• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

oljud växellåda

B

Bengt & Gunni

Guest
Chassiefabrikat: Renault
Chassiemodell: Renault Master
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 dCi
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Home-Car
Husbilsmodell: PR622
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Växellåda
Vi har problem med ett oljud från växellådan på 1,2 och 3:an vid lätt belastning.Renault känner till problemet och kallar det produktrelaterat.Har varit i kontakt med andra som har husbilar på Renaultchassin och dom har samma ljud.Ljudet är rätt irriterande på en bil som i övrigt går jättebra.Jag har själv arbetat med bilar och aldrig hört att växellådor ska låta så.På Renault har ingen kunnat tala om vad det är som låter.Min teori är att något i lådan kommer vibration vid lättare belastning.Är det någon som vet mer?:confused:

F

F.d. 4879

Guest
Samma problem med Iveco som är bakhjulsdrivna, som våran och även nyare. Det är synkringarna som vibbrerar på lägre varvtal, det låter fan rent ut sagt. Våran har gått 19000 mil och lådan håller nog lika länge till. Säger inte att det är samma inbyggda oljud med det kan vara det.

F

F.d. 940

Guest
Vilka växellådor är det som ni talar om,är det till CDI120,CDI140 eller till CDI150.
Vad jag vet så är det samma låda i 120 och 150 men inte i 140.
HBK13.

B

Bengt & Gunni

Guest
Växellådan är till en CDI 150 146 hkr.Det kan nog stämma att CDI140 har en annan växellåda eftersom CDI 140 är en helt annan motor.

Toppen