• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljepåfyllning

Marja & Örjan

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
hej
Vi är på resande fot på Sicilien och jag skulle fylla på olja. Hade med 1l men påfyllningslocket satt som berget.Prövade med sandpapper runt satte spännband runt och drog men fortfarande fast.
Min polygrip räcker inte runt tyvärr
Jo jag vet verkstan eller tappen fixar det men det kanske finns någon klurigfax som har något knep som är värt att pröva

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Om det sitter så hårt skulle jag nog vara försiktig med att ta av det en söndag med våld utan jag skulle kunna gå rakt in och köpa ett nytt påfyllnings lock innan jag skulle ta i. Det går inte att köra utan om det skulle gå sönder.
Annars - i stället för polygrip runt - går det inte att sätta tången på förhöjningen på oljepåfyllningslocket ev med en bit silvertejp på locket för inte tången ska skada locket.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Nu slår jag kanske in öppna dörrar, men är du säker på att du tagit i på rätt håll? Sådant kan ju hända. Jag såg en video på youtube där en man visade hur man bytte oljefilter på en Ducato. Filtret satt hårt fast och det slutade med att han bröt sönder filtret helt med flit för att få bort det. Hela tiden kunde man se på filmen att han tog i på fel håll. Det märkte han när han skulle skruva i det nya. Men det var stort av honom att trots allt lägga upp filmen.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Nu slår jag kanske in öppna dörrar, men är du säker på att du tagit i på rätt håll? Sådant kan ju hända. Jag såg en video på youtube där en man visade hur man bytte oljefilter på en Ducato. Filtret satt hårt fast och det slutade med att han bröt sönder filtret helt med flit för att få bort det. Hela tiden kunde man se på filmen att han tog i på fel håll. Det märkte han när han skulle skruva i det nya. Men det var stort av honom att trots allt lägga upp filmen.
Hej.
Jag har noterat att många videos på Youtube är "bakvända". Det är väldigt ofta som det visas skruvar som skruvas åt "fel "håll så
jag skulle inte lita på att den filmen är korrekt.

Mvh / Roland

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Hej.
Jag har noterat att många videos på Youtube är "bakvända". Det är väldigt ofta som det visas skruvar som skruvas åt "fel "håll så
jag skulle inte lita på att den filmen är korrekt.

Mvh / Roland
Jag som har sett filmen kan med 100% säkerhet säga att detta inte var en bakvänd film. Han drog helt enkelt på fel håll. Kanske för att han blev vilsen i och med att han låg under bilen och tittade uppåt. Han körde skruvmejsel igenom och så småningom drog bort allt med tänger etc innan han kom på att han dragit fel.
Det viktiga här är frågan om TS dragit på rätt håll.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag som har sett filmen kan med 100% säkerhet säga att detta inte var en bakvänd film. Han drog helt enkelt på fel håll. Kanske för att han blev vilsen i och med att han låg under bilen och tittade uppåt. Han körde skruvmejsel igenom och så småningom drog bort allt med tänger etc innan han kom på att han dragit fel.
Det viktiga här är frågan om TS dragit på rätt håll.
Ja, vissa YouTube filmer är en perfekt instruktion på hur man absolut inte skall göra, och värst då är att inte som den här med oljefiltret visa och erkänna att det blev galet som han gjorde, utan när de tror deras sätt är rätt och kommer att sabba och ställa till det för andra som följer deras helt galna anvisningar.

Men till problemet, verkar underligt. Men om det är en Fiat så brukar det väl bara vara flera varv gängat och inget underligt, men det är ju i så fall en grov O-ring som tätar och den kan nog suga fast rätt rejält om både den och ytorna är torra vid montering.

Aj då, ser nu efteråt att jag känner inte igen dörrhandtaget på bilden som Fiat? Så det kan vara annat oljelock :confused:.

M.v.h. JANKRO.

mtjok

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
1002
Medlemskap
2025
Försök att låna en störe tång mitt brukar sitta så hårt att jag kan inte ta det med handen men med en störe tång losnar det direkt.

Toppen