Mats/Inger Nilsson
HBK Medlem
Oljelampa blinkar rött vad är det för fel på den kan jag köra hem 15 mil
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Nej, inte förrän du har kollat felet. Har du kollat oljenivån?Oljelampa blinkar rött vad är det för fel på den kan jag köra hem 15 mil
På vissa fiat är det en indikering att det är dags för oljebyte/servise. Kolla vad som står i din instruktionsbok och när du gjorde senaste service återställning för servisenOljelampa blinkar rött vad är det för fel på den kan jag köra hem 15 mil
Hallå hur gick det?Oljelampa blinkar rött vad är det för fel på den kan jag köra hem 15 mil
Titta hur många mil sedan oljeservice i menyerna,vid 4800 mil får man denna varning om den inte nollades vid service senast,fast lysande rött skall man inte köra med.
Står serviceindikatorn "oilservice" när du bläddrat i menyerna på i bilen på 400mil? det händer att verkstaden glömmer nollställa efter service.400 mil sedan service 2023
Såhär nollade jag den självStår serviceindikatorn "oilservice" när du bläddrat i menyerna på i bilen på 400mil? det händer att verkstaden glömmer nollställa efter service.
Samma gör jag vid egen service,fungera perfekt för oljeservice, däremot finns det en servicevarning till, för 2-års service som inte går lika enkelt att nolla, denna kommer upp efter 4800mil sedan senaste nollningen av verkstad,denna kräver mer avancerade instrument för nollningSåhär nollade jag den själv
Vrid tändningsnyckeln till läget ON
Slå bara på tändningen utan att få motorn att starta
Tryck och håll ner GAS-pedalen
Se till att trampa ner och hålla ner gas-/gaspedalen helt
Trampa ned BROMS-pedalen 7 gånger
Med en fot på gaspedalen, pumpa bromspedalen sju gånger. Du kanske märker att bromspedalen blir riktigt hård, men oroa dig inte för ut; fortsätt bara att trycka på den de där 7 gångerna
Fortsätt hålla i GAS-pedalen
Efter att ha trampat på BROMS-pedalen, släpp inte GAS-pedalen och fortsätt att hålla den i 60 sekunder
Släpp GAS-pedalen och stäng av bilen
Så släpper du GAS-pedalen och slår av tändningen och låter den vara avstängd i ytterligare 60 sekunder
Vänta ett ögonblick
Efter att ha slagit av tändningen, vänta i minst 60 sekunder innan du startar motorn
Starta motorn för att kontrollera att indikatorn har återställts
När tiden är ute startar vi motorn och du ser att oljebytesindikatorn saknas och att den har återställts. Möjlitvis så kan den blinka eller förbli på en liten stund men den slocknar strax därefter.
Funkar ännu kört ca 100 mil fortfarande släckt