• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Om hastighetsmätare

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Då och då diskuteras felvisningen på hastighetsmätarna i våra husbilar.

Den som vill fördjupa sig i ämnet, hittar gällande lagstiftning här: Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar

I praktiken innebär lagstiftningen att en hastighetsmätare i en modern bil aldrig får visa en hastighet som är lägre än den verkliga. Däremot får den visa högre, och som ett exempel kan nämnas att den verkliga hastigheten tillåts vara så låg som 78,2 km/h när mätaren visar 90 km/h.

Om hastighetsmätaren, vid en jämförelse med en GPS, visar för låg fart kan detta ha många orsaker. Det kan till exempel vara en tillfällig felvisning hos GPS-mottagaren, förorsakad av reflexer av radiovågorna från någon satellit, men vanligtvis beror en sådan felvisning på att man kör med däck med en större rullningsomkrets än vad hastighetsmätaren är kalibrerad för.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Om hastighetsmätare

Ett exempel är min mätare som visar 10km/h fel i 90km/h som jag skrev i ett annat inlägg och jag har originaldäck .
Det är ruggigt dåligt att den inte visar bättre , blir det samma felvisning på trippmätaren/mätarställningen .

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Uttrycket "ruggigt dåligt" får stå för dig.

Felvisningen ligger helt inom de ramar som EU-direktivet föreskriver.

F

F.d. 5106

Guest

På våran gammel-merca så visat hastighetsmätaren + 0,5 Km/h fel ca. det är den ända bil som jag kört hitills som är så exakt ! (testad under ett år m tre olika GPS)
Vet inte om det kan bero på att det är tung-LB ? där det finns arbets regler för antal mil och körtid .... Eller, är den bara "Gammal och hederlig" :p

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Ponera att du kör en bil vars hastighetsmätare visar max 0,5km/h för mycket. Då gäller det verkligen att hela tiden ha koll på hastighetsmätaren för det behövs ju inte mycket för att överskrida rådande hastighetsgräns om du kör efter dessa. Kan bli ganska dyrt efter ett tag kan jag tänka mig.

Men man kan ju medvetet ligga under rådande hastighetsgräns och på så vis skapa den säkerhetsmarginal som nu tycks vara inbyggd i mätaren.

F

F.d. 5106

Guest

Samma sak som om du vet att din visar tex 7km/h för mycket, då lägger du dig på 95-97 km/h ... = lika lite marginal :D Men å andra sidan, 6400kg och 130hk så finns bara faran på 50 - 70 vägar :eek:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Transportstyrelsen har uppmärksammat problemet med hastighetsmätarnas felvisning. Man har misstankar om att många omkörningsolyckor kan ha framtvingats av att många bilister följer sina vägmätare och kör då 5-10 km saktare än tillåten hastighet och skapar långa köer.

Gunnar /medlem

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Hur kan Transportstyrelsen ha uppmärksammat ett problem som inte existerar?

Vid helfordonsgodkännandet kontrolleras hastighetsmätarens kalibrering, och denna måste ligga inom de gränser som EU-direktivet fastställt. Om så inte är fallet, blir fordonet inte godkänt.

När det gäller hastighetsbegränsningar så anger skyltarna, som du så riktigt skriver,den högsta tillåtna hastigheten. Detta betyder inte att man måste hålla den hastigheten. Tvärtom, skall föraren alltid anpassa sin hastighet efter väglag och andra yttre omständigheter. Att köra saktare än högsta tillåtna hastighet är inte straffbart, såvida man inte kör så extremt sakta (t.ex. 40 km/h på motorväg) att man utgör ett hinder i trafiken.

Så gott som samtliga omkörningsolyckor beror på att den omkörande missbedömt situationen.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Nog existerar problemet, har själv ägt ett antal olika nya bilar där felvisningen varit mellan 5-10 km för fort.

Det finns flera artiklar på Internet om man är intresserad av ämnet tex: Hastighetsmätarna i våra bilar visar fel - rapport | svt.se
Hastighetsmätare i bilar visar fel - Arkiv | svt.se

Även om det inte är olagligt att köra saktare än tillåten hastighet är det tyvärr många som bryter mot lagen att hålla åt sidan och underlätta omkörning.

Gunnar /medlem

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Självklart hade vi läst de artiklarna, och många andra också, innan vi startade den här tråden.

De artiklar det refereras till handlar om att mätarna visar "för mycket", och det är ju så det ska vara enligt EU-direktivet.

Toppen