• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Oljemängd Robotlåda Fiat Ducato -18

Björken

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
35196
Medlemskap
2025
Hejsan. Jag har bytt olja i behållaren för Robotlåda, jag kunde bara suga ur 4.3 dl olja. I manualen så står det 7dl.
kanske man inte får ut mera.
Någon som har gjort det samma och fått samma mängd.
Tack på förhand

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Det verkar vara "för lite". Det måste gå tillräckligt lång tid efter senaste start av systemets hydraulpump för att all olja skall hinna tryckas ut ur tryckackumulatorn. Då stiger nivån i behållaren. Hade du nyligen öppnat förardörren eller slagit på tändningen när du gjorde oljebytet? Isåfall kördes pumpen då, och fyllde ackumulatorn.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej ja vet att tryckpumpen går igång om man öppnar förar dörren. Så ja öppnade motor huven och lät bilen stå i en vecka utan att öppna dörren eller tändning
Du får inte ut 7dl, så det rätt som du gjort, jag bytte två gånger körde bilen några mil mellan bytena så oljan cirkulerat.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Hej ja vet att tryckpumpen går igång om man öppnar förar dörren. Så ja öppnade motor huven och lät bilen stå i en vecka utan att öppna dörren eller tändning
Det kanske var för liten oljemängd i behållaren före ditt byte? Åtminstone på vissa årsmodeller finns det min- och maxmarkeringar på behållaren. Lite svåra att se, kan behövas både ficklampa och spegel för att hitta dem. När jag fyllt på har nivån hamnat någon cm ovanför mitten på behållaren, om jag minns rätt. Har foto, men inte här och nu.

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Hejsan. Jag har bytt olja i behållaren för Robotlåda, jag kunde bara suga ur 4.3 dl olja. I manualen så står det 7dl.
kanske man inte får ut mera.
Någon som har gjort det samma och fått samma mängd.
Tack på förhand
Att pilla med robotsystemet utan kunskap brukar resultera i dyr verkstadsnota.. bogsera till Fiatverkstad istället. :spinny:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Att pilla med robotsystemet utan kunskap brukar resultera i dyr verkstadsnota.. bogsera till Fiatverkstad istället. :spinny:
Hej, det här handlar ju bara om att byta hydraulolja i roboten och dessutom få så mycket som möjligt av oljan förnyad, bl. a. att köra och byta två eller t.o.m. kanske tre gånger för att förnya nästan all olja i systemet, vilket är tveksamt om det sker hos flertalet av firmor på ena eller andra sättet fullt ut.
Och dessutom spara in på en dyr onödig verkstadsnota ;).

M. mycket v. h. JANKRO.

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det är Inget fel på bilen, den växlar så fint efter olje bytet. flertalet Verkstäder har inge koll på hur man gör, väldigt enkelt att byta själv om man har kollat hur man gör.
Tack alla för tips
Det är inte bara olja du skall byta, viktigast är att byta bromsvätskan till kopplingen den suger fukt, det är den lilla behållaren till vänster om oljebehållaren, den vätskan skall sugas ut via avluftningen.

Björken

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
35196
Medlemskap
2025
Det är inte bara olja du skall byta, viktigast är att byta bromsvätskan till kopplingen den suger fukt, det är den lilla behållaren till vänster om oljebehållaren, den vätskan skall sugas ut via avluftningen.
Hejsan och tack för tipset.
Men det tar vi i nästa tråd.

Mvh
Janne

Toppen