• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Olycka.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Olycka.

Vissa husbilar har så pass bräckliga dörrkonstruktioner att det nog räcker att falla mot dörren om man går omkring i bilen under färd. Jag kan också tänka mig att någon kan ta fel på ytterdörr och toadörr.
Som förare kan det även vara svårt att ha kontroll över vad eventuella från början fastspända passagerare i bodelen hittar på under färden.

aake

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Det står ju att hon satt obältad vilket innebär att hon satt bredvid föraren i passagerarsätet eller körde själv. Väldigt tråkigt & olyckligt att detta hände. Hade hon använt bälte som lagen föreskriver så hade naturligtvis inget hänt.

Bennie

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

I min bil, liksom i många andra, går det att sitta bältad (eller obältad) även i bodelen.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ja Esbjörn, så måste det vara.
Jag kände av gammal ängslan för hur det kunde ha gått när jag för runt 30 år sedan vid flera tillfällen skjutsade hela arbetslaget med detta hembygge, en MB 508 godkänd för förare + 7 passagerare. Endast två bältade platser.
img641 (Large).jpg
Man vänjer sig vid den vid tiden rådande säkerhetsnivån. Min första personbil hade inga säkerhetsbälten så mycket har blivit bättre!

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nåja Marunga, det var en hög dödlighet i trafiken, men de som inte överlevde sitter inte och skriver inlägg här på HBK.
Och jag skall inte ta åt mig äran av bygget. Jag köpte den av en kille som drev en köksbyggnadsfirma i Sthlm. Ett prydligt hantverk, ssk inredningen med massiv ek och böjträ etc.
aake

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Om husbilen befann sig i en tätort, kan jag tänka mig 3 olika situationer som kan ha orsakat olyckan;

1) Husbilen stog still, när passagerar- eller bodelsdörren slets upp av en kraftig medvind varvid den som höll i handtaget slets ut ur bilen och föll i backen? Det är helt klart ingen ovanlig situation vid en helt normal uppställning av husbilen, spec om man är oförberedd och har något att bära på!

2) Husbilen körde och passagerardörren var inte stängd alt var dörrlåset trasigt. Bilen kan ha gjort en kraftig vänstersväng (vä-styrd bil) varvid den obältade som höll i dörrhandtaget drogs/föll ut. Vid körning rakt framåt trycker fartvinden normalt in dörren vilket gör det mindre troligt att någon kan ryckas ut av dörren?

3) Husbilen backade i motvind varvid fartvinden slet tag i dörren när den öppnades och den som höll i dörrens låshandtag drogs ut av dörren pga backningsfart- och motvinden, kanske i kombination med vä-backsväng?

Kanske finns fler situationer som man bör tänka på och erarenhetsmässigt försöka undvika, för att man slipper denna typ av olyckor med husbilar i framtiden?

Toppen