• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Olycksfallsförsäkring som pensionär

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har tydligen haft en olycksfallsförsäkring genom Skandia under min tid som anställd.
Vet inte om det var via facket eller arbetsgivaren men nu har Skandia hört av sig och vill att jag ska fortsätta som pensionär att vara försäkrad.
Jag tycker premien är hög och beloppen som försäkras är relativt låga och sjunker snabbt med åldern.
Hur har ni andra gjort med denna typ av försäkring när ni pensionerat er?

J

Jarn

Guest
Sv: Olycksfallsförsäkring som pensionär

Hade också en i Skandia när jag var anställd.
Nu har jag tecknat en Olycksfall 60 Plus hos Länsförsäkringar.
Där kan man välja lite olika varianter på invaliditetsbeloppet.
Jag har bara valt 221.500:- och betalar 255:- året med rabatt, annars 340:-

F

F.d. 14536

Guest

Vi tecknade en olycksfallsförsäkring 60 Plus, hos Länsförsäkringar Bergslagen för något år sedan.Årspremie 548:- tycker att den är okej.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Vi har 60-plusförsäkringar hos Folksam på mig och medförsäkrad fru för totalt 768:-/år.

För 2 veckor sedan blev frun oprovocerat biten på handens översida av en galen katt, handen svullnade upp och vi åkte in till akuten morgonen därpå. Frun pyslades om, fick stelkrampsspruta och medicin/penicellin, en total kostnad 230:- (+ 4mils körning).

Fan flög i mig, jag beskrev ärendet kortfattat/skriftligt för Folksam via nätet, funderade mest på ev framtida men inte mer ... en vecka därefter ramlade ett svarsmail in med ersättning på 4.000:- inkl önskan om snart tillfrisknande (tydligen standardreglering). Folksam tar dessutom inte ut någon självrisk, faktiskt så bidrog Folksams reglering till ett snabbt tillfrisknande och ett förbättrat humör hos frun!

Obs, då man passerat 50 årsåldern minskar all ev invaliditetsersättning succ mycket snabbt med stigande ålder, det innebär att man närmast kan glömma ersättning för invaliditet. Däremot är olycksfallsdelens villkor enastående bra även i praktiken som synes.

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

Som medlem i SPF Seniorerna kan man teckna en försäkring hos Skandia för 300 kr / år.

Hasses Dethleffs

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2024

Beroende på vilken facktillhörighet man haft då man jobbat så finns oftast en
fortsättning via någon pensionärsförening. Kan kommunals bäst som försäkringsinformatör för kommunal.

Hasse

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Jag fortsatte med Skandia och betalar 29 kr per månad. Tycker jag är OK.
Bengt

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Är det någon som vet om det går att få någon form av sjukförsäkring då det är mycket viktigare än olycksfallsförsäkring? Det gäller även barn. Svåra sjukdomar med dyra efterföljder är vanligare än olycksfall men både dyrare och svårare att få just därför. Försök att ta en sån tidigt i livet och behåll den. Jag förlorade min när vi gick över från Trygg Hansa till Folksam för ca 15 år sedan. Folksam lovade att vi skulle få samma försäkringar som vi hade i Trygg Hansa men efter ca halvåret kom ett brev om att jag inte kunde få sjukförsäkring pga att jag sökt på vårdcentralen ett par ggr. De hade då redan sagt upp min sjukförsäkring i Trygg Hansa och i och med att Folksam väntat så länge med att meddela mig så gick det inte att fortsätta med Trygg Hansa. Stred en hel del om detta men det går tydligen inte att få rätt mot försäkringsbolag i vissa fall. Fattar inte varför Folksam sa upp innan de undersökt om de ville ta över den.

Hasses Dethleffs

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2024

Är det någon som vet om det går att få någon form av sjukförsäkring då det är mycket viktigare än olycksfallsförsäkring? Det gäller även barn. Svåra sjukdomar med dyra efterföljder är vanligare än olycksfall men både dyrare och svårare att få just därför. Försök att ta en sån tidigt i livet och behåll den. Jag förlorade min när vi gick över från Trygg Hansa till Folksam för ca 15 år sedan. Folksam lovade att vi skulle få samma försäkringar som vi hade i Trygg Hansa men efter ca halvåret kom ett brev om att jag inte kunde få sjukförsäkring pga att jag sökt på vårdcentralen ett par ggr. De hade då redan sagt upp min sjukförsäkring i Trygg Hansa och i och med att Folksam väntat så länge med att meddela mig så gick det inte att fortsätta med Trygg Hansa. Stred en hel del om detta men det går tydligen inte att få rätt mot försäkringsbolag i vissa fall. Fattar inte varför Folksam sa upp innan de undersökt om de ville ta över den.

Som sagt jag kan Kommunals försäkringar men så länge du inte är 65 ska du kunna tillhöra ditt ( gamla ) fackförbund. Många tror att då jag går i pension ( 62 - 64 ) så måste jag gå ur facket vilket är fel då man har rätt att vara med till man är 65. Går du sen med i skpf har du fortsatt försäkringarna för billigare penning.

Hasse

Toppen