• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljesticka Renault 2.5 dCI

B

Bengt & Gunni

Guest
Hej! Jag brukar kolla oljenivån med oljestickan då och då.På en resa i Danmark då jag skulle kolla nivån upptäckte jag att nederdeln på oljestickan saknades.Oljestickan är av plast ca 70 cm lång och den har en rätt krokig väg ner till oljetråget.Väl hemma pratade jag med folk på renaultverkstaden och fick rådet att ta ned oljetråget och avlägsna den avbrutna delen.Den operationen är nu klar och en ny sticka inhandlad.Det man är rädd för är att det ska hända igen.Man undrar ju hur dagens konstruktörer är funtade som använder plast även där det uppenbart inte är lämplig.Jag undrar om nån mer har råkat ut för samma sak?

:confused: Med hälsningar Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
506
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Sv: Oljesticka Renault 2.5 dCI

Precis som du skriver så är det helt otroligt att man kan tillverka en oljesticka i tunn plast, som dessutom är nära 1 meter lång och som skall bockas med lite våld ned i ett trångt hål.
Jag är övertygad om att Renaults konstruktörer är medvetna om detta och dess dåliga konstruktion. Oljestickan är framtagen för att brytas av, för eller senare.

Jag har ingen Renault Master men vi har haft en Renault Megan glascab som vi köpte ny –04, där satt samma typ av oljesticka.
Den bilen var i särklass den dyraste bil jag ägt, hela bilen var konstruerad i samma anda som oljestickan, för att inte prata om deras dåliga tändspolar som fick bytas stup i kvarten.

Den sista servicen vi gjorde innan vi sålde den, då hade den gått 3000 mil, jag glömmer det aldrig, kostade otroliga 9 188 kronor. När jag klagade över fakturan blev jag istället upplyst med ett leende att nästa service kostar 12 000 kronor för att då skall kamremmen bytas.
Jag frågade chockad hur det kunde bli så dyrt, på en sån liten enkel bil.
Till svar fick jag att Renaults konstruktörer har gjort att man måste lossa motorfästena med växellåda för att komma åt kamremmen !!!!.

Kostnadsmässigt insåg jag att det hade varit billigare om jag köpt en Hummer till min hustru.
- Ni undrar säkert hur jag kan påstå något så dumt.
Grabben har nämligen en Hummer, så därför vet jag,
Jag tror faktiskt inte det har lagts ut en krona i reparation på Hummern sen den var ny.
Den är helt enkelt framtagen för att hålla ihop, dock får man inte köra i trappor som överstiga 40 cm.
Står som varningstext i instruktionsboken.

//T
 
Senast ändrad:
Toppen