• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Oljelampa lyser konstigt ljud

friheten2014

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
15954
Medlemskap
2026
Pössl roadcar Citroen
Den har varit avställd i 9 månader. Starta den igår och oljelampan lyste.
Det var ett konstigt ljud som jag aldrig hört förut.
Det lät hela tiden bilen var igång. Svårt att beskriva ljudet men det var inte högt mer som ett svagt surrande.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag bytte motorolja och filter igår.
När man då startar motorn låter den annorlunda ett par sekunder , innan oljefiltret fyllts upp och oljan får upp trycket och smörjer motorn.
Dvs utan oljetryck är det normalt att motorn låter annorlunda, detta är förstås inte bra att fortsätt köra med.

Risken är att oljelampan fungerar som avsett och signalerar att du inte har något oljetryck.
Då måste felet utredas och åtgärdas innan du kör motorn mer.

För lite olja, kan det ha läckt ut?
Fel på oljepumpen?
Tätt oljefilter?

Ibland kan man se om det cirkulerar olja genom att se ner i oljepåfyllningslocket och köra motorn, men kör den lite ifall den går torr.
Ljudet kan komma från ventilerna, eller kamaxeln och då hörs då mer med öppet oljepåfyllningslock.

Roysan
 

friheten2014

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
15954
Medlemskap
2026
Jag bytte motorolja och filter igår.
När man då startar motorn låter den annorlunda ett par sekunder , innan oljefiltret fyllts upp och oljan får upp trycket och smörjer motorn.
Dvs utan oljetryck är det normalt att motorn låter annorlunda, detta är förstås inte bra att fortsätt köra med.

Risken är att oljelampan fungerar som avsett och signalerar att du inte har något oljetryck.
Då måste felet utredas och åtgärdas innan du kör motorn mer.

För lite olja, kan det ha läckt ut?
Fel på oljepumpen?
Tätt oljefilter?

Ibland kan man se om det cirkulerar olja genom att se ner i oljepåfyllningslocket och köra motorn, men kör den lite ifall den går torr.
Ljudet kan komma från ventilerna, eller kamaxeln och då hörs då mer med öppet oljepåfyllningslock.

Roysan
Tack så jättemycket för ditt svar
 
Toppen