• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljud från ugnen?

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Hej!

I vår "nya" bil har vi nu en gasolugn med grill.
Det är ju hur bra som helst.....men den rackaren
ger ljud i från sig! :( När man kör på inte helt släta
vägar så skramlar det i ugnen, har kollat och det
verkar som det kommer från övre delen av ugnen.
Ingenting verkar löst eller sitta dåligt. Hur har ni det
i era bilar med ugn? Känner ni igen problemet? Vore
mycket tacksam för svar och tipps....eller är det
något man får leva med?

Hälsningar Kerstin
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Oljud från ugnen?

Hej!

Jag känner igen detta och det är nog plåten och gallret som skallrar, vi lindade in plåten i en handuk å vips var det tyst i ugnen.

/Gunnar
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Oljud från ugnen?

Känner oxå igen problemet.
Vi klippte till en bit liggunderlag som vi ställde plåten på samt ställde en bit på höjden mellan plåten och gallret.
 
H

hianders

Guest
Sv: Oljud från ugnen?

Smart idé Kingen att "slakta" ett liggunderlag (el sittunderlag). Vi har virat in plåten och gallret i trasor så vi har inget skrammel längre heller! Inte så roligt men det fungerar i alla fall.

Ha en bra dag (sol just nu och minus fyra grader)

Inger/fru hianders
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Oljud från ugnen?

Vi lägger några lästa dagstidningar mellan plåt och galler,,,,,,,likaså i vår förra bil slamrade gallret på gasspisen,gjorde likadant där,,,,man blir så irriterad på skrammel när man kör.

Hälsning från Ingrid o Stig
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Oljud från ugnen?

Hej!

Tack för alla svar, jag skall pröva en del
när vi tar ut den nästa gång. Problemet är
bara att jag inte hade någon plåt i ugnen när
jag hörde skramlet första gången. Det sitter
ett galler med små hål i taket på ugnen, har
funderat på om det kan komma därifrån?
Att börja riva runt bland de grejorna är nog
inte så bra, jag får börja med att pröva era knep.
Som redan sagts, man kan bli fullständigt vansinnig
utav små oljud :msn_devil:, och de verkar bli högre ju mer
man lyssnar.

Hälsningar Kerstin
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Oljud från ugnen?

Själv hade jag problem med knirr från köksfläkten! Började med att sätta små papp-bitar runt hela anordningen. Funkade en stund.
Tyvärr måste man gå till grunden med problemet. Plockade ner allt efter 300 mil, bockade två små kanter, och , sim sala bim. Knirret borta!
Be någon annan köra på en lämplig väg, och kolla, tryck, känn, lyssna exakt varifrån knirret kommer. Sen...... slit ner eländet och åtgärda! Busenkelt. Suck. På en bil man ska pröjsa en mille!!!! eller så har man redan pröjsat! Livet e hårt, men det fåååår inte knirra!
Lycka till
Fredrik
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Oljud från ugnen?

Jag såg i en bil där hade man tagit bort plåtar o galler och bystat med öl. En depå som ligger nära till kylen det tyckte jag va smart om man inte skall laga mat i ugnen förståss. Han sa att det blev helt ljudlöst ända sättet att få tyst.
 
F

F.d. 6734

Guest
Sv: Oljud från ugnen?

Hej beror på vilken ugn du har men i vår gamla bil var jag tvungen att ta bor barnspärren till luckan efter det tystnade ugnen ett sätt att kolla är att köra på en väg med "oljud" därefter köra samma väg med luckan öppen, om det då tystnar är det troligen barnspärren eller vad man kallar den för, lite pilligt att demontera men är värt jobbet.
Olof
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Oljud från ugnen?

Hej
Är det inte lite för lätt för fabrikören (tillverkaren) att komma undan som gjort ugnen. Ni alla fixar det själva på div. sätt.
Som det låter är det ju en felkonstruktion på ugnengallret, eller så ska den inte sitta i en HB.
/Vidhem
 

Harehn

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2024
Sv: Oljud från ugnen?

Vi hade också problem med skrammel från ugnen och det visade sig vara plåten i underkant på ungsluckan som vibrerade mot lucksidan. Genom att bara böja ut plåten någon milllimeter så var problemet löst.
Håkan
 
F

F.d. 15640

Guest
Sv: Oljud från ugnen?

jag har lagt lite grytvantar och grytlappar mellan plåtarna, samt extra kökshandukar, sparar ju lite utrymme, grytvantarna använder jag ju nästan bara till ugnsplåtarna...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Oljud från ugnen?

Lite off topic, men:

Vi förvarar ugnsplåten och -gallret på separat plats i bilen för att slippa skramlet. Samtidigt kan vi då använda ugnen som brödskrin (när vi inte använder den som ugn förstås). Det minskar kanske inte skramlet om det kommer från själva ugnen, men är ett bra sätt att bli av med otympliga bröd- och bullpåsar.
 
Toppen