• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljemängd vid byte, Ducato Multijet 130

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
469
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Vid en tidigare service tillfälle byttes olja och filter och enligt fakturan fylldes det på 6,5 liter vilket stämmar med manualen som följer med bilen. (130 Multijet)
När jag kollade på stickan så var nivån ungefär lika mycket över max som avståndet är mellan min och max. (Mellan min och max är det 1 liter enl manualen)
Kan det vara så att verkstäderna suger ut oljan istället för att tappa av den via "oljetrågsbulten" och inte får ut allt?

När jag nämnde det för verkstaden att nivån är för hög, så följer de bara Fiat's rekommendationer och säger också att Fiat har höjt mängden för några år sedan.
Jag kikade i tidigare fakturor och där står 5,3 liter de första åren, och de senare åren 6,5 liter (bilen är från 2011)

Ska man tolka det som att Fiat vill att nivån ska vara över max-sträcket?
Om de ändrar rekommendationerna, borde rimligen också oljestickan bytas ut.

1727292939343.png
 

kvennan

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Ale
HBK-Nr
36030
Medlemskap
2025
Hej
Råkat ut för det också.
Påpeka det innan start till lofoten.
Var gång jag stanna droppa olja från husbil.
Åkte tillbaka till verkstad när vi kom hem.
En packning hade gått pga över tryck.
Men fick själv så för kostnad.
Beror ej på för mycket olja enligt verkstaden.
Christer
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.333
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du får samma råd som tidigare,fyll inte över max på stickan, jag fyller aldrig 6,5 utan till max,brukar bli ca5.7L
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.042
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vid en tidigare service tillfälle byttes olja och filter och enligt fakturan fylldes det på 6,5 liter vilket stämmar med manualen som följer med bilen. (130 Multijet)
När jag kollade på stickan så var nivån ungefär lika mycket över max som avståndet är mellan min och max. (Mellan min och max är det 1 liter enl manualen)
Kan det vara så att verkstäderna suger ut oljan istället för att tappa av den via "oljetrågsbulten" och inte får ut allt?

När jag nämnde det för verkstaden att nivån är för hög, så följer de bara Fiat's rekommendationer och säger också att Fiat har höjt mängden för några år sedan.
Jag kikade i tidigare fakturor och där står 5,3 liter de första åren, och de senare åren 6,5 liter (bilen är från 2011)

Ska man tolka det som att Fiat vill att nivån ska vara över max-sträcket?
Om de ändrar rekommendationerna, borde rimligen också oljestickan bytas ut.

Visa bilaga 236138
Stämmer nog inte. Du bör nog tappa/sugar ur olja snarast så du hamnar i rätt nivå. För mycket olja kan ge läkage och i värsta fall orsaka runaway engine.

Den verkstaden skulle jag undvika som inte vill fixa till det dom gjort fel
 

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
Hej. När jag körde Fiat och bytade olja hos Kylinge bilservice sa mekanikern att man måste kolla nivån med oljestickan för det skilde i storlek på sumpen mellan olika bilar,men vissa mekaniker tycker väl det är smidigt och pumpa på enligt manualen kvikt och lätt
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Jag byter oljan och filter själv på 2,3l 160hk ,5,7l är rätt mängd strax under övre strecket på oljestickan!
 
Toppen