• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljepriset

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Oljepriset har stigit nästan 3 gånger på 3 år! Bränslekostnaden tar allt större del av resekostnaderna! Undrar vilken väg kurvan kommer att ta den närmaste tiden. Oron vid Hormuz-sundet och risk för konfrontation mellan arabländer och USA-Israel höjer oljepriset. Får vi någonsin se kurvan gå ner igen tro?

soppan kopiera.jpg

Jappe

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Oljepriset

Absolut kommer den periodvis att gå ner. Hade du tagit med några år till bakåt hade du sett att priset var betydligt högre före finnaskrisen 2008 (tom i paritet med dagens pris). Kurvan återspeglar också väldigt mycket hur dollarn rör sig.

Enda chansen att bryta den uppåtgående trenden är att de alternativa energislagen får stort genomslag alternativt att man hittar massor med ny olja (vilket dock inte är troligt). Vad det gäller naturgas pekar kurvan faktiskt neråt pga nya utvinningsmetoder såsom "frakturing" som gör "stranded" gas och annan otillgänglig gas tillgänglig (dock med större miljöpåverkan och annat dj-skap).

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Nu är det full rulle ner på oljepriset! Det har mer än halverats på ett halvår.

oil.JPG

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Hörde igår när vi växlade SEK till NOK att oljepriset kommer att hålla i sig (dvs. lågt) troligen under kommande 2 åren, likaså NOK som är beroende av oljepriset (som tråden handlar om). Sorry Jappe att jag flikar in NOK i sammanhanget, 104:- SEK för 100:- NOK ÄR historiskt!!! ... och med viss relation till "oljepriset" : )

F

F.d. 25374

Guest

Det lär knappast hålla sig här nere särskilt länge. Inom ett år lär vi vara över $75 igen, förmodligen högre. Om det visar sig att Saudierna inte kan pumpa så mycket som de nu sagt att de ska göra kommer det sticka uppåt inom några månader.

Som knarrevik säger är det många oljebolag, i bla Norge men framförallt i USA, som nu lägger produktionen på is i väntan på för dem bättre tider eftersom det kostar mer att ta upp oljan än de kan sälja den för. Detta kommer att slå mot tillgången och driva upp priset.

Synd att man inte kan bunkra bensin särskilt länge på något vettigt sätt.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det kan bli en riktigt tråkig baksmälla för oss.

När priserna går ner ökar konsumtionen och med ökad konsumtion ökar utsläppen. För att minska konsumtionen och utsläppen används idag bl.a. högre priser(läs skatter).
För att vi inte skall börja konsumera mera nu kommer krafter förmodligen att verka för ännu högre skatter för att hålla priset uppe.

När priset på oljan sen går upp igen kan vi nog se i stjärnorna efter en skattesänkning tillbaks igen....

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

När priserna går ner ökar konsumtionen och med ökad konsumtion ökar utsläppen. För att minska konsumtionen och utsläppen används idag bl.a. högre priser(läs skatter).
För att vi inte skall börja konsumera mera nu kommer krafter förmodligen att verka för ännu högre skatter för att hålla priset uppe.

När priset på oljan sen går upp igen kan vi nog se i stjärnorna efter en skattesänkning tillbaks igen....

Vätgasbilar som Huyunday ix35, Toyota Miray mfl börjar snart säljas till konsument, Tyskland skall ha 400 vätgasmackar 2023. Vätgaskostnaden är på väg ner, när det blir massproduktion.

"By 2020, the U.S. Department of Energy believes, the cost of hydrogen used in fuel cell electric vehicles (FCEV) will be competitive on a cost-per-mile basis with the fuels used in other types of vehicles, such as the gasoline in hybrid-electric vehicles."

Om oljan fortfarande är en miljöfiende när/om ovanstående inträffar kan det ju fattas globala överenskommelser som styr förbrukningen mot vätgas.

Vad som händer med oljepriset då gillar nog inte Exxon mfl, om det inte blir oljebolagen som börjar med vätgasbränsle produktion.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Valt av svenska folket, inget konstigt i de.

I julas kostade bensinen 9sek/L på Lanzarote, där borde vi ligga.
Våra höga priser kväver tillväxten som vi ska leva av.

F

F.d. 22215

Guest

Precis hemkommen från USA, betalade som lägst 2 dollar per gallon bensin, lite över 4kr/liter! Lägsta priset jag observerade var 1.93$/gallon. Räknade ut att jag i motorvägsfart körde för 2.50 kr/mil med min full size car. Körde en "lagom" roadtrip på ca 480 mil under tre veckor från Washington D.C. - Florida t o r :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Precis hemkommen från USA, betalade som lägst 2 dollar per gallon bensin, lite över 4kr/liter! Lägsta priset jag observerade var 1.93$/gallon. Räknade ut att jag i motorvägsfart körde för 2.50 kr/mil med min full size car. Körde en "lagom" roadtrip på ca 480 mil under tre veckor från Washington D.C. - Florida t o r :)

Å ändå klagar dom på det höga soppapriset!

När man berättar vad vi betalar för soppan, så bajsar de nästan på sej :oops:
Sen är de övertygade om att man ljuger, punkt.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

2.11:- / liter bensin är ju för oss svenskar så gott som gratis. Med så billig bensin så är det ju förståeligt att dom krigar med oljan som slutmål. Deras egen utvinning är ju försumbar met tanke på deras konsumtion. Jag har varit åtskilliga ggr i USA i arbetet & har alltid förvånats vad billigt kapitalvaror, båtar, bilar & allt som hör till detta varit & det är ju bra för dom. Men medaljen har ju en baksida. Det sätt på vilket Svenska staten tar hand om sina medborgare, ja även icke medborgare existerar över huvud taget inte i USA. Att vara fattig & arbetslös i det landet är ingen höjdare. Där gäller det att ha pengar & vara väldigt framåt. Sverige ger också mycket högre summor av sin BNP i u-landsbistånd än USA. Om man besöker Detroit så kan man se att en stor del av staden lever under u-landsliknande förhållanden. Varje stat har sin motsvarighet till vår moms men ingen har över 7%. Om dom istället höjde sig till Svensk nivå för ex.vis moms & skatt på drivmedel så skulle folket ha det mycket bättre men då skulle bensin & diesel bli lika "dyrt" som för oss.
Jag tycker vi svenskar har det väldigt bra i vårat Sverige även om vi gnyr ibland.

Bennie:)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

2.11:- / liter bensin är ju för oss svenskar så gott som gratis. Med så billig bensin så är det ju förståeligt att dom krigar med oljan som slutmål. Deras egen utvinning är ju försumbar met tanke på deras konsumtion. Jag har varit åtskilliga ggr i USA i arbetet & har alltid förvånats vad billigt kapitalvaror, båtar, bilar & allt som hör till detta varit & det är ju bra för dom. Men medaljen har ju en baksida. Det sätt på vilket Svenska staten tar hand om sina medborgare, ja även icke medborgare existerar över huvud taget inte i USA. Att vara fattig & arbetslös i det landet är ingen höjdare. Där gäller det att ha pengar & vara väldigt framåt. Sverige ger också mycket högre summor av sin BNP i u-landsbistånd än USA. Om man besöker Detroit så kan man se att en stor del av staden lever under u-landsliknande förhållanden. Varje stat har sin motsvarighet till vår moms men ingen har över 7%. Om dom istället höjde sig till Svensk nivå för ex.vis moms & skatt på drivmedel så skulle folket ha det mycket bättre men då skulle bensin & diesel bli lika "dyrt" som för oss.
Jag tycker vi svenskar har det väldigt bra i vårat Sverige även om vi gnyr ibland.

2,11kr/L är nästan gratis i US också, men om du dubblar det så hamnar du på vad soppan kostar där :)

F

F.d. 22215

Guest

Att vara arbetslös i Sverige är inte heller någon dans på rosor. Avstjälpningsplatsen Fas-3 är knappast ett bra sätt att ta hand om sina medborgare. Arbetslösheten är också större i Sverige än t ex i staten Florida!

Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag håller med vad du säger men det är i alla fall något. I USA finns ingenting förutom välgörenhet & soppkök på sina ställen.

Bennie

Toppen