• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Oljelampa

Micke & Annika

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Inlägg
489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Hur blinkar den rött? Hela tiden eller bara på låga varv eller ojämn blinkning bara då o då.
Stiger motortempen också?
Som sagts tidigare, kolla instruktionsboken och kör inte förens du är säker på vad det kan bero på.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Titta hur många mil sedan oljeservice i menyerna,vid 4800 mil får man denna varning om den inte nollades vid service senast,fast lysande rött skall man inte köra med.
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
435
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Står serviceindikatorn "oilservice" när du bläddrat i menyerna på i bilen på 400mil? det händer att verkstaden glömmer nollställa efter service.
Såhär nollade jag den själv

Vrid tändningsnyckeln till läget ON

Slå bara på tändningen utan att få motorn att starta

Tryck och håll ner GAS-pedalen

Se till att trampa ner och hålla ner gas-/gaspedalen helt

Trampa ned BROMS-pedalen 7 gånger

Med en fot på gaspedalen, pumpa bromspedalen sju gånger. Du kanske märker att bromspedalen blir riktigt hård, men oroa dig inte för ut; fortsätt bara att trycka på den de där 7 gångerna

Fortsätt hålla i GAS-pedalen

Efter att ha trampat på BROMS-pedalen, släpp inte GAS-pedalen och fortsätt att hålla den i 60 sekunder

Släpp GAS-pedalen och stäng av bilen

Så släpper du GAS-pedalen och slår av tändningen och låter den vara avstängd i ytterligare 60 sekunder

Vänta ett ögonblick

Efter att ha slagit av tändningen, vänta i minst 60 sekunder innan du startar motorn

Starta motorn för att kontrollera att indikatorn har återställts

När tiden är ute startar vi motorn och du ser att oljebytesindikatorn saknas och att den har återställts. Möjlitvis så kan den blinka eller förbli på en liten stund men den slocknar strax därefter.
Funkar ännu kört ca 100 mil fortfarande släckt
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Såhär nollade jag den själv

Vrid tändningsnyckeln till läget ON

Slå bara på tändningen utan att få motorn att starta

Tryck och håll ner GAS-pedalen

Se till att trampa ner och hålla ner gas-/gaspedalen helt

Trampa ned BROMS-pedalen 7 gånger

Med en fot på gaspedalen, pumpa bromspedalen sju gånger. Du kanske märker att bromspedalen blir riktigt hård, men oroa dig inte för ut; fortsätt bara att trycka på den de där 7 gångerna

Fortsätt hålla i GAS-pedalen

Efter att ha trampat på BROMS-pedalen, släpp inte GAS-pedalen och fortsätt att hålla den i 60 sekunder

Släpp GAS-pedalen och stäng av bilen

Så släpper du GAS-pedalen och slår av tändningen och låter den vara avstängd i ytterligare 60 sekunder

Vänta ett ögonblick

Efter att ha slagit av tändningen, vänta i minst 60 sekunder innan du startar motorn

Starta motorn för att kontrollera att indikatorn har återställts

När tiden är ute startar vi motorn och du ser att oljebytesindikatorn saknas och att den har återställts. Möjlitvis så kan den blinka eller förbli på en liten stund men den slocknar strax därefter.
Funkar ännu kört ca 100 mil fortfarande släckt
Samma gör jag vid egen service,fungera perfekt för oljeservice, däremot finns det en servicevarning till, för 2-års service som inte går lika enkelt att nolla, denna kommer upp efter 4800mil sedan senaste nollningen av verkstad,denna kräver mer avancerade instrument för nollning
 
Toppen