• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

oljemängd Fiat Frankia -1989

T

Tommylaban

Guest
Hej
I instruktionsboken står det att motorn innehåller 5,6 liter olja. När jag tömmer får jag knappt ut 4 liter (inkl oljan i oljefiltret)! Efter oljebyte är olja fortfarande svart på stickan. När jag byter på min bil brukar jag knappt kunna se oljan på stickan efter ett byte då den är ljus och genomskinlig. Det verkar som jag inte får ut all olja. Samma sak händer varje gång jag byter olja på Fiaten. Jag testade senast att ha bilen något framåtlutad (i lätt nedförbacke) när jag tömmer men jag får inte ut mer då heller. Hur får jag ut all gammal motorolja. Någon som vet?
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: oljemängd Fiat Frankia -1989

Hej
I instruktionsboken står det att motorn innehåller 5,6 liter olja. När jag tömmer får jag knappt ut 4 liter (inkl oljan i oljefiltret)! Efter oljebyte är olja fortfarande svart på stickan. När jag byter på min bil brukar jag knappt kunna se oljan på stickan efter ett byte då den är ljus och genomskinlig. Det verkar som jag inte får ut all olja. Samma sak händer varje gång jag byter olja på Fiaten. Jag testade senast att ha bilen något framåtlutad (i lätt nedförbacke) när jag tömmer men jag får inte ut mer då heller. Hur får jag ut all gammal motorolja. Någon som vet?

Hej.

Att oljan är svart betyder i sig inte att oljan är dålig.. utan mer att den gör sitt jobb. I vissa motorblock finns gjutningar på insidan av blocket, där olja sammlas (välldigt lite) och efter första uppstart smutsar ner den nya oljan något. Detta är inget fel, eller problem. En grej att prova för att få ur något mer olja (marginellt) är att annvända en oljesug istället för att tappa ur pluggen. Man suger då upp oljan via oljestickshålet, och beroende på trågets utformning kan man på detta sätt få ur lite mer av den gammla oljan.
Och är det en 1,9D maskin så bör det inte vara mer än 4,95L inkl filter. Och 4,6L om det är en bensinare (1,8 alt. 2,0). Kan missminna mig lite där..
 
Toppen