• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Olycka med US husbil, stabila grejer....

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Olycka med US husbil, stabila grejer....

En Ford F-150 er ikke høyere i nesen enn rammen på en Chevy Workhorse og det ser ut på det ene bildet som det er dette chassiet på bagoen. Jeg er litt skuffet på bagoen som tydelig har fått store strukturelle skader bakover hele siden som ble rammet av Forden - helt opp til taket bak. Bagoen ble rammet et stykke foran bakakselen, veggplatene er ikke knust - men kraftig forskjøvet.

For meg er dette litt mer aktuellt en for de fleste, jeg har en tilsvarende bago i Australia og har fundert på hvor sikker er den - ble ikke betrygget av disse bildene. Har sett tilsvarende bilder av en N+B Clouliner - den hadde rullet rundt og var småbanket hele veien rundt, men beholdt strukturen.

Forskjellen er Winnebagoen har stålramme i bodelen, Cloulineren hadde alu-isolasjon-alu sandwich og ringanker som sammenføying mellom vegger, tak og undergulv. Samme konstruksjon som benyttes av flere dyre tyske merker i dag.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Knut, jag kan hålla med dig om Clue liner.
Bland det absolut främsta som tillverkats.

Det är som bekant en icke oansenlig prisskillnad mellan en Winnebago och en Clue liner, eller andra bilar av samma strukturella kvalitet.

Om man däremot jämför hur en typisk Europeisk husbil skulle sett ut efter att ha blivit träffad av ca 2,6 ton i sidan, så anser jag att utfallet blivit mycket tragiskt. Typ en exploderad husbil utspridd längs gatan.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En Winnebago ligger omtrent midt mellom en Flair og en Clou i pris, og Flair er bygget som en Clou. Det er og Concorde, Morello, Carthago og Phoenix sammen med Vario og de andre topp bilene fra Tyskland.

For meg er sammenligningene enkle når jeg har både en Flair og en Winnebago, helt klart for meg at Flair har mer holdbarhet og bedre på svært mange områder.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

10mars726.jpg

Tyvärr är det nog inte så många av våra husbilar som klarar en riktig olycka ute på landsvägen. Resultatet av en frontalkrock med efterföljande runtslagning blir nästan alltid som bif bild. Det finns några premiumfabrikat som försöker bygga in säkerhet men korta serier gör att tester är mycket sällsynta. Om man jämför husbilbranchen med personbilar och lastbilar tvingas man konstatera att säkerhetsarbetet ligger på femtiotalsnivå.
Vi har också vikt och körkortsregler som tvingar fram lättviktsbyggen på majoriteten av våra bilar. Skall man färdas någorlunda säkert så gäller nog en stor bil på lastvagnschassi
från en av premiumtillverkarna eller en plåtis. För oss andra gäller nog att köra lungt och försiktigt samt tillse att allt i bilen är väl surrat och hoppas på god tur.

Senast ändrad:
Toppen