• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljud från rullgardiner

F

F.d. 8332

Guest
I vår husbil sitter Seitz kombingardiner, rullgrdin/myggardin. Vi har ett metalliskt oljud som kommer när vi kör på ojämn väg. Det verkar komma från fjädern inne i rullarna, aluminiumrullen där gardinerna är fastsatta. Som om den skulle ligga och slå mot metallen. Jag har försökt att spänna mera utan framgång. Har någon en bra idé att få bort oljudet. Det är väldigt irriterande att höra hela tiden.

F

F.d. 58689

Guest
Sv: Oljud från rullgardiner

Hej

Jag har ingen lösning, men samma ljud i vår bil. Väldigt irriterande!

//Micke

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes ingen god løsning, men en kan ved å velge rett smørefett og få dette inn i røret dempe lyden. Problemet er at fettet kan og trenge ut ved endene og det ser ikke bra ut. En annen mulighet for å dempe klapringen fra spiralen er å legge en myk snor inn i spiralen - er denne snoren lodden så skulle den dempe lyden kraftig. Problemet her er å få snoren inn uten å skade mekanismen.

Solkullen

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2025

Vi har samma problem, försökte spänna fjädern och lyckades i stället tappa plastspärren som försvann i husbilens inre någonstans. Ringde Dometic i Göteborg som lovat återkomma med uppgift om och hur det isf går att justera.

Annica & Gert

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2116
Medlemskap
2025

Prova att smörja med torr teflon finns att köpa som spray i välsorterade järnaffärer. //Gert

F

F.d. 53078

Guest

Jag fixade detta problemet i en husbil med att lägga fjädern i ett rör.
Röret tillverkade jag av en krympslang, som dämpar ljudet.

Toppen