighetsmätaren är kalibrerad för.
Den som vill fördjupa sig i ämnet, hittar gällande lagstiftning här: Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar
I praktiken innebär lagstiftningen att en hastighetsmätare i en modern bil aldrig får visa en hastighet som är lägre än den verkliga. Däremot får den visa högre, och som ett exempel kan nämnas att den verkliga hastigheten tillåts vara så låg som 78,2 km/h när mätaren visar 90 km/h.
Om hastighetsmätaren, vid en jämförelse med en GPS, visar för låg fart kan detta ha många orsaker. Det kan till exempel vara en tillfällig felvisning hos GPS-mottagaren, förorsakad av reflexer av radiovågorna från någon satellit, men vanligtvis beror en sådan felvisning på att man kör med däck med en större rullningsomkrets än vad hastighetsmätaren är kalibrerad för.