• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljetryckslampan lyser

Rotax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 1999
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: C 644
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1999
Ämnesområde: Motor
När jag startar motorn så lyser oljetryckslampan en till två sekunder innan den slocknar. Är det normalt? På bensinbilen (Golf) slocknar den direkt vid start. Jag kör med Biltemas halvsyntetiska olja.

F

F.d. 4879

Guest
Om du kör med Biltemas olja så kör du antagligen även med deras oljefilter? Dom är billigare men saknar oftast en backventil som gör att oljan inte rinner ur filtret när motorn är avstängd. Jag tänkre skriva en sak som jag gjort några gånger tidigare men jag avstår.

Rotax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Har köpt nytt filter hos Meconomen för halva priset. Fiat orginalfilter satt sågottsom löst, (oljedroppar under filtret). Ändå drog jag det med samma kraft som till personbilsfilter.
Det kanske behövs verktyg för att dra fast oljefiltret? Dessutom hade en packning lossnat från orginalfiltret och ställde till trubbel vid monteringen av nya filtret.

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Hej ett vanligt problem på Ducato och rejäla minusgrader är att filtret lossnar,
tungt filter som lutar snett neråt .Dra fast filtret med ett vertyg typ läderrem
men använd sunt förnuft så att filtret inte skadas.

Mvh Tom

Toppen