• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Oljud fjädring

kjellewe

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
13048
Medlemskap
2024
Oljud från bakfjädringen.
Har en Eriba med Fiatchassi 4 ton och har efter vintern när bilen stått stilla fått knarrande ljud från bakfjädringen verkar komma från fjädrarnas infästning. Har kört ett par hundra mil med problemet. Någon som upplevt liknande problem och har något förslag till åtgärd.
kjelle
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har haft samma problem på en annan bil än husbilen.
Jag lyfte bilen så fjädringen avlastades och sprayade med silicone-spray (med förlängningsmunstycke på flaskan) in mellan bult och bussning samt på utsidan av bussningen. Sedan sänktes bilen och sprayades på nytt.
Sedan kör man en sväng under några dagar och upprepar behandlingen.
Min blev tyst.
Fick dock upprepa efter ett par år.
Alternativet är att lämna in på verkstad för byte av bussningar.
Kostar några tusen...
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Bladfjädringen bak separeras av "glidklossar" i polymert material. Efterhand blir det torrt och skapar ett gnekande ljud. Brukar krävas att man lyfter upp bilen, bänder upp bladen med en kofot och pressar in lite fett mellan plast och metall. Bäckis1843 beskriver klokt bladfjädringens infästningar (bussningar) och även de kan börja ge ljud ifrån sig när plast/gummi torkat. Silikon-spray säkert ett bra alternativ. Olje/fettspray är inte något bra alternativ eftersom vissa polymerer tenderar att reagera/förändras av detta. Alternativet är att montera bort fästbultarna och plocka ur och rengöra hylsorna (och smörja med silikonfett) i bussningarna.
 
Toppen