• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Oljeläckage packbox vid drivaxel

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.619
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Fiat Ducato bensinare 1989 års model.

Det läcker olja från höger sida på växellådan. Drivaxeln och packboxen bytes på en verkstad.
Det var inget läckage innan delarna bytes. Verkstan hade en del bekymmer att få tag på rätt delar till bilen.
Till slut lyckades dom få tag på delarna. De tog loss den gamla axeln för att mäta den innan de beställde en ny.
Stödlager saknades på den nya axeln. De fick skaffa en annan axel. Då passade inte stödlagret i fästet. Jag sa till dom att de fick lösa det. Stödlagret låser fast drivaxeln i rätt läge, så det går inte att skippa lagret.
Tillslut lyckades dom få ihop allt. Det bakre växellådsfästet bytes ut i samma veva.

En sak som jag reagerar på är att inget har rengjorts innan de påbörjade arbetet.
Jag torkade bort en del smuts innan jag tog bilderna.

Jag har talat med verkstan. Vi kom överens om de ska kolla på bilen en bit in i augusti.
De bytte båda framhjulslagren för en del år sen. Har fungerat utan problem. Ganska svårt jobb på de här gamla bilarna.

Fel packbox eller fel monterad. Jag har läst i Jankros tråd om renovering av växellåda att det saknas en stoppfläns för packboxarna i växellådan. Det ser ut att vara en med dammtunga. Eller fel drivaxel.

Några idéer


/Åke
 

Bilagor

  • IMG_20240713_152638.jpeg
    IMG_20240713_152638.jpeg
    4,2 MB · Visningar: 52
  • IMG_20240713_152619.jpeg
    IMG_20240713_152619.jpeg
    5,1 MB · Visningar: 52
  • IMG_20240713_152646.jpeg
    IMG_20240713_152646.jpeg
    5,1 MB · Visningar: 52

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.890
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej :), ja det är underligt att det skall påstås vara så svårt med reservdelar till de här bilarna, möjligen kan det vara att det finns fortfarande för mycket bra billiga delar att köpa, eller också är det att verkstäders mellanhänder inte kan eller köper från rätt ställe, men......

Tätningen/packboxen har faktiskt inget med drivaxeln att göra på den här första generationens växellådor för tätningen tätar mot en "hylsa" som är slät på utsidan och med splinesen på insidan som kommer ut ur växellådan (så man kan dra ut drivaxlarna på de här lådorna utan att det läcker olja).
Man skall ha på rejält med molybydenfett på splinesen så det inte kommer in vatten så det rostar därinne, och särskillt på vänstersidan där det sitter en snäppring som håller fast drivaxeln i lådan, rost där så får man inte ut drivaxeln om man har otur.

Den här hylsan kan ju vara både rostig och ful längst ut där gamla packboxen inte skyddade den. Man behöver kolla tätytan, göra den ren och ev. slå in packboxen liiite längre än den man tog bort så ytan på hylsan är frisk där packboxen skall täta... och det går ju eftersom, som du skrev det inte finns något stoppfläns att slå in packboxen mot och man får vara försiktig så man inte får in den för långt. Men det hör väl till grunderna kanske.

Men bortsett från det med dålig/ful tätyta på hylsan så finns det en annan sak med packboxar (som jag vet har förekommit på dessa lådor och som gör att det läcker) och jag tror jag ser det felet om man förstorar upp bilderna (den i mitten) fullt.
Eftersom det inte finns någon stoppkant för packboxen så gäller det att fixa till något eller ha jättekoll när man slår in den, dels tillräckligt långt så man kommer liiite förbi ev. dålig yta som sagt, men också att den måste vara plant inslagen, alltså ???, i rät vinkel i för hållande till axeln/hylsan, om packboxen sitter snett inslagen (besvärligt att förklara) så sitter ju tätningstungan på tätningen inte rakt mot hylsan och när hylsan snurrar så vobblar ju tätningstungan mot hylsan och fungerar nästan lite som en pump som vobblar ut olja.

Om man förstorar upp mittenbilden och tittar nerifrån packboxen och förflyttar sig uppåt åt vänster så ser det ut som en grå kant som visar att packboxen är inslagen snett och kanske inte tillräckligt för bra yta på hylsan. Gråa ytan blir bredare och bredare...... Bilden kan ljuga men det ser ut så, och då sitter ju tätningstungan lika snett på hylsan.
Packbox sned.JPG
Just det här har jag påpekat några gånger under åren och fixat till själv åt de som bytt själva två gånger (båda på ställplatser) och det har faktiskt blivit tätt. Det går ju att fixa på höger drivaxel utan att plocka bort något bara man är försiktig så man inte får in packboxen för långt för då behöver man börja om med en ny igen.

Här syns packboxen täta mot hylsan och drivaxeln skall alltså in i hylsan utan kontakt med packboxen.
Packbox inslagning.JPG

Det kan gå att få tätt på plats med ett drivdorn och liten hammare om nu packboxen av någon dålig anledning är snedmonterad som det ev. ser ut på bilden, och/eller ev. aningen för lite inslagen, och naturligtvis att tätningstungan inte har blivit skadad av dålig tätyta på hylsan redan.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag har en känsla av, men minnet sviker lite efter alla år, att skall inte packboxen, förutom att den verkar sitta snett, in längre som på min bild ??? Men det kan kanske vara olika var den satt från början, för det borde de ha koll på, eller ?
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.619
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej :), ja det är underligt att det skall påstås vara så svårt med reservdelar till de här bilarna, möjligen kan det vara att det finns fortfarande för mycket bra billiga delar att köpa, eller också är det att verkstäders mellanhänder inte kan eller köper från rätt ställe, men......

Tätningen/packboxen har faktiskt inget med drivaxeln att göra på den här första generationens växellådor för tätningen tätar mot en "hylsa" som är slät på utsidan och med splinesen på insidan som kommer ut ur växellådan (så man kan dra ut drivaxlarna på de här lådorna utan att det läcker olja).
Man skall ha på rejält med molybydenfett på splinesen så det inte kommer in vatten så det rostar därinne, och särskillt på vänstersidan där det sitter en snäppring som håller fast drivaxeln i lådan, rost där så får man inte ut drivaxeln om man har otur.

Den här hylsan kan ju vara både rostig och ful längst ut där gamla packboxen inte skyddade den. Man behöver kolla tätytan, göra den ren och ev. slå in packboxen liiite längre än den man tog bort så ytan på hylsan är frisk där packboxen skall täta... och det går ju eftersom, som du skrev det inte finns något stoppfläns att slå in packboxen mot och man får vara försiktig så man inte får in den för långt. Men det hör väl till grunderna kanske.

Men bortsett från det med dålig/ful tätyta på hylsan så finns det en annan sak med packboxar (som jag vet har förekommit på dessa lådor och som gör att det läcker) och jag tror jag ser det felet om man förstorar upp bilderna (den i mitten) fullt.
Eftersom det inte finns någon stoppkant för packboxen så gäller det att fixa till något eller ha jättekoll när man slår in den, dels tillräckligt långt så man kommer liiite förbi ev. dålig yta som sagt, men också att den måste vara plant inslagen, alltså ???, i rät vinkel i för hållande till axeln/hylsan, om packboxen sitter snett inslagen (besvärligt att förklara) så sitter ju tätningstungan på tätningen inte rakt mot hylsan och när hylsan snurrar så vobblar ju tätningstungan mot hylsan och fungerar nästan lite som en pump som vobblar ut olja.

Om man förstorar upp mittenbilden och tittar nerifrån packboxen och förflyttar sig uppåt åt vänster så ser det ut som en grå kant som visar att packboxen är inslagen snett och kanske inte tillräckligt för bra yta på hylsan. Gråa ytan blir bredare och bredare...... Bilden kan ljuga men det ser ut så, och då sitter ju tätningstungan lika snett på hylsan.
Visa bilaga 234884
Just det här har jag påpekat några gånger under åren och fixat till själv åt de som bytt själva två gånger (båda på ställplatser) och det har faktiskt blivit tätt. Det går ju att fixa på höger drivaxel utan att plocka bort något bara man är försiktig så man inte får in packboxen för långt för då behöver man börja om med en ny igen.

Här syns packboxen täta mot hylsan och drivaxeln skall alltså in i hylsan utan kontakt med packboxen.
Visa bilaga 234883

Det kan gå att få tätt på plats med ett drivdorn och liten hammare om nu packboxen av någon dålig anledning är snedmonterad som det ev. ser ut på bilden, och/eller ev. aningen för lite inslagen, och naturligtvis att tätningstungan inte har blivit skadad av dålig tätyta på hylsan redan.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag har en känsla av, men minnet sviker lite efter alla år, att skall inte packboxen, förutom att den verkar sitta snett, in längre som på min bild ??? Men det kan kanske vara olika var den satt från början, för det borde de ha koll på, eller ?
Tack för svaret. När jag låg under bilen kollade jag just på om packboxen satt snett. Det såg ut som att den inte sitter helt rakt precis som du beskriver. Det gick att vicka fram och tillbaka pyttelite på drivaxeln. Det såg ut som axeln greppade tag lite i dammtungan så att den smala kanten vek sig lite. Svårt att beskriva. De rundgående räfflorna på axeln greppade låg emot dammtungan. Ska räfflorna ligga emot packboxen? Borde inte axeln vara blank just där. Kan det vara fel längd på axeln. Det såg ut som att packboxen ska in lite längre precis som du beskriver. Om p-boxen är 8 eller 10mm tjock vet bara verkstan. Jag såg din beskrivning att man inte bör använda 10mm.
Jag misstänker att axeln plockades loss flera gånger under arbetet.
Lite backjobb till verkstan.

Bilen går i varje fall att köra.

/Åke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.890
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, lite svårt att se helheten men troligen skall packboxen in en bit till så mer av hylsan sticker ut och dessutom skall den ju sitta rakt naturligtvis.
Undrar om de putsade av yttre ytan på hylsan innan montering av packboxen för då ser man ju efter lite fundering hur långt packboxen skall in för att få slät yta att täta mot. Ja.....?

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.306
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej :), ja det är underligt att det skall påstås vara så svårt med reservdelar till de här bilarna, möjligen kan det vara att det finns fortfarande för mycket bra billiga delar att köpa, eller också är det att verkstäders mellanhänder inte kan eller köper från rätt ställe, men......

Tätningen/packboxen har faktiskt inget med drivaxeln att göra på den här första generationens växellådor för tätningen tätar mot en "hylsa" som är slät på utsidan och med splinesen på insidan som kommer ut ur växellådan (så man kan dra ut drivaxlarna på de här lådorna utan att det läcker olja).
Man skall ha på rejält med molybydenfett på splinesen så det inte kommer in vatten så det rostar därinne, och särskillt på vänstersidan där det sitter en snäppring som håller fast drivaxeln i lådan, rost där så får man inte ut drivaxeln om man har otur.

Den här hylsan kan ju vara både rostig och ful längst ut där gamla packboxen inte skyddade den. Man behöver kolla tätytan, göra den ren och ev. slå in packboxen liiite längre än den man tog bort så ytan på hylsan är frisk där packboxen skall täta... och det går ju eftersom, som du skrev det inte finns något stoppfläns att slå in packboxen mot och man får vara försiktig så man inte får in den för långt. Men det hör väl till grunderna kanske.

Men bortsett från det med dålig/ful tätyta på hylsan så finns det en annan sak med packboxar (som jag vet har förekommit på dessa lådor och som gör att det läcker) och jag tror jag ser det felet om man förstorar upp bilderna (den i mitten) fullt.
Eftersom det inte finns någon stoppkant för packboxen så gäller det att fixa till något eller ha jättekoll när man slår in den, dels tillräckligt långt så man kommer liiite förbi ev. dålig yta som sagt, men också att den måste vara plant inslagen, alltså ???, i rät vinkel i för hållande till axeln/hylsan, om packboxen sitter snett inslagen (besvärligt att förklara) så sitter ju tätningstungan på tätningen inte rakt mot hylsan och när hylsan snurrar så vobblar ju tätningstungan mot hylsan och fungerar nästan lite som en pump som vobblar ut olja.

Om man förstorar upp mittenbilden och tittar nerifrån packboxen och förflyttar sig uppåt åt vänster så ser det ut som en grå kant som visar att packboxen är inslagen snett och kanske inte tillräckligt för bra yta på hylsan. Gråa ytan blir bredare och bredare...... Bilden kan ljuga men det ser ut så, och då sitter ju tätningstungan lika snett på hylsan.
Visa bilaga 234884
Just det här har jag påpekat några gånger under åren och fixat till själv åt de som bytt själva två gånger (båda på ställplatser) och det har faktiskt blivit tätt. Det går ju att fixa på höger drivaxel utan att plocka bort något bara man är försiktig så man inte får in packboxen för långt för då behöver man börja om med en ny igen.

Här syns packboxen täta mot hylsan och drivaxeln skall alltså in i hylsan utan kontakt med packboxen.
Visa bilaga 234883

Det kan gå att få tätt på plats med ett drivdorn och liten hammare om nu packboxen av någon dålig anledning är snedmonterad som det ev. ser ut på bilden, och/eller ev. aningen för lite inslagen, och naturligtvis att tätningstungan inte har blivit skadad av dålig tätyta på hylsan redan.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag har en känsla av, men minnet sviker lite efter alla år, att skall inte packboxen, förutom att den verkar sitta snett, in längre som på min bild ??? Men det kan kanske vara olika var den satt från början, för det borde de ha koll på, eller ?
Jankro, ursäkta om jag har missförstått, men du skriver "slå in " packbox, du måste väl mena pressa in?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
741
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Man blir ständigt besviken på verkstäderna, en äldre bil där man kan skruva men samtidigt behöver lite kunskap verkar vara en svår uppgift. Jag såg det komma får många år sedan när den äldre generationen gått i pension, och den yngre inte fick en vettig undervisning. Tyvärr finns det mycket inkompetens numera yrkesstoltheten verkar försvinna helt. Och det gäller inte bara verkstäder utan det är en fel utveckling i samhället.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.890
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jankro, ursäkta om jag har missförstått, men du skriver "slå in " packbox, du måste väl mena pressa in?
Nja, man brukar nog få slå in packboxarna även om lådan står på ett bord, men man kan ju ha anpassade verktyg till packboxer eller lager för att få ett rakt tryck.
Problemet här är ju just att det inte finns en stoppfläns som boxen skall in och stanna mot, utan man får försiktigt massera in den till lagom nivå och då också rakt som inte verkar vara fallet här.
Vettigast här och dessutom med drivaxeln på plats och i vägen så skulle man nog slipa ett hack i någon metallbil så man kan gå runt lite i taget och sakta slå in packboxen och hacket på verktyget gör att den stoppar mot metallkanten på lådan så man inte får in boxen för långt.
Jag har funderat lite mer på min packbox och är rätt säker på att boxen bör vara inne en bit som man ser på den bilden... Men...

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.306
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nja, man brukar nog få slå in packboxarna även om lådan står på ett bord, men man kan ju ha anpassade verktyg till packboxer eller lager för att få ett rakt tryck.
Problemet här är ju just att det inte finns en stoppfläns som boxen skall in och stanna mot, utan man får försiktigt massera in den till lagom nivå och då också rakt som inte verkar vara fallet här.
Vettigast här och dessutom med drivaxeln på plats och i vägen så skulle man nog slipa ett hack i någon metallbil så man kan gå runt lite i taget och sakta slå in packboxen och hacket på verktyget gör att den stoppar mot metallkanten på lådan så man inte får in boxen för långt.
Jag har funderat lite mer på min packbox och är rätt säker på att boxen bör vara inne en bit som man ser på den bilden... Men...

M.v.h. JANKRO.
Skälet till min fråga är att jag vet hur oerhört lätt det är att skada packboxen om man slår eller knackar på den, och en packbox som inte är helt rak och sitter helt rakt i förhållande till axeln den skall täta emot slits ner mycket snabbt, om man inte får den monterad rätt kan man egentligen bespara sig bytet för den kommer snart att börja läcka igen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.890
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Skälet till min fråga är att jag vet hur oerhört lätt det är att skada packboxen om man slår eller knackar på den, och en packbox som inte är helt rak och sitter helt rakt i förhållande till axeln den skall täta emot slits ner mycket snabbt, om man inte får den monterad rätt kan man egentligen bespara sig bytet för den kommer snart att börja läcka igen.
Ja absolut, det bästa är ju om man har ett verktyg med olika ringar, och eller om man har en hylsa som råkar passa i diameter så man försiktigt kan massera/slå in packboxen. Men för det mesta så finns det ju någon fläns som boxen skall in till och och som då styr upp den rakt och i vinkel mot axeln som snurrar så man slipper någon vobbeleffekt på tätningstungan. Här finns det inget stopp för packboxen så det optimala vore att svarva till en ring med en fläns på som stannar mot kanten på hålet i lådan när boxen är lagom inne i hålet. Men även den ytan på lådan är inte maskinarbetad utan bara gjuten och kanske inte heller helt i vinkel med hålet.
Då måste man ju även plocka sönder framvagnen, stödlager m.m. så man får bort drivaxeln igen för att komma åt.
Tyvärr så syns det ju bara med bildernas hjälp att den både sitter snett och skulle varit längre in så det kan väl inte bli sämre med lite efterarbete kan tyckas och synd att det inte var bättre gjort från början.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
320
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Då jag bytte packboxarna i samband med slav/kopplingsbyte så fördärvade jag en pbox, bara att beställa en till. Den pboxen pressade jag försiktigt in i det välsmorda hålet för hand så den kom rakt. Därefter användes en stor hylsa som passade på p-boxen, fortsatte försiktigt med gummiklubba för att få boxen på rätt djup i lådan.
Nu tre år senare är det fortfarande tätt.
 
Toppen